زکات فطریه در کردستان اعلام شد
کد خبر: 4209022
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۶

زکات فطریه در کردستان اعلام شد

مبلغ زکات فطریه و فدیه روزه براساس مذهب امام شافعی و اهل سنت در کردستان اعلام شد.

زکات فطریه

به گزارش ایکنا از کردستان، ماموستا محمداشرف ایل‌بیگی، دبیر شورای عالی افتای کردستان امروز، 18 فروردین در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان با اشاره به اعلام مبلغ زکات فطریه اهل سنت گفت: میزان زکات فطریه امسال مطابق با فقه امام شافعی (رضی الله عنه) یک صاع از قوت غالب مردم خواهد بود.

وی افزود: یک صاع از قوت غالب مردم اگر نان باشد، حدود ۲.۵ کیلوگرم گندم است و این میزان برابر با حدود ۵۰۰ هزار ریال است که باید قبل از عید سعید فطر پرداخت شود.

دبیر شورای عالی افتای کردستان بیان کرد: خانواده‌های متمکن و سایر افرادی که قوت غالب سبد غذایی آنان برنج است، بهتر است هم در فطریه و هم در فدیه ترک روزه، به جای گندم، برنج یا قیمت آن را محاسبه و پرداخت کنند.

وی با اشار به پرداخت فدیه روزه براساس مذهب امام شافعی(رض) بیان کرد: میزان فدیه روزه برای کسانی که به دلیل مریضی و یا کهولت سن موفق به گرفتن روزه نشده‌اند، به ازای هر روز ۱۵۰ هزار ریال اعلام شده است.

ایل‌بیگی با تأکید بر اینکه قضای روزه بر سالخوردگان و بیمارانی که امید به بهبودی آنان نبوده، واجب نیست، ادامه داد: این افراد باید به ازای هر روز، روزه فوت شده، مقدار یک مُد از قوت غالب و یا وجه آن را به تفصیلی که بیان شد، به مستمندان (فقط فقرا و مساکین) بپردازند.

وی با بیان اینکه پرداخت فدیه بر خانم‌های باردار و یا شیرده که به دلیل نگرانی از به خطر افتادن سلامت خود، روزه نگرفته‌اند، واجب نیست، افزود: این افراد فقط مکلف به قضای روزه خود خواهند بود و سایر افراد چنانچه در ماه رمضان موفق به روزه نشدند، مکلف هستند تا پیش از حلول رمضان سال بعد، روزه خود را قضا کنند، در غیر این صورت علاوه بر قضای روزه‌های فوت شده باید، فدیه تاخیر را به نیازمندان پرداخت کنند.

دبیر شورای عالی افتای کردستان ادامه داد: تعجیل در پرداخت فدیه خلاف احتیاط است زیرا فدیه هر روز با طلوع آفتاب همان روز واجب می‌شود و به همین دلیل بهتر است مودیان، فدیه یک ماه کامل را در آخرین روز ماه مبارک رمضان بپردازند.

وی در پایان گفت: تعجیل در پرداخت فطریه اگرچه در مذهب امام شافعی(رضی الله عنه) جایز است، اما با توجه به اینکه زکات فطره، فقط عیدانه‌ای برای نیازمندان محسوب می‌شود، بهتر است مودیان، پرداخت آن را تا روزهای پایانی رمضان به تاخیر بیاندازند تا نیازمندان وجوه دریافتی را صرفا برای روزهای عید استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha