برپایی رشته دکتری قرآن و حدیث در جامعه المصطفی
کد خبر: 4207658
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۶
رضایی اصفهانی خبر داد:

برپایی رشته دکتری قرآن و حدیث در جامعه المصطفی

رئیس مجمع آموزش عالی قرآن و حدیث المصطفی از ورود به مرحله اجرایی رشته دکتری قرآن و حدیث در جامعه المصطفی خبر داد.

محمدعلی رضایی اصفهانی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با محور قرار دادن مرجعیت قرآن کریم اظهارکرد: مرجعیت قرآن در حوزه علمی به معنی مرجعیت در اصول، اهداف و جهت‎ دهی و گاهی در روش‎ها و... است. در علوم تربیتی نزدیک به ۱۵۰ روش در قرآن وجود دارد، ولی ممکن است در شاخه‌های دیگر به این شکل نباشد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: گاهی مرجعیت به معنی مرجعیت معرفتی است. یعنی همانگونه که عقل یک مرجع است قرآن نیز در معرفت انسانی یک مرجع است. گاهی دیگر مرجعیت علمی قرآن به منظور پاسخگویی به سوالات علمی یا در جای دیگر به معنی سیطره علمی همه جانبه نیز معنی می‌شود که سید جمال الدین اسدآبادی از آن سخن گفت.

این قرآن پژوه در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چرا قرآن مرجع علمی است، گفت: سوال خوبی مطرح کردید، در پاسخ به این سوال از قرآن، عقل، نقل و تاریخ می‌توانیم دلایل متعددی بیان کنیم.

رئیس انجمن علمی قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه ادامه داد: خداوند متعال به دلیل آیه مهم «شهر رمضان الذی انزل فیه القران هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان» که فرموده است قرآن هادی مردم است، در می‌یابیم که قرآن در اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی، سیاست و... یک هادی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی اظهارکرد: اینکه قرآن هادی امور روانی و روحی و جامعه و. است به معنی جهت دهی است. دلیل دیگر آنکه قرآن فصل الخطاب و فرقان است. خداوند متعال در آیه ۲۱۳ سوره بقره «کَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ ۚ وَمَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلَّا الَّذِینَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ ۖ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ ۗ وَاللَّهُ یَهْدِی مَنْ یَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ»، بیان می‌دارد که قرآن حاکم بین اختلافات مردم است. دلایل نقلی نیز بیان شده است که قرآن خطاپذیر و تغییر پذیر نیست و...، که نشان دهنده این حاکمیت قرآن است.

نویسنده کتاب «پژوهشى در اعجاز علمى قرآن»» بیان کرد: سه نوع قلمرو حداکثری، میانه و حداقلی داریم. در قلمروی حداکثری، مراد از آن است که قرآن در همه امور دنیا برای همه افراد دخالت دارد. نگرش حداقلی نیز تنها قرآن را در امور خاص مطرح می‌کند. مورد وسط به این معنی است که قرآن کلیات را بیان می‌کند و جزییات را به علوم واگذار می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بطور کلی باید گفت قرآن کریم در امور جزیی علوم، قلمرو حداکثری ندارد. ولی اینکه بگوییم نگاه قرآن حداقلی است، این مساله نیز به دلایلی متعدد درست نیست.

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث المصطفی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به فعالیت‌های قرآنی و تفسیری این مجتمع آموزشی پرداخت و گفت: تدوین کتب تفسیری و ترجمه آن یکی از عرصه‌های علمی مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث است، چرا که تفسیر از برجسته‌ترین شیوه‌های ترجمه قرآن است که جامعه المصطفی با ورود به این میدان، دستاورد‌های ارزشمندی را کسب کرده است.

رضایی اصفهانی گزارشی از جدیدترین دستاورد‌های مجتمع قرآن و حدیث ارائه کرد و افزود: امروز جامعه المصطفی موفق شده تا رشته دکتری قرآن و حدیث را تدوین و در فرایند اجرایی قرار دهد.

وی با اشاره به مبانی و قواعد ترجمه قرآن کریم، با تاکید بر این که در نمایشگاه قرآن امسال موفق به ارائه ترجمه قرآن کریم به زبان تائی شده‌ایم، بیان کرد:ترجمه قرآن کریم به ۳۰ زبان جهانی از جمله هدف‌گذاری‌های جامعه المصطفی است که با مشارکت طلاب و دانش آموختگان قرآن پژوه المصطفی دنبال می‌شود.

انتهای پیام
captcha