بازگشت به مسجد را با سند قابل اجرا و روشن جلو ببریم
کد خبر: 4187451
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
مهدی اسماعیلی:

بازگشت به مسجد را با سند قابل اجرا و روشن جلو ببریم

وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه من از وضعیت فعلی در رابطه با مسجد رضایت ندارم گفت: باید با یک سند قابل اجرا و روشن بازگشت به مسجد را جلو ببریم.

اید با یک سند قابل اجرا و روشن بازگشت به مسجد را جلو ببریمبه گزارش خبرنگار ایکنا، مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین کنگره ملی فعالان خواهر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که امروز 21 آذرماه با حضور جمع گسترده‌ای از بانوان فعال در کانون‌های مساجد کشور در تالار وحدت برگزار شد، با اشاره به آغاز فعالیت کانون‌های تخصصی بانوان اظهار امیدواری کرد این کانون‌ها نتایج خوبی در پی داشته باشند.

وی ضمن تقدیر از شجاعت و صبر مادران غزه، گفت: سیاست اصولی ما در نگاه به مساجد است. شعار مهم دولت در حوزه فرهنگ را نهضت بازگشت به مساجد اعلام کرده‌ایم. مساجد همه داشته انقلاب ماست. انقلاب ما مسجد محور است و تداوم نهضت ناشی از حضور اصحاب مسجد بوده است‌. ما علت شکل‌گیری انقلاب را علت تداوم انقلاب می‌دانیم؛ اگر نهضت ما می‌خواهد ادامه پیدا کند چاره‌ای جز بازگشت به مسجد ندارد و بازگشت به مسجد نه یک شعار که یک ضرورت است و باید محور فعالیت‌ها قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه من از وضعیت فعلی در رابطه با مسجد رضایت ندارم و فاصله زیادی با الگویی که امام و رهبری تعریف کرده‌اند داریم، گفت: باید با یک سند قابل اجرا و روشن بازگشت به مسجد را جلو ببریم. اعدادی که در خصوص مساجد فعال گفته می‌شود نگران کننده است. مسجدی که سه وعده نماز جماعت در آن برگزار می‌شود فعال نیستند، چه رسد به اینکه مساجدی داریم که حتی همین فعالیت حداقلی را هم ندارند.

وزیر ارشاد ادامه داد: پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) از مسجد جامعه را هدایت می‌کردند و دارالعماره حضرت مهدی(عج) نیز مسجد کوفه است. مسجد کوفه محل اداره کل جهان در حکومت مهدوی است. پس نهضتی که بیشترین تشابه به نهضت پیامبر(ص) و نهضت علوی و فاطمی را دارد و ان‌شاءالله به نهضت مهدوی متصل خواهد شد ناگزیر از حضور در مسجد است. بازگشت به مساجد یک شعار تزئینی نیست بلکه یک وظیفه مهم است.

وی ادامه داد: باید با عذرخواهی اعلام کنم نسبت به داشته‌هایمان در اوایل انقلاب در حوزه مسجد عقب‌گرد داشته‌ایم. ما قرآن را در مسجد یاد گرفتیم، تئاتر بازی کردیم، تمام اعزام‌ها در مسجد بود، چهار سال مکبر مسجد بودم و... . اما امروز ائمه جمعه، استانداران، فرمانداران و ... از من مطالبه ساخت فرهنگسرا دارند، سوال می‌کنم مگر در محله‌های شما مسجد نیست؟ من ساخت بنایی را شروع کنم و چند دهه برای ساخت آن هزینه کنم و چند وزیر بعد از من هم درگیر آن شوند تا در اختیار چه تفکری قرار گیرد؟

وزیر ارشاد خطاب به حجت‌الاسلام خداده گفت: شما مسئول این کار شده‌اید که این ریل را تغییر دهید. بانوان باید نقش‌آفرینی قوی در مساجد داشته باشند. مسجد برای بانوان محل تجمیع خیر و سعادت است. زن در تفکر اسلامی هم همسر، مادر و دختر خوب است و هم یک فعال اجتماعی خوب است. امام به بانوان ما این شخصیت را داد. بخش عمده موفقیت نهضت امام به دلیل حضور بانوان است. انقلاب اسلامی ما اصالتاً فاطمیه الحدوث است چون از ایام فاطمیه شروع شده و حسینی‌البقاست و بار سنگین این انقلاب بر دوش بانوان بوده است. ما نیاز داریم به الگوی مادران زمان انقلاب و جنگ بازگردیم. اجازه ندهید دوقطبی‌های موهون جامعه ما را عقب بیندازد. باید تلاش کنیم با استفاده از آموزه‌های فرهنگمان دایره ارتباط و نفوذمان را بیشتر کنیم.

اسماعیلی افزود: ما کانون‌های بانوان را راه‌اندازی نمی‌کنیم که یک گروه جدا ایجاد کنیم بلکه راه‌اندازی می‌کنیم تا آن را به محل اجتماع و بروز دیگرخواهی و توسعه مفاهیم بلند اسلام تبدیل کنیم. رسالت امروز زنان انقلابی، مسجدی و قرآنی این است که جامعه ایران را متحدتر زیر پرچم اسلام و قرآن دور هم بیاورند و اشکالات خرد، بهانه‌ای برای جدایی نشود. پیروزی ما در وحدت ماست‌؛ این آغاز راه است و همه باید در خدمت شما باشند و ما هیچ محدودیتی در وزارت ارشاد برای حمایت از بانوان فعال مسجدی نداریم.

انتهای پیام
captcha