بانوان از نقش حضرت فاطمه زهرا(س) در اجتماع الگو بگیرند
کد خبر: 4185280
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳

بانوان از نقش حضرت فاطمه زهرا(س) در اجتماع الگو بگیرند

یک مدرس حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه در عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) معارف ایشان نیز یاد شود، گفت: بانوان باید از همسرداری، فرزندپروری، مادر بودن و از نقش آن حضرت در اجتماع الگو بگیرند.

ایام فاطمیه

حجت‌الاسلام یونس حقی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) یک شخصیت برتر و کامل است، اظهار کرد: علت خلقت هستی در روایات حضرت زهرا(س) است. سیدة نساء العالمین در مجموعه‌های حدیثی، زیارت‌ها و روایت‌ها از القاب آن حضرت به شمار می‌رود که به عنوان برترین و کامل‌ترین زن عالم شناخته شده‌ است.

حقی، به یکی از آیاتی که در فضائل حضرت زهرا(س) نازل شده اشاره کرد و افزود: آیه ۲۳ سوره شوری«ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ» به عنوان آیه مودت معروف است که زمانی که این آیه نازل شد از پیامبر پرسیدند: ای پیامبر القربی و خویشاوندان شما چه کسانی هستند که مودت به آنها برای ما واجب شده فرمود: علی و فاطمه و حسن و حسین.

این مدرس حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه با توجه به این آیه وظایف ما در مقابل رسالت پیامبر اسلام(ص) مؤدت و دوستی به حضرت زهرا(س) است، گفت: هر کس می‌خواهد دستمزد رسالت پیامبر(ص) را جبران کند باید محبتی به شخص حضرت زهرا(س) داشته باشد، محبتی که موجب اطاعت از قرآن باشد. حضرت زهرا(س) در جایگاه شیعی «سِرُّ الله» مطرح شده است چرا که قبر و روز شهادت آن حضرت مخفی است.

وی با بیان اینکه سه روایات وجود دارد که نشان می‌دهد ۴۵، ۷۵ و ۹۵ روز بعد از رحلت پیامبر(ص) دخترش فاطمه(س) نیز از دنیا می‌رود، تصریح کرد: علما روز ۷۵ و ۹۵ را قبول می‌کنند و از روایت اول تا دوم را ایام فاطمیه نامگذاری کرده و ما شیعیان نیز در این مدت یاد و خاطره حضرت را زنده نگه می‌داریم.

حقی، با بیان اینکه در عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) معارف ایشان نیز یاد شود، گفت: بانوان باید از همسرداری، فرزندپروری، مادر بودن و از نقش آن حضرت در اجتماع الگو بگیرند. در این ایام سعی کنیم با خواندن سه خطبه‌ مهم آن حضرت که میراث ایشان به شمار می‌رود و مناجات و دعاهای معروف این ایام، اخلاقیات و فضائل آن حضرت را هر چه بیشتر بشناسیم.

وی با بیان اینکه در زندگی امروزی زن و شوهر می‌گویند که حضرت زهرا(س) و علی(ع) معصوم بودند و زندگی ما با آنها قابل مقایسه نیست، اظهار کرد: وقتی از حضرت زهرا(س) اسم برده می‌شود فقط نماز خواندن و حرف شنوی حضرت نقل می‌شود در حالی که فقط این موارد نیستند و مومن بودن، همسرداری، خانه‌داری، شخصیت و مجاهدت‌های حضرت، مادر بودن ایشان برای پدرش از مواردی است که الگو و اسوه به تمام معنا برای همه مسلمانان به شمار می‌رود.

انتهای پیام
captcha