رضایت والدین، اصل اجابت دعای فرزندان است
کد خبر: 1311233
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
عزیزی:

رضایت والدین، اصل اجابت دعای فرزندان است

گروه اندیشه: همان‌طور که تشنگی درخت، از ظاهر میوه‌های آن پیداست و باغبان نیز این تشنگی را از طریق ریشه رفع می‌کند؛ خداوند متعال در حکم باغبان، خواسته‌های فرزندان را از طریق خود آن‌ها پاسخ نمی‌گوید، بلکه دل راضی پدر و مادر که حکم ریشه و تنه درخت را دارند، اصل اجابت دعای فرزندان است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه زنجان، عزیزی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر مسائل خانواده عصر روز گذشته، 13 آبان‌ماه در دومین همایش «به رسم رفاقت؛ سلام خدا» با موضوع ارتباط والدین با فرزندان که با حضور جمعی از دانشجویان در سالن الغدیر دانشگاه زنجان برگزار شد، با اشاره به این‌که رعایت احکام و دستورات الهی در تمام طول زندگی افراد، سبب تضمین موفقیت و معنویت زندگی مشترک افراد می‌شود، گفت: رعایت حق‌الناس از سوی پسران و همچنین جاری ساختن عفت و حیا در زندگی دختران مسلمان، یکی از موارد مهم در تشکیل زندگی مشترک به سبک دینی و موفق به‌شمار می‌رود.



وی افزود: اهمیت رعایت اخلاق و همچنین احکام دینی در زندگی بشر به حدی است که آیت‌الله‌العظمی ‌بهجت، دلیل بسیاری از مشکلاتی که در طول زندگی گریبان‌گیر افراد می‌شوند را به دلیل ترک نماز اول وقت و همچنین نارضایتی و دل شکسته پدر و مادر می‌داند.



نارضایتی دل پدر و مادر، حق‌الناس محسوب می‌شود



این مدرس دانشگاه و پژوهشگر مسائل خانواده با تأکید بر این‌که نارضایتی دل پدر و مادر، حق‌الناس محسوب می‌شود، ابراز کرد: همان‌گونه که امام صادق(ع) می‌فرمایند: مَنْ نَظَر الی أبَویه نَظَرَ ماقتٍ و هُما ظالمانِ لَهُ، لم یَقبَلِ اللهُ لَهُ صلاةً؛ هر کس به پدر و مادرش از روی غضب نگاه کند حتی در حالی که آنها در حق او ظلم می‌کنند، خدا هیچ نمازی را از او قبول نمی‌نماید، جلب رضایت پدر و مادر، پیشرفت انسان را افزون می‌کند.



عزیزی اظهار کرد طبق آیه 59 سوره مبارکه انعام که در آن آمده است: «وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَیْبِ لاَ یَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ وَیَعْلَمُ مَا فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلاَّ یَعْلَمُهَا وَلاَ حَبَّةٍ فِی ظُلُمَاتِ الأَرْضِ وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ یَابِسٍ إِلاَّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ؛ و کلیدهاى غیب تنها نزد اوست جز او [کسى] آن را نمى‏داند و آنچه در خشکى و دریاست مى‏داند و هیچ برگى فرو نمى‏افتد مگر [اینکه] آن را مى‏داند و هیچ دانه‏اى در تاریکیهاى زمین و هیچ تر و خشکى نیست مگر اینکه در کتابى روشن [ثبت] است»، فرزندان باید بدانند که هیچ‌یک از رفتارهای آنان با والدین خود از دید خداوند متعال مخفی نمانده و همه‌چیز به ثبت می‌رسد.



احترام به پدر و مادر واجب برشمرده شده است



وی با تأکید بر این‌که سه نفر در تولد انسان سهم دارند، تصریح کرد: خداوند متعال در اراده طولی و پدر و مادر در اراده عرضی، به‌صورت همزمان و مشترک، خلقت انسان را سبب می‌شوند و از این‌رو و بر طبق آیات و روایات مختلف، احترام به پدر و مادر واجب برشمرده شده است.



این حافظ کل قران کریم ضمن تشبیه ارتباط والدین، فرزندان و خداوند سبحان به درخت، عنوان کرد: همان‌طور که تشنگی درخت، از ظاهر میوه‌های آن پیداست و باغبان نیز این تشنگی را از طریق ریشه رفع می‌کند؛ خداوند متعال در حکم باغبان، خواسته‌های فرزندان را از طریق خود آن‌ها پاسخ نمی‌گوید، بلکه دل راضی پدر و مادر که حکم ریشه و تنه درخت را دارند، اصل اجابت دعای فرزندان است.



این مدرس دانشگاه با اشاره به این‌که احترام، اطاعت و خدمت، سه اصل اساسی در برخورد با والدین است، خاطرنشان کرد: حفظ احترام در گویش و عمل، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید از سوی فرزندان در قبال والدین رعایت شود؛ چراکه کلماتی که تکرار می‌شوند، اثر خود را بر روابط انسان‌ها بر جای می‌گذارند و استفاده از کلماتی با بار مثبت در حین گفت‌و‌گو با والدین، احترام و حرمت را در بین اعضای خانواده حفظ می‌کند.



اطاعت از والدین، همراهی با دین خداست



عزیزی تأکید کرد: این امر که هر دستوری از سوی پدر و مادر، به جز دستوراتی که از سوی خداوند متعال منع شده است، باید اطاعت شود؛ به این معناست که اطاعت از والدین، همراهی با دین خدا محسوب می‌شود.



وی در پایان یادآور شد: حدیث مشهور بهشت زیر پای مادران است، در واقع بع این معناست که خدمت به مادر، کلید ورود فرزندان به بهشت است و خدمت، آن عملی است که از انسان خواسته می‌شود و اطاعت، عملی است که از انسان برمی‌آید.

captcha