
به گزارش ایکنا، جلد هشتم کتاب «عنوان بصری» از آثار آیتالله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی (ره) توسط انتشارات مکتب وحی منتشر شد.
این اثر که در شرح و تفسیر حدیث شریف امام صادق(ص) به روایت عنوان بصری است، به توضیح این فقره از حدیث می پردازد: «و جملة اشتغاله فیما امره تعالی به و نهاه عنه»؛ یعنی تمام مشغولیّات بنده باید در آن منحصر شود که خداوند او را بدان امر نموده و یا از آن نهی فرموده است.»
در این کتاب که حاصل سخنرانی های مؤلف محترم در سالهای گذشته میباشد، بحث «تشریع و تکوین» یعنی رابطه قوانین دینی و الهی با ساختار خلقت از مباحث محوری است. «تکالیف شرعی و دستورات الهی از منظر مکتب عرفان»، «لزوم تصحیح دیدگاه انسان در انجام تکالیف الهی»، «رابطه عمل و نفس انسان و تأثیر آن در کیفیّت سیر و سلوک»، «تأثیر اعمال بر نفس و ملکوت انسان» و «خصوصیّت و کیفیّت تأثیر فعل بر نفس» از عناوین مجالس پنجگانه جلد هشتم کتاب عنوان بصری است.
برخی از دیگر موضوعات این کتاب عبارتند از: «رشد و تعالی انسان مشروط به تربیت صحیح، اقتضائات تربیت و مقام عمل، اطاعت راه رسیدن به کمال، اثر تکوینی دستورات الهی و تاثیر انجام آن بر ابعاد وجودی انسان، اهمیت و اثر مراقبه در اعمال، حصه وجودی انسان و راه تکامل آن، حقیقت نفس انسان و حکمت نزول آن، ارتباط مستقیم و تاثیرافعال و تخیلات بر نفس و ....»
آیتالله طهرانی در بخشی از این مباحث چنین میگوید: «نفس از نقطه نظر وجودی، رسیدن به مرتبۀ کمالش متوقّف است بر انجام دستوراتی. اینجا است که نظرما به افعال به عنوان تأثیرات خودِ فعل است؛ یعنی خود فعل و افعالی که انسان انجام میدهد، افعال گتره و تعبّدی نیست؛ افعالی است که اینها از نظر خوبی و بدی ـ یعنی چه خوبش و چه بدش ـ یک اثرات مستقیمی بر نفس انسان به وجود می آورند، یعنی هم افعالی که از نقطه نظر تشریع انسان باید به آن افعال برسد و هم افعالی که باید انسان از آن افعال دست بردارد، هر دوی این افعال را خدای متعال در نظام تکوین، با پرونده انسان قرار داده و جدای از این پرونده قرار نداده است.
وقتی رسول خدا(ص) میفرماید: «کسی که خطایی کند یک حصه وجودی از او حذف خواهد شد»، شوخی نکرده است! چه زمانی انسان این را میفهمد؟ وقتی که برایش تنبّه پیدا بشود. الآن ما در عالم غفلت میگذرانیم: «اینجا رفتیم، اشکال ندارد؛ این مطلب را مطرح کردیم، اشکال ندارد؛ این ارتباط را با او برقرار کردیم، اشکال ندارد؛ این عمل را انجام دادیم، اشکال ندارد!» این «اشکال ندارد» ها برای اینجا است؛ امّا وقتی که برای ما تنبّه پیدا شد، آنوقت متوجّه شدیم که عجب، من چه میتوانستم بشوم و نشدم! اما از این به بعد راه باز است، از این به بعد اشکال ندارد. بعضی ها میآیند میگویند: « ما که اینمقدار از عمرمان را به غفلت گذراندیم، پس بقیّهاش را...!» میگویم: خب بقیّهاش را هم بگذرانیم؟! این عقلائی است؟! آیا از این به بعد راه بسته است؟ ولی از این به بعد راه است! ما چه میدانیم خدا چقدر عمر داده، چقدر برکات داده، چقدر درِ رحمتش باز است؟! چرا انسان به گذشته فکر کند؟ انسان باید همیشه به آینده فکر کند. گذشته اشتباه بوده، خب انسان دست برمیدارد، توبه میکند و واقعاً بیرون میآید.»
جلد هشتم کتاب «عنوان بصری» از دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع با قطع وزیری و در 232 صفحه توسط انتشارات مکتب وحی منتشر شد.
همچنین «عنوان بصری» شخصی است که در شرفیابی به محضر امام جعفر صادق(علیه السلام) حدیثی را از آن حضرت نقل میکند که آن را علامه مجلسی در «بحارالانوار» به نقل از شیخ بهایی آورده و این حدیث شریف از گذشته مورد نظر علمای بزرگ عرفان و اخلاق مانند مرحوم علامه سیّدعلی قاضی(رضوانالله علیه) بوده و عمل به مضامین آن را به شاگردان خود توصیه میفرمودند.
انتهای پیام