ادعیه ائمه(ع) همانند آیات قرآن هرگز کهنه نمی‌شوند
کد خبر: 4199879
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
حجت‌الاسلام کاظم صدیقی:

ادعیه ائمه(ع) همانند آیات قرآن هرگز کهنه نمی‌شوند

امام جمعه موقت تهران گفت: دعاهای ائمه(ع) همگی در قله زیبایی و عظمت و همگی جلوه زیبایی خداوند هستند. همه دعاهای ائمه نو و تازه است و مانند آیات قرآن هیچ‌وقت کهنه نمی‌شوند.

حجت الاسلام صدیقی

به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین همایش سالانه ستاد گسترش فرهنگ دعا، با محوریت صحیفه سجادیه و تجلیل از شیخ کلینی، امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه در سالن شیخ صندوق، آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد.


حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، در این همایش به سخنرانی پرداخت و گفت: دعا به معنای ارزش، انس، محبت، خلوت با یار، ظهور درد دردمند، مراجعه به طبیب، سیم وصل به محبوب و معشوق است لذا دعا همه‌جا به معنای درخواست نیست. دعا به معنای خواندن و ارتباط برقرار کردن است. ادعیه ائمه اطهار(ع) حکم قرآن را دارد چون اینها قرآن ناطق بوده‌اند و دعا هر آن‌چیزی است که از جلوه‌های عملی، گفتاری و شیوه رفتاری اینها نصیب جامعه شده است. ادعیه ائمه(ع) انعکاس نور خدا بوده است. در زیارت جامعه کبیره هم گفته شده که کلام آنها نور است لذا ائمه(ع) بلندگوی خداوند هستند. 

 

ادعیه از معجزات ائمه(ع) است

وی با بیان اینکه عمده دعای کمیل، خلوت کردن با خدا و صحبت کردن با ا‌وست‌، افزود: مناجات شعبانیه حضرت امیرالمومنین(ع) نیز واقعا اکسیری است که دل را آب و انسان مُلکی را ملکوتی و آدمِ فَرشی را عَرشی می‌کند. دعا، نقاشی دل، زینت روح، رقت قلب و داروی قساوت و بی‌رحمی و مخ عبادت است. این سنت الهی است که اگر می‌خواهید شما را یاد کنم شما هم من را یاد کنید. این کلیدی است که خداوند در اختیار ما قرار داده است و چنین هدفی به وسیله دعا محقق خواهد شد.

حجت‌الاسلام صدیقی بیان کرد: بهترین دعاها، دعایی است که خود خداوند امضا کرده است که از جمله آنها دعای انبیا(ع) است. انصافا همه دعاهای قرآن ارزش بسیار بالایی دارند و انسان را با محبوب ارتباط می‌دهد و باعث می‌شوند انسان انیس و مونس خداوند شود سپس ادعیه معصومین(ع) است. دعای همه امامان ما، بخشی از عبادات مهم آنها بوده است چراکه ارتباط معصومان با خدا، ارتباطی لاینقطع بوده است. همه امامان با همین ادعیه، دانشگاه‌هایی را تأسیس کرده‌اند چراکه هر کدام از این دعاها و بلکه هر سطری از این دعاها، یک رشته تخصصی است. این از معجزات ائمه(ع) است.

 

تازگی دعاهای ائمه(ع)

امام جمعه موقت تهران در ادامه گفت: دعاهای آنها همگی در قله زیبایی و عظمت و همگی جلوه زیبایی خداوند هستند. همه دعاهای ائمه نو و تازه هستند و مانند آیات قرآن هیچ‌وقت کهنه نمی‌شوند. علمای ما هم زحمات زیادی کشیده‌اند و صحیفه‌هایی با عنوان مجموعه ادعیه معصومان به بازار اهل دل عرضه کردند که از جمله آنها مرحوم آیت‌الله ابطحی بود که برای هرکدام از ائمه، یک صحیفه از ادعیه آنها منتشر کرد. در میان دعاهای ائمه، «صحیفه سجادیه» جایگاه خاصی در میان عاشقان، عابدان، سالکان، پژوهشگران و محققان دارد. استحکام سند «صحیفه سجادیه» بسیار بالاست و همانند قرآن، قطعی الصدور است و کسی نمی‌تواند در انتساب آن به امام سجاد(ع) تردید کند. این کتاب اولین کتاب دعای مدون شیعه است.

وی تصریح کرد: عمق علمی و تنوع معلومات علامه مجلسی بسیار بالاست. ملامحمدتقی مجلسی، علاوه بر اینکه محقق و فقیه‌پرور است اهل شهود و مراقبه و سالک الی الله بوده است. ایشان شرحی بر صحیفه سجادیه دارد و آورده‌اند که بنده در تشریف‌فرمایی نزد امام زمان(عج) از ایشان کتابی خواستم که دوای دردهایم در این کتاب آمده باشد که امام فرمود برو کتاب را از فردی با عنوان ملاکتاب بگیر و بعد از بیداری متوجه شدم چنین شخصی را نمی‌شناسم اما در نهایت و بعد از مدتی پیگیری، با او مرتبط شدم و تا او را دیدم، کتاب صحیفه سجادیه را به بنده داد و گفت حضرت فرمودند این کتاب را به شما بدهم و وقتی کتاب را ورق می‌زدم متوجه شدم تمام آمال و آرزوهایم در ابعاد علمی و عرفانی در این کتاب موجود است.

