تفسیر باطنی ماه‌های قمری + اینفوگرافیک
کد خبر: 4199746
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰

تفسیر باطنی ماه‌های قمری + اینفوگرافیک

انسان در زندگی، هیچ‌گاه به حال خود رها نشده و همانگونه که برای تمام نظام کائنات، برنامه‌ریزی دقیقی شده در مسیر رشد و کمال انسان نیز هدایتگر تعیین شده است. با توجه به ویژگی هر یک از 12 هادی انسان(امامان معصوم) در این اینفوگرافیک هر یک از ماه‌های قمری به یکی از ایشان نسبت داده شده است.

دوازده امام دانشمند، تفسیر باطنی ماه‌های قمریبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی رجبی، حافظ کل و مدرس تدبر در قرآن در جدیدترین اینفوگرافیک قرآنی خود با عنوان «در پرتو 12 ماه و ستاره هدایت» با اشاره به خاص بودن اعدادی همچون 12 که بیانگر 12 ماه سال و یا 12 امام معصوم(ع) است، ارجاعات قرآنی را پیرامون این موضوع مورد مداقه قرار داده است و این نکته را متذکر می‌شود که انسان برای رهایی و نجات از بلا و گمراهی که ممکن است در زندگی دنیوی گریبانگیرش شود، نیاز به هدایتگرانی دارد که مصداق بارز آنها معصومین(ع) هستند.

در ادامه به خلاصه‌ای از مطالب ذکر شده در این اینفوگرافیک از زبان این حافظ و مدرس قرآن اشاره می‌شود:

انسان، برای نجات از هر بلا و گرفتاری، به دنبال چاره‌‎‌ای متناسب با آن بلا‎ست؛ در تاریکی‌ها به دنبال روشنایی و ...، حال برای نجات و پیروزی در سختی‌های امر معاش و معاد خویش (دنیا و آخرت) به دنبال چه کسانی برای نجات از فتنه‌های زمانه برود؟ خداوندی که با حکمت خویش، برای هدایت انسان از گمراهی و تاریکی‌های جهل و ظلم و شرک، بهترین انسان‎ها و بالاترین کتاب‎ها را قرار داده است، چگونه برای پیامبر خاتم، اوصیایی معیّن نکرده یا برای قرآنش، مبیّن و مفسّری معلوم نکرده باشد؟ اگر شبانه‌روز، به 24 ساعت و ماه‌های سال به 12ماه، تقسیم شده است، تا امور مادی مردم و خواب و بیداری و جنگ و صلح آن‎ها سامان گیرد، چگونه ممکن است، خدا برای اصلاح امر آخرت که مهم‎تر است، برنامه‌‎ریزی نکرده است‎؟

حال در تبیین آیه 36 توبه، به چگونگی ارتباط آن با 12 امام و چراغ هدایت، با 12 ماه قمری، برای ساماندهی امور مادی و معنوی خواهیم پرداخت:

الف) مبارک بودنِ عدد 12 در قرآن: 1-دوازده فرزند یعقوب(ع): (یوسف/4) 2-دوازده قبیله بنی‌اسرائیل (اعراف/160) 3-دوازده نخبه بنی‌اسرائیل:(مائده/12) 4-دوازده چشمه جوشیده با عصای موسی(ع)، برای قومش: (بقره/60) 5-دوازده حواری مسیح(ع)(مائده/112-منتخب،ج1) 6-تکرار 12 مرتبۀ واژه «شَهر»(ماه): (بقره185،194و217) (مائده2و97) (سباء/12)(قدر/3) شَـهرًا: (توبه/36و احقاف/15)

ب) شباهـت 12ماه قمری، به 12 امام مهدوی: حال اگر منصفانه سر سُفره قرآن بنشینیم، قطعاً به موارد مشابه و محکمی برمی‌خوریم که با تأویل 12 ماه به 12 امام، همخوانی دارد:

1- هدایتگری: «أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا»(انبیاء73، سجده 24 و نحل 16) خداوند، امامان را با امر خودش‌، هدایتگر قرار داد؛ همانگونه که ستاره‌ها و ماه‌ها را نیز برای هدایت و روشنایی خلق به امر خودش قرار داده است.

2- «عندالله» و «فی کتاب الله»: همانطور که این 12ماه، از سوی خدا بوده و در کتاب تکوین خلقت آمده، نصب امامان نیز از سوی خدا و در کتاب تشریع خدا آمده است(انعام/124).

3- «تعداد ثابت و غیر متغیّر»: همانطور که تعداد ماه‌های سال 13 یا 11 نمی‌شود، تعداد امامان نیز کم و زیاد نمی‌شود[منتخب ، ج 1 و2]. کلمه «شَهر» و «شُهُور»، همانطور که به معنای ماه‌های قمری است، به «عِلم» و «عُلَما» هم اطلاق می‌شود* (مشترک لفظی). [ همان ] ج) ارتباط آیه 36 توبه با امامان و امام زمان (عج): *روایاتی ذیل این آیه آمده که 12 ماه را به 12 امام معصوم(ع) حمل کرده‌‎اند؛ همچنین در حدیث دیگری آورده‌اند که مراد از سال، وجود پیامبر(ص) و مراد از ماه‌‌های حرام، چهار امامی هستند که نامشان «علی»است. پس «ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ» می‌تواند تأکید بر امامان هم باشد؛ چرا که پیامبر(ص) با الفاظ و عبارت‌های مختلف به 12 انسان معصوم از نسل خود تصریح فرموده است. «اوصیایی بعدی اثنا عشر اوّلُهم عَلیّ و آخرهم المهدی»[همان،ج3و1،2]. پس در اینکه تعداد ماه‌های قمری در قرآن و کلام پیامبر(ص) و تعداد امامان بعد از رسول 12ماه تابان است، هیچ مشکلی نیست و کسی حرف ردّی که قانع‌کننده باشد، ندارد.* *[در حدیثــی از امام صادق (ع)، ذیل آیه 16 سوره نحل، «نجم» به پیامبر(ص) و «عَلَامات»، به امامان (ع) تطبیق شده است[کافی،ج 1،ص206].

اشارات: 1- بیان تعداد، همیشه مهم نیست، اما در مواردی، تعداد باید بیان شود وگرنه اختلاف پیش می‌آید، مانند:(توحید/1) و... درباره امامان نیز بیان تعداد موضوعیّت دارد؛ لذا به تعداد و اسامی تک ‎تک آنها در احادیث تصریح شده است.[منتخب، ج 1 و2] 2- در خصوص ترتیب ماه‌های قمری در اینفوگرافی، به جهت تطبیق و تفهیمِ اسامی و کنیه‌‎های مشهور امامان، به ناچار جابجایی صورت گرفته است.(مهم) 3- * مقاله «نقدِ روایات تأویل‌گر قرآن در اثبات امامت ائمه اطهار(ع) با تکیه بر آیه 36 «توبه» علی غلامی‌دهقی مطالعه شد، ناقد محترم همه احادیث ذیل آیه را ندیده است و ... در مجالی دیگر نقدها قابل پاسخ‎گویی است.

کد

برای دیدن اینفوگرافیک در ابعاد واقعی راست‌کلیک کرده و گزینه open image in new tab را انتخاب کنید.

علی رجبی 

انتهای پیام
captcha