آسیب‌شناسی پژوهش‌های بانکداری اسلامی در «تازه‌های اقتصاد»
کد خبر: 1353098
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱

آسیب‌شناسی پژوهش‌های بانکداری اسلامی در «تازه‌های اقتصاد»

گروه اقتصاد: در تازه‌ترین شماره فصل‌نامه «تازه‌های اقتصاد»، پرونده‌ای تحت عنوان «بانکداری اسلامی» منتشر شده که به بررسی آخرین وضعیت پژوهش بانکداری اسلامی در ایران و جهان می‌پردازد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، پژوهشکده پولی و بانکی، به تازگی شماره صد و چهلم فصل‌نامه تازه‌های اقتصاد را برای دوره تابستان و پاییز 1392 منتشر کرده است. در این شماره، پرونده‌ای تحت عنوان «بانکداری اسلامی» به چاپ رسیده است که به بررسی آخرین وضعیت پژوهش بانکداری اسلامی در ایران و جهان می‌پردازد.



بر اساس این گزارش، در بخشی از این پرونده می‌‌خوانیم: پژوهش و تحقیق، بستری برای طرح مسائل و مشکلات نظام اجرایی و کشف و تبیین راهکارها و راه‌حل‌های جدید است. شاید بتوان بخشی از مشکلات موجود در نظام بانکداری اسلامی را ناشی از عدم پشتیبانی مؤثر و مفید پژوهش‌ها و مطالعات این حوزه قلمداد نمود.



‏ارتباط اندک محتوای پژوهش‌های بانکداری اسلامی با تصمیمات اجرایی نظام بانکی، بدیهی دانستن نتایج پژوهش‌ها و کم‌توجهی نسبت به آنان از سوی متولیان اجرایی امر، ارتباط اندک اندیشمندان و متخصصان بانکداری اسلامی کشور با صاحب‏نظران مطرح خارج از کشور، کمبود پژوهشگر و ضعف نظام آموزشی کشور در ترغیب دانشجویان به پژوهش در حوزه بانکداری اسلامی، ضعف در حمایت‏‌های مالی و معنوی و فقدان برنامه‌‏ریزی جامع و راهبردی و به طور کلی نبود تقاضا و مطالبه جدی در این خصوص از جمله مشکلات اساسی نظام تحقیق و پژوهش بانکداری اسلامی در کشور می‌باشد.



براساس این گزارش، «جایزه‌ای میلیاردی برای یک رقابت (گزارشی پیرامون جایزه علمی (IDB)»، «اتاق فکری برای شورای فقهی بانک مرکزی؛ بودن یا نبودن»، «گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام والمسلمین مجید رضایی»، «چالش‌های موجود و راهکارهای فرارو (آموزش و پژوهش اقتصاد و بانکداری اسلامی در ایران)»، «آموزش و پژوهش اقتصاد و بانکداری اسلامی در جهان»، «بیش از یک دهه خدمت علمی (بررسی عملکرد فصل‌نامه علمی -پژوهشی اقتصاد اسلامی)»، «بانکداری و مالی اسلامی در بوته نقد (گزارشی از سلسله نشست‌های نقد پژوهش‌های بانکداری و مالی اسلامی)» و «پژوهش‌های بانکداری اسلامی و فقدان تقاضا» مهم‌ترین عناوین مطالب این شماره از این فصل‌نامه را تشکیل می‌دهند.



همچنین، «مصاحبه با ولی‌الله سیف»، «گفت‌و‌گو با معاون اقتصادی بانک مرکزی»،«گفت‌و‌گو با معاون ارزی بانک مرکزی»، «ارزیابی موسی‌ غنی‌نژاد از سیاست‌گذاری پولی»، «عوامل سقوط بانک و تأثیر آن بر اقتصاد»، «مروری بر ادبیات نظری ورشکستگی»، « چارچوب قانونی ورشکستگی بانک‌ها»، «چگونگی برخورد با بانک بحران‌زده» و «ویژگی‌های کلیدی چارچوب قانونی، نهادی و نظارتی راجع به ورشکستگی» از دیگر عناوین این فصل‌نامه هستند.



«اولویت در سیاست‌گذاری پولی/ جستاری در نظریه‌های استقلال»، «ادبیات نظری شهرت در سیاست پولی»، «هدایت‌کنندگان پول جهانی»، «نگاهی به بانک‌های مرکزی دنیا»، « استراتژی ارتباط بانک مرکزی»، «نااطمینانی تورم در دولت‌های مختلف»، «نمونه بارزی از مالیات تورمی»، «دلایل عدم پذیرش نرخ تورم رسمی» و «آثار پولی قانون بودجه» دیگر موضوعات این فصل‌نامه هستند.

captcha