گزارشی از فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن
کد خبر: 1381745
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۵
حجت‌الاسلام اکبری ارائه کرد؛

گزارشی از فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن

گروه اندیشه: معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن در تشریح فعالیت‌های علمی و پژوهشی این دانشگاه در سال 92 از چاپ 15 اثر، دفاع از حدود 350 پایان‌نامه، اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری علمی با 40 مرکز علمی، آموزشی و پژوهشی و برگزاری چند همایش نام برد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد اکبری، معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به ارائه گزارشی از اهم فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه در سال 92 پرداخت.
اکبری با بیان این که دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تنها دانشگاه تخصصی قرآنی در کل کشور و دارای 22 دانشکده است، عنوان کرد: این دانشگاه که در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های مختلف همه ساله، از طریق کنکور سراسری، اقدام به پذیرش و جذب دانشجو می‌کند، محور فعالیت‌های خود را بر تربیت نیروی انسانی در عرصه‌های علوم قرآنی و معارف الهی، جذب اساتید بارز و متفکر و اندیشمند به عنوان هیئت علمی دانشگاه، انتشار کتب درسی و مورد نیاز جامعه در راستای معارف قرآن و علوم و دانش‌های قرآنی و انجام همایش‌های ملی و بین‌المللی قرار داده است.
وی در تشریح فعالیت‌های علمی و پژوهشی این دانشگاه در سال 92 از چاپ 15 اثر برجسته از اساتید و دانشجویان، دفاع از حدود 350 پایان‌نامه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری علمی با 40 مرکز علمی، آموزشی و پژوهشی و برگزاری چند همایش یاد کرد.
وی در زمینه چاپ و انتشارات علمی و پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم عنوان کرد: علاوه بر 15 کتاب چاپ و منتشرشده، ما چاپ و نشر سه شماره از نشریه «پژوهشنامه تفسیر قرآن» با رویکرد علمی ـ پژوهشی را نیز داشتیم و اقدام به دریافت درجه علمی جهت این نشریه کردیم.
وی ادامه داد: چاپ دو نشریه با رویکرد علمی ـ پژوهشی با عناوین «قرآن و مطالعات زبان‌شناختی» و «قرآن و مطالعات عرفانی» (دو شماره از هر کدام) و اقدام به دریافت درجه علمی ـ پژوهشی جهت این دو نشریه قرآنی نیز از جمله فعالیت‌های ما در سال جاری بوده است.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن به همایش‌های اجراشده توسط این دانشگاه در سال 92 نیز اشاره و بیان کرد: برگزاری هفتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی با اقدام همه‌جانبه جهت برگزاری این همایش و  تعامل با مراکز قرآنی، دانشگاهی، پژوهشی و حوزوی و اساتید و دانشجویان، برگزاری همایش هفته پژوهش و فناوری، برگزاری همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی، آغاز به کار برگزاری هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی با موضوع «قرآن کریم و تمدن اسلامی» و اخذ درجه علمی ـ پژوهشی برای هفتمین و هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی و همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی اقدامات ما در محور همایش‌ها بوده است.
اکبری همچنین از تشکیل شورای پژوهشی، شورای فناوری، شورای کمیته علمی مسابقات و شورای انتشارات، تأسیس پژوهشکده وقف، تشکیل انجمن علمی دانشجویی در سطح دانشکده‌ها با تدوین نظام برنامه و طرح اولیه و تشکیل گروه استعدادهای درخشان و کارآفرینی با تدوین و تصویب اساسنامه گروه، در چارچوب امور و فعالیت‌های پژوهشی یاد کرد.
معاون آموزشی و معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن در مورد تفاهم‌نامه‌های امضاءشده با مراکز علمی نیز بیان کرد: ما در سالی که اکنون به آخرین روزهای آن رسیده‌ایم با 40 مرکز علمی، آموزشی و پژوهشی از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، دانشگاه قم، دانشگاه قرآن و علوم حدیث، سازمان اوقاف و امور خیریه تفاهم‌نامه‌های همکاری علمی منعقد کرده‌ایم که امیدواریم در آینده نزدیک زمینه‌های گسترش فعالیت‌های علمی در حوزه قرآن‌پژوهی و مطالعات قرآنی را فراهم آورد.

captcha