شعارزدگی در شناخت دغدغه‌های رهبری در حوزه کتاب از آسیب‌هاست
کد خبر: 1395418
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
میرزایی:

شعارزدگی در شناخت دغدغه‌های رهبری در حوزه کتاب از آسیب‌هاست

گروه ادب: مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب گفت: شعارزدگی در شناخت نگرانی‌ها و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ به ویژه کتاب یک آسیب به شمار می‌رود.

نجفعلی میرزایی، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تشکیل کارگروه‌های ویژه دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در حوزه کتاب گفت: در این کارگروه مبادرت به تدوین ایده‌ها و دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب در تمام حوزه‌های کتاب، از کتاب‌نگاری تا مصرف کتاب می‌شود که در این چرخه، شاهد بیش از 40 فرآیند هستیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیشتر این فرآیندها، تحلیل‌ها و نگاه‌هایی را ارائه دادند، اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و کادر کافی در خانه کتاب یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیدگاه‌های رهبری آن گونه که لازم است، روی عمل ندیده و این کارگروه، دیدگاه‌ها را در یک نظام جامع و منطقی مدون کرده و از سوی دیگر راهکارها و برنامه‌های عملی از جمله، بازسازی ساختار و مدیریت را برای تمهید این برنامه‌ها پیشنهاد می‌دهند.

مدیرعامل خانه کتاب تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب از مسئولان توقع لبیک گفتن شعاری را ندارند و اگر یک مسئول یکی از دیدگاه‌های معظم‌له را عمل کند، نزد معظم‌له عزیزتر از فردی است که در تمام حوزه‌ها لبیک بگوید، اما کاری انجام ندهد؛ از این رو ما در تعامل با مطالبات مقام معظم رهبری شعارزده شدیم و این شعارزدگی در شناخت نگرانی‌ها و دغدغه‌های معظم‌له در حوزه فرهنگ به ویژه کتاب یک آسیب است.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم شعار دهیم و قصد داریم ساختارهای جدیدی را پیشنهاد دهیم که مطالبات رهبر معظم انقلاب در آن مورد توجه قرار گرفته باشد و ما در حد توان خود این اقدام را انجام خواهیم داد؛ البته مطالبات مقام معظم رهبری در یک چشم‌انداز مشخص باید تحقق کامل یابد، اما می‌توانیم این حرکت را به معنای واقعی آغاز کنیم.

اعمال‌کننده قانون ممیزی نیستیم

میرزایی ادامه داد: ما نگاه‌های ملی خود را در حوزه کتاب بررسی می‌کنیم؛ به عنوان مثال بحث ممیزی، وظیفه خانه کتاب نیست و ما بخش اعمال‌کننده قانون ممیزی نیستیم، اما در بخش تحقیقات، مطالعات و برنامه‌ریزی‌ها می‌توانیم اقداماتی انجام دهیم و در آینده وارد این مبحث خواهیم شد.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری، نگاهشان را در یک نظام جامع، کلان و منطقی طرح می‌کنند؛ از این رو قبل از اینکه وارد بحث تولید کتاب در حوزه خاصی شویم، در حقیقت به نظام مهندسی و مدیریتی کتاب از نگاه معظم‌له می‌پردازیم؛ به عنوان مثال، مقام معظم رهبری آسیب‌شناسی گسترده‌ای در حوزه کتاب دارند، که چرا وضعیت کتاب ایران در حالت مطلوب خود نیست.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در ادامه گفت: خانه کتاب قبل از اینکه وارد عرصه خاصی از کتاب شود، باید اصل بحران‌هایی که در حرکت تولید کتاب وجود دارد را در سایه این راهبردها شناسایی کند و از سوی دیگر، خانه کتاب برای اینکه بتواند برای نخستین بار مرکز تخصصی ملی کتاب‌شناسی، کتاب‌پژوهی و مدیریت کتاب را تأسیس کند، این رویکرد باید وجود داشته باشد.

در حوزه ادبیات کودک با معضلات جدی روبه‌رو هستیم

میرزایی با اشاره به وجود کمبودها در حوزه کتاب کودک بیان کرد: در حوزه ادبیات کودک، تربیت کودک، آموزش و پرورش کودک، پرورش استعدادهای آنها و ... با معضلات جدی روبه‌رو هستیم. فراموش نکنیم که دنیای مدرن قبل از اینکه بزرگان را نشانه بگیرد، شخصیت کودکان را هدف قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه کتاب با همه شکل‌ها، گفتمان‌ها و نظام مفهومی، نقش تعیین‌کننده‌ای در کودکان دارد، افزود: دنیای نرم‌افزارها کودک ایرانی را غرق در مفاهیم و ارزش‌های خارجی و وارداتی، ناهنجاری‌ها و شالوده‌شکنی‌های تربیتی و روش‌های تقویت شخصیت کودکان کرده و به طور طبیعی نرم‌افزارها، کتاب‌ها، کارتون‌ها و ترجمه‌ها، کودک ایرانی را از هویت اسلامی و ملی خود که ما باید ایجاد کنیم، دور خواهد کرد.

وضعیت کتاب کودک از هیچ بعدی قابل قبول نیست

میرزایی در ادامه گفت: در خانه کتاب باید حوزه کتاب‌شناسی و کتاب‌پژوهی تخصصی کودکان را راه بیندازیم و سپس به آسیب‌شناسی کتاب کودک بپردازیم. چرا باید در جمهوری اسلامی ایران که دارای هویت و تمدن چندهزار ساله است و دارای زیرساخت‌های بزرگترین و اندیشمندانه‌ترین دین، یعنی اسلام است، ترجمه آثار خارجی باید به کودکان ما ارائه شود و این وضعیت کتاب کودک از هیچ بعدی قابل قبول نیست.

captcha