ایکنا نخستین سکوی تخصصی قرآن در ساترا باشد
کد خبر: 4201203
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
مشاور مدیرعامل ساترا پیشنهاد داد:

ایکنا نخستین سکوی تخصصی قرآن در ساترا باشد

حمیدرضا نوابی با اشاره به آن که در زمانه حاضر، اغلب مخاطبان اطلاعات خبری خود را از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند پیشنهاد داد: ایکنا می‌تواند نخستین سکوی تخصصی قرآن در ساترا باشد.

حمیدرضا نوابی، دبیر نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) و مشاور مدیرعامل ساترا در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به آن که به‌محض ورود به بیست‌وچهارمین دوره نمایشگاه رسانه‌های ایران این پرسش ذهن من را به خود مشغول کرد که چرا در بیست‌وسه دوره گذشته این رویداد، نام نمایشگاه مطبوعات ایران را با خود یدک می‌کشید گفت: نام «مطبوعات» نامی وزین است. مثل آن که ما در صداوسیما هنگام برگزاری جشنواره رادیو، نام آن را به جشنواره رسانه‌های ایران تغییر دهیم.

وی ادامه داد: معنای متبادر شده از واژه «رسانه» آن‌چنان وسیع است و جامعیت دارد که در مواجهه با واژه وزین و متین «مطبوعات» نمی‌تواند بازتاب‌دهنده شئنیت و جایگاه اثرگذاری مطبوعات در فضای اجتماعی باشد. درست بر همین اساس است که می‌گویم اگر نام این رویداد نمایشگاه رسانه‌های ایران است، این پرسش پیش می‌آید که نقش شبکه‌های تلویزیونی در غرفه‌های این رویداد کجاست؟ در شرایطی که رسانه ملی یعنی رادیو و تلویزیون مهم‌ترین رکن فعالیت رسانه‌ای و پرنفوذترین رسانه میان عموم مردم است در برگزاری این نمایشگاه نه غرفه و نه جایگاهی دارد. تنها شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی برای پوشش این نمایشگاه در مصلای حضرت امام‌خمینی(ره) حضور دارند.

نوابی خاطرنشان کرد: وقتی‌که نام این رویداد را رسانه‌های ایران می‌گذاریم، باید رسانه‌های فراگیر صوتی و تصویری یا وی‌اودی‌ها و سکوهای نمایش خانگی نیز که امروز سهم عمده‌ای در فضای رسانه‌ای کشورمان دارند نیز در غرفه‌های حاضر در این رویداد حضور داشته باشند.

دبیر دومین جشنواره و نمایشگاه رصتا گفت: حتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که رسانه‌های متعددی زیر نظر آن قرار دارند نیز شاهد حضور تمامی رسانه‌هایش در این رویداد نیست و این‌جا تنها میزبان فضای مطبوعات در دو حوزه مکتوب و بر خط است.

نوابی تصریح کرد: کنار هم قرار دادن این مؤلفه‌ها آن پرسش ابتدایی که به آن اشاره کردم را به ذهن متبادر می‌کنم. بر همین اساس معتقدم که این رویداد باید با همان اسم قدیمی خود که مردم نیز با آن انس و الفت بیشتری داشته و دارند یعنی نمایشگاه مطبوعات ایران برگزار شود. ما در ساترا در حوزه رسانه‌های صوت و تصویر نمایشگاهی را برگزار کردیم با نام رصتا (رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر) و نام آن را رسانه‌های مطبوعاتی نگذاشتیم. اینکه بیاییم در حوزه برگزاری نمایشگاه مطبوعات با حذف رسانه‌های صوت و تصویر نام آن را تغییر دهیم و به‌نام نمایشگاه رسانه‌های ایران آن را برگزار کنیم چندان مطلوب نیست. معتقدم باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مؤلفه را در قامت یک پرسش پاسخ دهد و به‌ عنوان دبیر جشنواره رصتا این را به‌عنوان پیشنهاد مطرح کرده‌ام. اما در مجموع حضور رسانه‌های قدیم مانند مجلات، مطبوعات، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و آن‌چه که در این رویداد دیدم را حضوری مطلوب می‌بینم.

