فوتی‌های مراکز درمانی در آذربایجان‌شرقی به ۱.۵ درصد رسیده است
کد خبر: 4205784
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰

فوتی‌های مراکز درمانی در آذربایجان‌شرقی به ۱.۵ درصد رسیده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، کاهش مرگ و میر بیمارستانی را یکی از برنامه‌های اولویت دار دانشگاه اعلام کرد و گفت: بر همین اساس و طبق آخرین آمارهای موجود، میزان فوتی‌های مراکز درمانی و بیمارستانی آذربایجان‌شرقی به ۱.۵ درصد رسیده است.

بهمن نقی پور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، بهمن نقی‌پور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، امروز، 26 اسفندماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه، با ارایه گزارشی از عملکرد حوزه نظام سلامت آذربایجان‌شرقی، افزایش ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی را یکی از اولویت‌های مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد و گفت: بر همین اساس با اعزام و مقیم کردن تعدادی از پزشکان متخصص و فوق تخصص در مراکز درمانی و بیمارستانی شهرستان‌ها، افزایش ضریب اشغال تخت‌های مناطق مختلف پیگیری شد.

وی افزود: یکی از مهمترین پیامدهای افزایش ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی استان، کاهش تردد به تبریز و جلوگیری از ارجاع بیماران به مراکز درمانی و بیمارستانی این کلانشهر است که گامی موفقیت آمیز در راستای سیاست‌های تمرکززدایی حوزه سلامت به شمار می‌رود.

نقی‌پور، رضایت مندی اقشار مختلف مردم در شهرها، بخش‌ها و روستاهای دور و نزدیک به مراکز استانی را از دیگر نتایج ارتقای ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی بیان کرد که در گذشته به علت نبود متخصصان فعال در مراکز درمانی شهرستان ها، بیماران از مناطق مختلف به تبریز اعزام می شدند.

وی کاهش مرگ و میر بیمارستانی را یکی از دیگر از برنامه‌های اولویت دار دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام و اظهار کرد: بر همین اساس و طبق آخرین آمارهای موجود، میزان فوتی‌های مراکز درمانی و بیمارستانی آذربایجان‌شرقی به ۱.۵ درصد رسیده است که در مقایسه با سایر استان‌ها آمار به مراتب کمتری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، توسعه و گسترش پیوند اعضا در مراکز درمانی و بیمارستانی آذربایجان‌شرقی را از مهم‌ترین رویکردهای دانشگاه علوم پزشکی در سال‌جاری برشمرد و ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون تعداد بیش از ۱۹۰ عمل پیوند در استان با موفقیت به انجام رسیده است که ۳۲ مورد از آنها مربوط به مرگ های مغزی و اهدای عضو بود.

به گفته وی، امسال تعداد ۴۶ پیوند کبد، ۴۹ مورد پیوند کلیه، ۶۰ مورد پیوند مغزاستخوان و پنج مورد نیز پیوند قلب در بیمارستان‌های تبریز به انجام رسیده است که آماری بسیار چشم گیر نسبت به سال قبل را شامل می‌شود و نشان دهنده تخصص، توسعه و فنی تر شدن مراکز درمانی استان است.

نقی‌پور از تشکیل کمیته کاهش بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد و با اشاره به اینکه در این زمینه تمهیدات و زیرساخت‌های لازم مهیا شده است، یادآور شد: در این کمیته تمام معاونت‌ها و بخش‌های اداری دانشگاه علوم پزشکی عضو هستند و اقدامات اجرایی آن از سال آینده شروع می‌شود که هدف اصلی آن پیشگیری از شیوع و گسترش انواع بیماری ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اجرای پویش‌های مختلف همچون غربالگری بیماری‌های سینه، دستگاه گوارشی و انواع سرطان‌ها را از جمله برنامه‌های آینده کمیته کاهش بیماری‌ها دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد و گفت: تلاش می‌شود با کمک و مساعدت رسانه‌ها گام های محکم برای کاهش انواع بیماری‌ها و سالم سازی استان از نظر بهداشتی برداریم.

وی با اعلام اینکه سال آینده دانشگاه علوم پزشکی تبریز به صورت جهادی وارد کارزار کاهش بیماری‌ها می‌شود، گفت: در این راستا سال آینده به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کنیم، چون معتقدیم هر گونه هزینه در مسیر پیشگیری به معنی سرمایه گذاری برای آینده استان و کشور است.

نقی‌پور، سهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تامین سلامت مردم را ۲۸ درصد اعلام کرد و ادامه داد: سایر دستگاه‌های اجرایی، خدماتی، شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و البته رسانه‌های گروهی ۷۲ درصد در این راستا رسالت دارند که باید همه دست در دست هم داده و برای آینده‌ای با کمترین بیماری‌ها و نارسایی های پزشکی تلاش کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از انجام تعداد ۸۱۰ مورد ماموریت مرکز اورژانس آذربایجان‌شرقی در ۲ روز اخیر خبر داد و با بیان اینکه با نزدیک‌تر شدن به زمان تعطیلات نوروزی حجم این ماموریت‌ها در حال افزایش است، گفت ۲ روز گذشته ۹ هزار مراجعه به مراکز اورژانس استان به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
captcha