حجت‌الاسلام صدیقی تأکید کرد:‌ وی می‌گوید این مایه افتخار است که در اصفهان، خانه‌ای نیست مگر اینکه صحیفه سجادیه در آن خانه باشد. اینکه امام چنین کتابی به علامه مجلسی معرفی می‌کند، باعث قوت قلب ما در مورد این کتاب، از نظر سندی و محتوایی می‌شود. صحیفه سجادیه از متونی است که به هر جامعه‌ای عرضه کنیم آن را پذیراست. مرحوم سید رضی، نهج البلاغه را به گونه‌ای جمع کردند که برای اهل سنت هم قابل قبول است لذا نهج‌البلاغه، را برادر قرآن نامیده‌اند و گفته شده در بُعد معرفت توحیدی و سبک زندگی، چنان آثاری دارد که برادر قرآن شده است اما می‌توان گفت صحیفه سجادیه در شرایط کنونی برای بشر به میزان بیشتری مورد نیاز است چون عرفان‌های کاذب، بسیار گیرا هستند و باعث گول زدن افراد می‌شوند لذا صحیفه به گونه‌ای است که حتی برخی کشیشان مسیحی را هم جلب می‌کند. در یک کنفرانس در قم هم تعدادی از این کشیش‌ها حضور داشتند که وقتی از آنها سوال شد این سخنان را از کجا آورده‌اید فرمودند از صحیفه سجادیه گرفته‌ایم. 

 

دیدگاه رئیس الازهر درباره صحیفه سجادیه

وی افزود: آقای مرعشی نجفی در میان مراجع، صبغه باطن‌گرایانه داشت. وی برای رئیس دانشگاه الازهر به نام طنطاوی، یک نسخه از صحیفه سجادیه را فرستاده بود و وی در جواب طی نامه‌ای گفته بود باعث ناامیدی است که با وجود داشتن صحیفه سجادیه، ما این‌همه مشکل در جامعه اسلامی داریم لذا صحیفه سجادیه، نظیر ندارد چون به روز و قرآن ساعد و قطعی الصدور است و به نیازهای متنوع مادی و معنوی در آن توجه شده است. در  صحیفه ۵۴ دعا از امام سجاد(ع) آمده است و ما هم به بضاعتِ طلبگی با آن مانوس شده‌ایم. 

خطیب جمعه تهران تأکید کرد: دعای مکارم الاخلاق، یکی از دعاهای مهم در صحیفه سجادیه است که ابعاد مختلفی دارد که بنده به یک بخش از آن اشاره می‌کنم. امام در این دعا از خدای متعال می‌خواهد که ایمان او افزون شود. اگر کسی می‌خواهد افسرده نشود و در وجود خود حبس نباشد باید ایمان داشته باشد. اگر همه دنیا را بگردیم گوهرهای نابی بهتر از اینها پیدا نمی‌کنیم. امام زین العابدین(ع) از خدای خود درخواست می‌کنند که کمک کن بتوانم هر بغض و کینه‌ای را به محبت تبدیل کنم. ما هم باید از امام الگو گرفته و به جای بغض و کینه نسبت به دیگران دنبال عفو و گذشت و بزرگ کردن سفره احسان باشیم. هم درد و هم دوا در خود ماست لذا اگر اهل دعای صحیفه سجادیه باشیم خداوند ما را خودکفا می‌کند و در این صورت با دشمنانمان هم با خیرخواهی برخورد می‌کنیم.

 

نکاتی درباره فیلم «الکافی»

در ادامه این همایش مسعود طاهری، مستندساز در سخنانی درباره مستند الکافی گفت: مستند «الکافی» یک پروژه است که کارهای پژوهشی آن از سال ۱۴۰۰ و کارهای اجرایی آن از حدود یک سال و نیم قبل شروع شد. بخشی از تصویربرداری آن در کشور فرانسه و با هزینه شخصی انجام شده است و مقطع دوم تصویربرداری در کشور عراق در بهار سال جاری بود. مقطع سوم فیلمبرداری، تابستان سال جاری در ایران بود. برای ساخت این پروژه در دو سطح هدف‌گذاری شد. یک سطح عام است یعنی عموم متدینین مخاطب آن هستند. 

وی گفت: سطح دیگر که برای تیم تهیه کننده هدف‌گذاری شد سطح نخبگانی بود و در این راستا بحث‌های عالمانه‌تری درباره کتاب صورت گرفت. به همین دلیل این فیلم، یک نسخه چهل دقیقه‌ای، یک نسخه صد و ده دقیقه‌ای و یک نسخه صد دقیقه‌ای دارد. در این فیلم با افراد متعددی از جمله محمدعلی امیرمعزی، استاد دانشگاه سوربن، ان‌شاءالله رحمتی و. ... مصاحبه شده است. معتقدم این کتاب یک غذای روح برای مومنین و مومنات است و امیدواریم این مستند در مکان‌های متعدد از جمله مساجد برای مخاطبان به نمایش گذاشته شود.

 

انتهای پیام
captcha