نقش تعیین کننده رسانه‌ها در شور انتخابات

نوابی در پاسخ به پرسش دیگری در آستانه انتخابات درباره سهم و نقش رسانه‌های امروز چه در حوزه رسانه‌های مکتوب، برخط و چه رسانه‌های صوت و تصویر در آگاهی بخشی و فراگیری مسئله مشارکت حداکثری مردم گفت: در این مسئله تردیدی وجود ندارد که سهم رسانه‌ها در این حوزه بسیار بالا است.

وی ادامه داد: رسانه ملی (رادیو و تلویزیون) اگر وجود نداشته باشند با توجه به شوری که امسال آفرید، باید در تاثیرگذاری آن در نبودش طرح پرسش کرد. اینچنین است که می‌توان به اهمیت رسانه‌ها و سهم اثرگذاری‌شان در حوزه آگاهی بخشی و برگزاری انتخابات پرشور تأکید کنیم. به ‌ویژه با تمهیدی که امسال صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در تاسیس شبکه‌های اختصاصی برای فراهم کردن فضای عادلانه در حوزه تبلیغات نامزدهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری فراهم کرد. همه اینها بازتاب‌دهنده سهم، نقش و جایگاه رسانه در کنش‌های بزرگ اجتماعی مانند انتخابات و دعوت مردم برای حضور پرشور در چنین رویدادهایی است.

به گفته مشاور مدیرعامل ساترا؛ فارغ از اثرگذاری و نقش پذیری رسانه ملی باید به تأثیرگذاری بالای دیگر رسانه‌ها مانند مطبوعات، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها نیز در همراهی با فضای انتخابات پیش روی کشور اشاره کرد.

وی تصریح کرد: مفهوم کلان جایگاه رسانه و در نگاهی جامع حتی با تمرکز بر رسانه‌های جدید و پیام‌رسان‌ها، همگی از تأثیرگذاری بالایی در این فضا برخوردار هستند.

ایکنا می‌تواند نخستین سکوی تخصصی قرآن در ساترا باشد

پیشنهاد تاسیس سکوی تخصصی قرآن به ایکنا

مشاور مدیرعامل ساترا و دبیر جشنواره رصتا درباره سهم سکوهای قرآنی در میان سکوهای دارای مجوز ازسوی ساترا گفت: فارغ از سکوهای نمایشی که با آن‌ها در تعامل هستیم به‌ شخصه خبری از سکوهای تخصصی در حوزه قرآنی ندیدم یا اگر وجود داشته باشد در حوزه دینی و مذهبی مربوط به حوزه‌ها و تکایا فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: اما در حوزه خبرگزاری رسمی قرآن (ایکنا) این پیشنهاد را می‌توانم بدهم که می‌توانند برای دریافت مجوز وی‌اودی اقدام کنند تا نخستین گام را در حوزه اولین سکوی تخصصی حوزه قرآن در میان سکوهای موجود و دارای مجوز در کشور به‌نام خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) ثبت شود.

نوابی یادآور شد: با توجه به اینکه مردم و جامعه امروز حتی در مواجهه با خبرگزاری‌ها و رسانه‌های برخط اغلب داده‌های اطلاعاتی خود را از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند لازم است تا خبرگزاری‌ها در حوزه پوشش اخبار سراغ بخش صوت و تصویر بروند و هر خبرگزاری یک تلویزیون اینترنتی یا بهتر بگویم یک سکوی نمایشی برای خود داشته باشد و این پیشنهاد من برای خبرگزاری ایکنا است.

دبیر دومین جشنواره و نمایشگاه رصتا افزود: وقتی ما درباره خبرگزاری صحبت می‌کنیم درباره ماهیت خبر و لحظه‌ای بودن آن که با سرعت به مخاطب خود برسد تاکید داریم. معتقدم خبرگزاری ایکنا که به آن کمک نیز خواهیم کرد باید مجوز یک تلویزیون اینترنتی را به اسم قرآن یا با نام خود ایکنا دریافت کند.

نوابی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال این روزها شاهد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در کشور هستیم. اگر خبرگزاری یک شبکه ویدیویی اختصاصی داشت می‌توانست مسابقات بین‌المللی را به شکل زنده برای مخاطبان پخش کند.

انتهای پیام
captcha