انسان گناهکار وصله ناهماهنگ عالم هستی است
کد خبر: 4207228
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲

انسان گناهکار وصله ناهماهنگ عالم هستی است

کارشناس برنامه «سمت خدا» با بیان اینکه خداوند ساختار هستی را بر بندگی قرار داده است، گفت: اگر فردی گناهی مرتکب شد، وصله‌ای ناهماهنگ است و لذا تمام عالم در برابر او واکنش نشان می‌دهند.

مسعود عالی کارشناس دینیبه گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی، کارشناس دینی در چهاردهمین روز از برنامه «یک ظهر بهاری» که روزهای ماه مبارک رمضان در جوار آستان مقدس حضرت زینب خواهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود، یکی دیگر از راه‌های به دست آوردن نشاط و امیدواری در زندگی را توبه بیان کرد و افزود: اگر در این عالم گناه وجود داشت، اما توبه نبود، کسالت، افسردگی و ناامیدی بیشتر بود؛ ولی خداوند متعال توبه را قرار داده است و فرموده فردی را که توبه کند، دوست دارد؛ لذا این مسئله سبب می‌شود ناامیدی و افسردگی سراغ انسان نیاید. 

وی ادامه داد: خداوند متعال ساختار این عالم را بر بندگی قرار داده است و تمام عالم وجود، عبد خدا، در برابر او خاضع و همه در سجده هستند: «ولِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»؛ درواقع تمام عالم تسبیح خدا می‌گویند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه تمام عالم هوشیار و بیدار و دارای شعور هستند، گفت: در علوم طبیعی، موجودات جاندار یا بی‌جان نامیده می‌شوند و این موضوع فقط مخصوص این علوم است؛ اما در علوم الهی موجود بی‌جان وجود ندارد و تمام موجودات حیات و قدرت مخصوص خود را دارند. 

وی اضافه کرد: تمام موجودات عالم از سه صفت حی، قدیر و علم خدا بهره‌ای برده‌اند؛ همچنانکه زمین می‌فهمد چه کسی روی آن معصیت و چه کسی عبادت می‌کند. در قرآن کریم نیز آمده است که زمین در قیامت شهادت می‌دهد و زمین و زمانی که اکنون در آن قرار داریم، شعور و قدرت دارند و چون صاحب شعور هستند، حیات نیز دارند. 

عالی با تأکید بر ذی‌شعور بودن عالم هستی تصریح کرد: خداوند متعال در آیه ۴۱ سوره نور می‌فرماید: «كُلٌّ قَدْعَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِيحَهُ؛ تمام موجودات نماز و ذکر خود را می‌دانند.» از این آیه، سه مطلب دریافت می‌شود؛ اینکه تمام موجودات ذکر دارند، ذکر هر موجودی با موجود دیگر فرق می‌کند و تمام موجودات می‌فهمند و علم دارند.

وی به واکنش عالم هوشیار، ذاکر و عبد خدا در برابر گناه و گناهکار اشاره کرد و گفت: اگر فردی گناهی مرتکب شد، وصله‌ای ناهماهنگ است و لذا تمام عالم در برابر او واکنش نشان می‌دهند و هیچ موجودی با گناهکار، هماهنگ نیست.

کارشناس برنامه «سمت خدا» ظلم، بی‌اخلاقی و گناه را سبب گره افتادن در امور بیان کرد و ادامه داد: در روایت آمده که از امام مجتبی(ع) سؤال کردند فاصله بین زمین و آسمان چقدر است؟ حضرت فرمود: «به اندازه آه مظلوم»؛ یعنی آه مظلوم به سرعت از زمین به آسمان می‌رود و گاهی نیز ظلم آن‌قدر زیاد است که پاسخ آن برای قیامت می‌ماند. 

وی یادآور شد: گناهان آثار متعددی دارند؛ بعضی سبب نزول بلا و بعضی دیگر سبب حبس دعا می‌شوند و در روایات آمده است که تعدادی از گناهان سبب خشکسالی می‌شود. 

عالی اضافه کرد: نقطه مقابل این وضعیت آن است که این عالم بر اساس بندگی و خضوع در برابر خداوند خلق شده است و اگر انسان بندگی کرد و وصله هماهنگی بود، امداد از همه سمت به طرف او می‌آید. 

وی بندگی و عبودیت خدا را سبب نزول برکات بیان کرد و گفت: زمانی که فردی در این عالم عبد خدا باشد و درست رفتار کند، برکات به سمتش می‌آید و عالم به او کمک می‌کند؛ چنانکه قرآن کریم در این‌باره می‌فرماید: «و لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ.»

این کارشناس دینی یکی از ویژگی‌های عصر ظهور را افزایش برکات دانست و افزود: ظهور، زمانه‌ای‌ست که جلوی ظلم و معاصی اجتماعی گرفته می‌شود.  

وی اظهار کرد: خداوند متعال در حدیثی قدسی می‌فرماید: «أنَا جَلیٖسُ. مَنْ جٰالَسَنِیٖ وَ مُطِیٖعُ مَنْ أطٰاعَنِیٖ»؛ یعنی کسی که مطیع من است، من مطیع او هستم؛ بنابراین خداوند ساختار وجودی و فطرت انسان را بر بندگی خلق کرده و ساختار وجود انسان فضایل را دوست دارد. 

عالی به تبیین معنای واقعی توبه پرداخت و گفت: توبه یعنی اگر انسان گناهی کند، چون ذات او تغییر نکرده است، گناه را پس می‌زند و توبه می‌کند. توبه، پس زدن و اصل آن این است که ساختار و فطرت انسان آلودگی گناه را پس می‌زند.

وی تأکید کرد: توبه ابتدا از سوی خدا آغاز می‌شود: «تابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا»؛ یعنی ابتدا خدا عنایت می‌کند؛ از این‌رو تواب یعنی بسیار توبه‌کننده و رجوع‌کننده است و اگر انسان یک بار رجوع می‌کند، رجوع خداوند دو بار است.

انتهای پیام
captcha