تحقق توسعه کردستان اولویت دولتمردان در سال ۱۴۰۲ بود
کد خبر: 4205942
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸

تحقق توسعه کردستان اولویت دولتمردان در سال ۱۴۰۲ بود

استاندار کردستان با اشاره به اینکه ما وعده دادیم که امسال، سال اتمام پروژه‌های نیمه تمام استان باشد، گفت: خوشبختانه این وعده تا حدود بسیاری محقق شده و  پروژه‌های افتتاحی سومین سفر رئیس‌جمهور گواه این قضیه است.

اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان امروز، ۲۷ اسفندماه در آخرین نشست خبری سال ۱۴۰۲ با اصحاب رسانه استان کردستان گفت: خبرنگاران رسانه‌های استان همواره منعکس‌کننده عملکرد مدیران و مسئولان هستند و در واقع تمام فعالیت‌های اجرایی صورت گرفته دولت با انعکاس رسانه‌ای نمود پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ما وعده دادیم که امسال، سال اتمام پروژه‌های نیمه تمام استان باشد، افزود: خوشبختانه این وعده تا حدود زیادی محقق شده و پروژه‌های افتتاحی سومین سفر رئیس‌جمهور گواه این قضیه است.

استاندار کردستان، سفر ریاست جمهوری به استان کردستان را یکی از موفق‌ترین سفرهای استانی که بازتاب‌های زیادی هم داشته است، ذکر کرد و ادامه داد: افتتاح پروژه‌های کلان یکی از اقدامات ارزنده این سفر بود که از جمله این اقدامات می‌توان به افتتاح پروژه راه‌آهن، به عنوان یک کار سنگین عمرانی و اقتصادی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک ایستگاه مسافربری و یک ایستگاه باری، افتتاح شده است، اظهار کرد: در طول هفته به‌طور میانگین ۶۰۰ نفر از این خط ریلی استفاده می‌کنند و در این سفرها ضریب اشغال صندلی‌ها قریب ۸۰ درصد بوده است. دولت سعی دارد که در آینده نزدیک ایستگاه باری و مسافربری قروه را هم به بهره‌برداری برساند.

زارعی‌کوشا با اشاره به پروژه‌های آبی استان طی سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: سد چراغ‌ویس به دلیل آبگیری ناقص در گذشته و نداشتن شبکه‌های پایاب، نیمه تمام مانده بود و اتمام آن نیازمند اعتبار زیادی بود که با پیگیری‌های صورت گرفته، این پروژه در سفر رئیس‌جمهور به افتتاح رسید.

استاندار کردستان افزود: دولت سعی دارد که در سال ۱۴۰۳ سد ژاوه را آبگیری کرده و این پروژه ۶۰۰ میلیارد ریالی را افتتاح کند. در حوزه کشاورزی استان پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و امروز با افتخار به هدف ۱۰ درصدی در رشد اقتصاد کشاورزی رسیده‌ایم و ۶۰۰ هزار تن رشد تولیدات داشته‌ایم.

زارعی‌کوشا اعلام کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تبدیل ۱۶هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی استان به اراضی آبی در سال جاری در دستور کار قرار گرفت که تا کنون پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از این میزان تحقق یافته است؛ اتمام این پروژه به اقتصاد استان کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: طی دو سال گذشته دو هزار پروژه کوچک و بزرگ در حوزه‌های مختلف در استان شروع شد که اتمام پروژه‌های نیمه تمام در اولویت کاری دولت قرار داشت؛ در بحث پروژه‌های عمرانی پروژه کریدور شمال به جنوب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات اصلی مردم کردستان، در ۱۱ قطعه در سقز در حال انجام است و سعی می‌شود که این پروژه در کامیاران هم فعال شود.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه در حوزه روستایی ۳۷۵ پروژه راه روستایی را طی دو سال انجام داده‌ایم، افزود: شاخص راه روستایی در کشور ۸۲ درصد و در استان کردستان به ۷۴ درصد رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه، نگاه دولت به روستاها، آباد شدن و ماندن در روستاها است، افزود: طی سال گذشته با اقدامات صورت گرفته توسط دولت ۵۰ هزار نفر در ۱۹۰ روستا مهاجرت معکوس داشته‌اند.

