اعجاز قرآن در قرون آینده و پیش از ظهور موعود(عج)
کد خبر: 4206920
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
گفت‌وگوهای قرآنی ویژه ماه رمضان/ 13

اعجاز قرآن در قرون آینده و پیش از ظهور موعود(عج)

جهان آینده، جهان نیروی چهارم یعنی نیروی هسته‌ای ضعیف برای پرده‌برداری از رازهای جهان زیر اتمی است؛ طبعاً علوم انسانی هم عموماََ و علوم قرآنی خصوصاََ پیشرفت و ارتقای خود را خواهند داشت و قرآن همچون خورشید بر فراز اعصار و امصار، دست‌نایافتنی خواهد درخشید و نقش اعجازی خود را بیش از پیش ارائه خواهد داد.

قرآن کریمدر سیزدهمین روز ماه مبارک رمضان، خبرنگار ایکنا از اصفهان در گفت‌وگو با علی‌اکبر توحیدیان، دکترای علوم قرآن و حدیث و پژوهشگر قرآن طی سلسله گفت‌وگوهای قرآنی ویژه این ماه با موضوع «حیات قرآن از ازل تا ابد»، به مرحله پیش‌بینی وضعیت قرآن در قرون آینده پیش از ظهور موعود(عج) می‌پردازد. در ادامه، متن شماره سیزدهم این گفت‌وگو را مطالعه می‌کنید. 

ایکنا ـ در پیش‌بینی وضعیت قرآن در قرون آینده پیش از ظهور موعود(عج)، چه مؤلفه‌هایی اثرگذار هستند؟ 

در اصل، پیش‌بینی اتفاقات آینده بر اساس شناخت و اطلاعاتی صورت می‌گیرد که در زمان‌های گذشته و حال درباره آن پدیده اتفاق افتاده است. هر چه شناخت و اطلاعات ما نسبت به سوابق آن پدیده بیشتر و دقیق‌تر باشد، پیش‌بینی آینده نیز صحیح‌تر، دقیق‌تر و باورپذیرتر خواهد بود. البته علاوه بر اطلاعاتی که عرض کردیم، سه مؤلفه‌ دیگر هم وجود دارد که پیش‌بینی ما را به صحت نزدیک‌تر می‌کند: ۱ ـ وحی قطعی و تحریف‌نشده ۲ ـ اقوال انسان‌های صادق متصل به وحی ۳ ـ قوه‌ خیال به مفهوم درست و عقلایی آن.


بیشتر بخوانید:


حرکت دیگر پژوهشگر بعد از عبور از این چهار مؤلفه، تجمیع همه‌ آنها در بسته‌‌ای منطقی است، به‌طوری‌ که این چهار مؤلفه مکمل یکدیگر باشند و تعارضی بین داده‌های آنها وجود نداشته باشد؛ سپس می‌توان به استنتاج از آن بسته پرداخت و نتیجه را چون پیش‌بینی مقبولی اعلام کرد. چنانچه ما بخواهیم در موضوع مورد بحثمان این مسیر را طی کنیم، چهار مؤلفه را با ذکر جزئیاتش روی میز بگذاریم و سپس به بسته‌ای تبدیل و در نهایت نتیجه‌گیری کنیم، مسلماََ در قالب یک مصاحبه امکان‌پذیر نیست و فرصت زیادی می‌طلبد؛ ولی می‌توان عصاره‌ مؤلفه‌ها را به‌طور کلی بدون ورود به جزئیاتشان بیان و نتیجه‌گیری کرد.

درباره‌ مؤلفه‌ نخست، مطالعه‌ قسمت‌های پیشین این گفت‌وگو را که تاکنون طی ۱۲ قسمت بیان شده است، توصیه می‌کنیم؛ چون هدف اصلی ما از بیان و تبیین مراحل قبلی، شناخت و جمع‌آوری اطلاعات حول قرآن برای تحلیل علمی و صحیح این مرحله از مبحث و مراحل بعدی آن بوده است؛ درواقع بذری کاشتیم، به آبیاری آن پرداختیم و به نهالی تنومند و مثمر با عمر ظاهری نزدیک به ۱۵ قرن تبدیلش کردیم تا اینکه امروز و در این مرحله از آن برداشت کنیم و ان‌شاءالله در مراحل بعدی میوه‌هایش را بچینیم.

