کد خبر: 4323104
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۴ - ۲۱:۴۰
حجت‌الاسلام جازاری بیان کرد

از هوش مصنوعی تا اخلاق پژوهشی؛ نقشه راه شتاب علمی در دانشگاه

رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع) با اشاره به خروج علم از سیر خطی و تدریجی در عصر جدید، هوش مصنوعی را عامل جهش دانایی دانست و تأکید کرد که بدون اخلاق پژوهش‌محور، آموزش میان‌رشته‌ای و به‌روزرسانی منابع، شتاب علمی در دانشگاه‌ها محقق نخواهد شد.

از هوش مصنوعی تا اخلاق پژوهشی؛ نقشه راه شتاب علمی در دانشگاه

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جازاری، رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع)، 24 آذرماه در همایش هفته پژوهش، با تأکید بر نقش تعیین‌کننده هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین در تحول علمی، سیاست‌ها و رویکردهای اصلی این دانشگاه را برای ارتقای نوآوری، رقابت‌پذیری و اثربخشی پژوهش تشریح کرد و گفت: توسعه و شتاب دنیای علم و ظهور پدیده هوش مصنوعی در دنیای امروز، رشد تدریجی علم را متحول ساخته و گستره آن را محیرالعقول کرده است.

وی با اشاره به نقش هوش مصنوعی در گسترش و توسعه داده‌ها و اطلاعات در بازه زمانی بسیار کوتاه، بیان کرد: از سویی این پدیده امکان تحلیل و استخراج دقیق‌تر و قوی‌تر اطلاعات را فراهم ساخته است، به‌گونه‌ای که دنیای علم به یک‌باره از حوزه تدریجی و خطی خارج شده و دایره‌ای عظیم و حیرت‌انگیز یافته است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) از صلاحیت پژوهشی و آموزشی به عنوان دو اصل مهم در حوزه علم یاد و خاطرنشان کرد: در این راستا، طی یک دهه اخیر بسیاری از دانشگاه‌های برتر جهان با تغییر نظام آموزشی، هیئت علمی و اساتید را از حوزه معاونت آموزشی خارج و در حوزه معاونت پژوهشی قرار داده‌اند.

جازاری تصریح کرد: به این ترتیب، معاونت پژوهشی باید نقش اصلی را در جذب اساتید بر اساس شایستگی‌ها و توانمندی‌های آنان عهده‌دار بوده و به عنوان محور اصلی رشد و توسعه دانشگاه، طلایه‌دار جریان‌های آموزشی و پژوهشی مراکز دانشگاهی باشد.

وی عنوان کرد: بر این اساس، اساتید دانشگاه‌ها باید با برخورداری از مهارت‌های استفاده از دنیای دیجیتال و تسلط به شیوه‌های نوین تدریس با استفاده از ابزارهای نوین، به ایفای نقش در آموزش علوم روز و شتاب علمی بپردازند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) افزود: اخلاق پژوهش‌محور، به‌روزرسانی منابع و متون درسی و بازنگری در محتواهای در حال آموزش از دیگر رویکردهای مهم در تسهیل پیشرفت علمی روز و شتاب بخشیدن به روند تحقق آن است.

جازاری همچنین انجام مطالعات هدفمند و مهارت‌محور و تقویت آموزش‌های میان‌رشته‌ای به‌ منظور پاسخگویی بهتر به نیازهای علمی دانشجویان را از رویکردهای مهم دیگر در شتاب‌بخشی به سرعت پیشرفت علم در مراکز دانشگاهی برشمرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رسالت دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع)، آشنا کردن دانشجویان خارجی با فرهنگ و تمدن ایرانی در کنار توجه به حوزه علم و معارف اهل بیت علیهم‌السلام است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع) با اشاره به رسالت‌های اصلی این دانشگاه در ۶ سرفصل اصلی، بیان کرد: توجه به اصل رقابت‌پذیری و نوآوری علمی در بخش هیئت علمی و سیاستگذاری پژوهشی مبتنی بر اطلاعات فراملیتی، توسعه زیرساخت‌های پژوهشی، پیاده‌سازی نظام ارزشیابی هوشمند، پیوند معنادار آموزش و پژوهش در حوزه بين‌الملل، تقویت فرهنگ علمی، اخلاق پژوهشی و هویت تمدنی مهم‌ترین رویکردهای کاری این دانشگاه است.

کم فروغی پژوهش در سایه هوش مصنوعی

در ادامه این همایش، مرتضی طاهری، معاون دفتر برنامه‌ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: انجام پژوهش و تحقیقات علم نافع، منجر به اثربخشی بالای پژوهش‌ها می‌شود.

مرتضی طاهری، توجه مراکز دانشگاهی به تولید نشریات و مقالات فاخر ویدئویی را ضروری خواند و افزود: دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع)، مولد تفکر اسلامی بوده و باید کشور، فرهنگ و تمدن ما در حوزه علوم انسانی و مذهبی را در دنیا منعکس کند.

وی تأکید کرد: از سویی اساتید و دانشجویان نباید اجازه دهند ظهور و بروز پدیده هوش مصنوعی موجب کم‌فروغ شدن توجه به مباحث پژوهشی شود، چرا که فعالیت پژوهشی می‌تواند نقش تنظیم‌کننده اطلاعات را داشته باشد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین استفاده دانشجویان از مدل‌های زبانی مختلف در فعالیت‌های پژوهشی را در بالا بردن عملکرد فعالیت‌ها مؤثر خواند و افزود: علم چندوجهی و بررسی موضوعات از زوایای مختلف اثربخشی بیشتری را به همراه دارد.

انتهای پیام
دبیر:
معصومه امام وردی
captcha