ارتش انقلاب + فیلم
کد خبر: 4210858
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۶
به‌مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی

ارتش انقلاب + فیلم

با پیروزی انقلاب و تحول و دگرگونی در همه عرصه‌ها امام خمینی(ره) نقشه دشمنان را نقش بر آب کردند و طی پیامی تاریخی بر ضرورت حفظ ارتش و انجام وحدت و نظم در ارتش تأکید کردند.

بیعت همافران ارتش با امام خمینی

همزمان با به­ ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، نیروهای نظامی که پیکره و بدنه اصلی آن‌را جوانان برومند خانواده­‌های مسلمان تشکیل می­‌داد، به ندای آسمانی رهبر انقلاب لبیک گفت و در نتیجه هم‌صدا و همراه با امت در براندازی رژیم ستم­شاهی و ستیز بی­‌امان با دشمنان داخلی و خارجی انقلاب برخاست و به­ عنوان نخستین بازوی توانمند امنیتی انقلاب در جهت تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران تلاش­‌های خستگی­‌ناپذیر و مستمری را با فداکاری و ایثار و در ابعاد مختلف آغاز کرد. با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تحول و دگرگونی در بنیادها و معیارهای ارزشی جامعه، از مسائل مطرح در مجامع مختلف به­ خصوص نیروهای مسلح این بود که انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب چه دیدگاهی نسبت به ارتش دارند و اصولاً در نظام اسلامی تکلیف نیروهای مسلح کنونی چیست؟

همزمان با مطرح شدن موضوع انحلال ارتش از سوی برخی افراد و گروه‌ها، یگان‌هایی از ارتش در کردستان و گنبد (ترکمن صحرا) مشغول مقابله با ناآرامی‌ها و تجزیه‌طلبان بودند. تجزیه‌طلبان در گنبد، اعضا و وابستگان سازمان چریک‌های فدایی خلق بودند. کومله و دموکرات نیز در غرب کشور به پادگان‌های نیروی زمینی ارتش حمله می‌کردند که نخستین آن حمله به پادگان مهاباد در روز ۱ اسفند سال ۵۷ بود.

سرلشکر محمدولی قرنی که از ارتش شاه کنار گذاشته شده بود و در روز ۲۳ بهمن ۵۷ با حکم امام خمینی(ره) ریاست ستاد ارتش ملی اسلامی را برعهده گرفت، به ساماندهی ارتش پرداخت و به سرعت مشغول مقابله با ناآرامی‌ها شد، اما حرف و حدیث‌ها در رابطه با انحلال ارتش و اقدامات دولت موقت موجب شد که وی در ۶ فروردین سال ۵۸ از سمت خود استعفا دهد و مدیریت ریاست وی در عمر ۴۳ روزه‌ به پایان برسد. اگرچه استعفای قرنی مورد پذیرش امام خمینی(ره) قرار نگرفت اما چند روز بعد مهندس بازرگان به او گفت که با استعفای او موافقت شده است.

پس از استعفای قرنی، سرلشکر ناصر فربد از امرای قدیمی ارتش رئیس ستاد ارتش ملی اسلامی شد. او از نزدیکان نهضت آزادی و جبهه ملی بود و از همفکران اعضای دولت موقت و مهندس بازرگان به حساب می‌آمد. این انتصاب موجب شد تا اختلافات کمی کاهش یابد، اما موضوع انحلال ارتش همچنان مطرح می‌شد و این موضوع موجب نابسامانی در ارتش شده بود. در نتیجه امام خمینی(ره) در روز ۲۸ فروردین در پیامی اعلام کردند: «روز چهارشنبه ۲۹ فروردین روز ارتش اعلام مى‏‌شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌هاى بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانى خود را از جمهورى اسلامى و ملت بزرگ ایران و حضور خود را براى فداکارى در راه استقلال و حفظ مرزهاى کشور اعلام کنند.

انتهای پیام
captcha