ایکنا ـ چرا به قرآن، وحی تحریف‌نشده می‌گويند؟ 

درباره‌ مؤلفه‌ دوم چند نکته به‌صورت گذرا عرض می‌کنیم؛ نخست گفتیم منظورمان از وحی تحریف‌نشده، روشن است و قرآن را می‌گوییم؛ چون در میان کتاب‌های آسمانی و وحیانی فقط قرآن است که از تحریف مصون مانده است. دوم اینکه وحی، اطمینان‌بخش‌ترین منبع به شمار می‌رود. وحی در ذاتش صداقت و حقیقت نهفته است و در شعاع عقل سالم و قلب سلیم دیده می‌شود. سوم اینکه وحی از جانب خداوندی‌ست که خالق هستی، مدیر و مدبر آن است و بر سرنوشت همه‌ عالمیان اشراف کامل و احاطه مطلق دارد.

ما برای مستندسازی این مؤلفه، می‌توانیم به قرآن مراجعه و آیات مورد نظر را معرفی کنیم؛ ولی از آنجایی که بنابر نظر مفسران بزرگ قرآن مجید، این آیات ناظر بر سال‌های ظهور منجی بشریت، امام زمان(عج) و درواقع با مرحله‌ بعدی مبحث ما مشترک است، ان‌شاءالله ما این آیات را در قسمت بعدی گفت‌وگو که راجع به زمان ظهور موعود(عج) است، بیان خواهیم کرد؛ ولی برای ایجاد آمادگی ذهنی چند آیه‌ اصلی بحث را فقط معرفی می‌کنیم: توبه/ ۳۳، فتح/ ۲۸، صف/ ۹، اعراف/ ۱۲۸، قصص/ ۵ و ۸۳، انبیاء/ ۱۰۵، حج/ ۴۰، هود/ ۴۹. 

ایکنا ـ درباره مؤلفه سوم و چهارم بیشتر توضیح دهید.

درباره مؤلفه سوم که استفاده از اقوال افراد متصل به وحی است، باید به دو منبع متصل شویم؛ اول، احادیث صحیح و معتبر منقول از معصومین(ع) که متصل به وحی بوده و هستند. دوم نیز نقل اقوال علمای ربانی که به‌دلیل علم، حکمت و تقوایی که دارند، قولشان معتبر و به نوعی به‌طور غیرمستقیم به وحی متصل است. در این خصوص هم چون اکثر مطالب به دوره‌ ظهور و دوران نزدیک به ظهور و به تعبیری ظهور صغری مربوط می‌شود، در شرح مرحله‌ بعد ان‌شاءالله در گفت‌وگوی آینده به آنها اشاره خواهیم کرد.

درباره‌ مؤلفه چهارم که استفاده از قوه تخیل و تصویرسازی مبتنی بر عقل و منطق باورپذیر است، جهان آینده این‌چنین پیش‌بینی می‌شود؛ همان‌گونه که بشر تاکنون موفق به کشف بسیاری از خارق‌العاده‌ها شده است، از این پس نیز می‌تواند با استفاده از خواص ماده، اشعه‌ها، امواج و انرژی‌ها ما را به شگفتی وادارد؛ برای مثال بر موضوع «انتقال سریع اجسام» تأکید می‌ورزیم و می‌گوییم که ابرقدرت آینده جهان، کشوری‌ست که هرچه زودتر به این فناوری دست یابد. ما که مدعیان زمینه‌سازی حکومت جهانی مهدوی هستیم، باید به تأسی از حکومت سلیمان نبی(ع) با معرفی و حمایت از آصف‌ها قبل از اینکه عفریت یهود از جایش برخیزد، در کمتر از طرفةالعینی تخت فناوری برتر را به تصرف خود درآوریم و ملک‌ها و ملکه‌ها را به حیرت و تسلیم واداریم (اشاره به مفاد آیات ۳۸ تا ۴۰ سوره مبارکه نمل).

ایکنا ـ جهان آینده را توصیف کنید. 

بزرگان علم فیزیک در پیش‌بینی ١٠٠ سال آینده بر موضوع نانوتکنولوژی به مفهوم «هر چیز از هیچ چیز» تأکید دارند. جهان آینده، جهان نیروی چهارم یعنی نیروی هسته‌ای ضعیف برای پرده‌برداری از رازهای جهان زیر اتمی است؛ یعنی از نیروی گرانش نیوتونی و نیروی الکترومغناطیسی ادیسون، فارادی و مکسول، نیروی هسته‌ای انیشتین و نیروی پیش‌برنده جامعه مدرن از لیزر، کوانتوم و دیجیتال عبور کرده و شاهد انقلاب بیوتکنولوژیک خواهیم بود. دانشمندان می‌گویند: «دیگر انسان، مشاهده‌گر بی‌کنش تحولات طبیعت نخواهد بود، بلکه در جایگاه طراح تحولات خواص طبیعت خواهد ایستاد و در هر گوشه و کنار در قوانین طبیعت به ظرافت دست خواهد برد.» 