زارعی‌کوشا به اقدامات دولت در حوزه فرهنگ اشاره و بیان کرد: دولت سعی دارد که در استان فرهنگی کردستان، تمام فعالیت‌ها رنگ و لعاب فرهنگی به خود بگیرد و برای تحقق این مهم از هر فرصتی استفاده می‌شود؛ در برگزاری جشنواره‌های ملی و کشوری در سطح استان کردستان اجتماع‌ و حضور مردم و توجه به فرهنگ در اولویت بوده و خوشبختانه این امر محقق شده است.

وی با تأکید بر اینکه همه باید وظیفه خود در حوزه فرهنگ را به درستی انجام دهند، اظهار کرد: برگزاری جشن‌های مختلف در سطح روستاهای کردستان اقدامی مهم و ارزنده برای فرهنگ استان محسوب می‌شود و باید کوشید که در این جشن‌ها که در فضای امن و به دور از کمترین حاشیه برگزار می‌شود، حفظ و تقویت کرد.

استاندار کردستان با اشاره به اختصاص مرز کردستان به پیاده‌روی اربعین برای دومین سال پیاپی، بیان کرد: یکی از آثار و برکات این میزبانی، افزایش ۱۰ برابری گردشگران و افزایش سرمایه‌گذاری در کردستان بوده است.

تعهد ساخت ۳۶ هزار واحد مسکن ملی در کردستان

کیومرث حبیبی، معاون عمرانی استاندار کردستان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگاران در رابطه با وضعیت مسکن ملی در استان، گفت: تعهد استان در حوزه مسکن ملی احداث ۳۶ هزار واحد و سهم استان ۷۸ هزار واحد است و تا امروز از این تعداد، ۲۵ هزار واحد تعیین تکلیف شده‌اند.

وی افزود: تأمین زمین متقاضیان مسکن ملی در کردستان اقدام بسیار سختی است و براساس ضوابط، استفاده از اراضی دو و سه کشاورزی برای ساخت مسکن ممنوع است. انباشت زیادی از مطالبات در حوزه مسکن ملی، پشت درهای راه و شهرسازی استان وجود دارد که نیاز به پیگیری دارد.

معاون عمرانی استاندار کردستان با بیان اینکه تأمین زمین برای ساخت مسکن ملی، در شهرستان‌های مریوان و بانه به دلیل کیفیت و قیمت بالای زمین، بسیار دشوار است، مطرح کرد: دولت در تلاش است که طی دو سال آینده به تمام تقاضاهای ثابت شده در سامانه، جامه عمل بپوشاند.

بهره‌برداری از ظرفیت مناطق آزاد در توسعه کردستان 

نوری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان در ادامه این جلسه، با اشاره به اهمیت مناطق آزاد تجاری در استان کردستان و تأثیر آن بر توسعه کردستان گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات مهم اقتصادی استان بهره‌برداری از ظرفیت مناطق آزاد در کردستان بوده و حل مشکلات زیرساختی این پروژه نیز در دستورکار قرار دارد.

وی با انتقاد از اینکه متأسفانه هیچ زیرساختی در حوزه اقتصادی در سنوات گذشته در کردستان اندیشیده نشده است،‌ اکنون دولت سعی کرده که در سطح استان تغییرات مهمی در حوزه کشاورزی، اشتغال، مرز و تجار برای اولین بار ایجاد کند، که تحقق ۱۹۰ درصدی تبصره ۱۸، افزایش فعالیت هلدینگ‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در استان، افزایش ثبت اشتغال در سامانه کشوری و بسیاری از اقدامات مهم دیگر گواه این ادعا هستند.

انتهای پیام
captcha