جایگاه بشر از طراحی فراتر می‌رود، در جایگاه اربابان طبیعت خواهد نشست و درواقع بر تخت خدایان اساطیری جلوس خواهد کرد و با ابزارهایی همچون رایانه، توانمندی ربات‌های همه‌کاره، نانوتکنولوژی، هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی و کوانتوم حاکمیت ذهن بر ماده را رقم خواهد زد. آینده انرژی، انرژی از ستارگان؛ آینده سفر، سفر به سوی ستارگان و آینده بشر، تمدن سیاره‌ای خواهد بود.

ایده‌پردازان مطالبی این‌گونه برای دفاع از تصورات خود می‌گویند: «اگر کسی منکر این پیش‌بینی‌ها شد، فوراً او را به قرون قبل ببرید؛ دیداری از نیاکان خود داشته باشد و از آنجا ما را جادوگرانی ببیند که سوار بر هواپیما، ابرها را می‌شکافیم؛ با اسکنرها درون بدن انسان زنده را مشاهده می‌کنیم؛ با تلفن‌های همراه، تماس‌های تصویری بر روی کره زمین و با لپ‌تاپ‌ها آن سوی قاره‌ها را در کف دستانمان می‌بینیم. حال بر همین سیاق در آینده خواهیم توانست با توان ذهنمان، اشیا را دستکاری کنیم.

رایانه‌ها به آرامی اندیشه‌هایمان را خواهند خواند و خواسته‌هایمان را برآورده خواهند کرد. ما خواهیم توانست فقط با اندیشیدن، اجسام را به حرکت درآوریم و بسیاری از افسانه‌ها را به واقعیت برسانیم. با ارتقای بیوتکنولوژی، بدن‌هایی بی‌عیب و نقص درست خواهند کرد و طول عمر را افزایش خواهند داد. با وسایل نقلیه بدون سوخت خواهند راند، بدون هیچ زحمتی در آسمان شناور خواهند شد، با فرستادن فضاناوهایی به ستارگان دیگر احوال همسایگان نزدیک را در کرات دیگر جویا خواهند شد.

اینترنت یا فراتر از آن در همه جا خواهد بود، با لنزهای تماسی و گذاشتن عینک در یک چشم برهم زدن آنلاین خواهند شد و با تکان دادن انگشتان در هوا تصاویر را کنترل خواهند کرد. هرچند به طرز غیرقابل باوری این توانمندی‌ها، پیشرفته به نظر می‌رسند، ولی خوب است که بدانید بذر همه این فناوری‌ها در همین هنگام که مصاحبه می‌کنیم، افشانده شده و ما همه این‌ها و فراتر از این‌ها را نه با سحر و جادو و نه در رؤیا، بلکه با علوم مدرن و در عالم واقع حتماََ به دست خواهیم آورد.»

آنچه از پیشرفت‌های علمی در آینده گفتیم، از کتاب دانشمند ژاپنی‌تبار آمریکایی، میچیو کاکو به نام «فیزیک آینده» بود که خلاصه‌ مصاحبه با ٣٠٠ دانشمند برجسته‌ دنیا به شمار می‌رود و در سال ۲۰۱۱ میلادی به چاپ رسیده است و چگونگی سرنوشت بشر با پیشرفت‌های علمی را تا سال ۲۱۰۰ پیش‌بینی کرده‌اند. بدیهی است که علوم انسانی هم عموماََ و علوم قرآنی خصوصاََ پیشرفت و ارتقای خود را خواهند داشت و قرآن همچون خورشید بر فراز اعصار و امصار، دست‌نایافتنی خواهد درخشید و نقش اعجازی خود را بیش از پیش ارائه خواهد داد.

ان‌شاءالله در بخش‌های بعدی این گفت‌وگو، مستندات قرآنی و روایی مرتبط را گزارش خواهیم کرد. جبهه حق روز به‌ روز قوی‌تر و موفق‌تر خواهدشد و افق‌های روشنی تجربه خواهد کرد. طبق روایات معصوم(ع) که صدق مطلق است، تمام علوم مکتسبه انسان‌ها قبل از حکومت مهدوی، دو بخش از ٢٧ بخش را شامل می‌شود و مابقی در دوران حکومت مهدوی عیان خواهد شد.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha