جامعه امروز نیازمند الگوی رفتاری برگرفته از سبک زندگی ائمه‌(ع) است
کد خبر: 1395553
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹

جامعه امروز نیازمند الگوی رفتاری برگرفته از سبک زندگی ائمه‌(ع) است

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: معرفی الگوی رفتاری برگرفته از سبک زندگی ائمه هدی (ع) متناسب با مقتضیات زمان نیاز جامعه امروزی است که جا‌ ‌دارد تادانشمندان علوم انسانی نسبت به ارائه الگوهای رفتاری معصومین‌(ع) به جامعه اهتمام ورزند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سمنان، ‌سید‌طه هاشمی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان امروز، 26 فروردین در پیامی به مراسم افتتاح همایش ملی سبک زندگی امام هادی‌(ع) اظهار کرد: شیوه‌های امام هادی‌(ع) برای مقابله با دسیسه ها در جامعه امروز کارآمد است.

در پیام معاون فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه سمنان که توسط مطهری‌نیا، رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان قرائت شد، آمده است: «بازخوانی سیره هر یک از ائمه اطهار(ع) زوایای مهمی از زندگانی ایشان را به‌ویژه برای نسل نو و جوان امروز روشن ساخته و آنها را بیشتر به تفکر در زندگی امامان معصوم وا‌می‌دارد گاه میان جوانان اعم از دانشجویان بحث‌هایی در این خصوص درمی‌گیرد و پرسش‌هایی مطرح می‌گردد که نشان‌دهنده جایگاه اهل بیت(ع) در اندیشه جوانان است بدیهی است ارائه پاسخهایی متقن و علمی به پرسش‌ها اقناع آنان را در پی دارد و ارائه دیدگاه‌های سلیقه‌ای و بدون مطالعه چنین اندیشه‌های پویا و دقیقی را سردرگم می‌کند.

‌همایش‌های سبک زندگی امامان معصوم(ع) در صورتی‌که پاسخگویی به پرسش‌های اصلی و جدی مخاطب دانشگاهی را در داشته باشد اقدامی پسندیده و مطلوب است که سبک زندگی امام ابوالحسن علی‌النقی الهادی‌(ع) پیشوای دهم شیعیان از ابعادی متفاوت قابل تقدیر و بهره­‌گیری است‌.

اعطای نشان امامت به ایشان در سنین کودکی و عملکرد ایشان در طول 41 سال عمر پربرکت می‌تواند جلوه‌هایی بی‌بدیل از ارتباط اهل بیت‌(ع) با خداوند متعال و جایگاه آنان را در پیشگاه الهی آشکار سازد‌.

‌از سویی جدل و مبارزه ایشان با خلفای عباسی بسیار سهمگین‌تر از دوره‌های پیش از ایشان بود چرا‌که آن حضرت در مدت امامت خود با چندین تن از خلفای عباسی از جمله معتصم، برادر مأمون، واثق، متوکل، منتصر، مستعین و معتز هم روزگار بود.

در کینه‌ورزی و عداوت این خلفا همین بس که متوکل که از میان سایر خلفا از همه بیشتر با امام هادی(ع) هم روزگار بود نسبت به آل علی‌(ع) عداوتی بی‌پایان داشت. شیوه‌های بی‌بدیل آن حضرت در مقابله با چنین عداوت‌ها و دسیسه‌هایی امروزه نیز کارآمد است.‌

‌از سوی دیگر توصیه امام به کارگزاران خویش در شیوه تعامل با مردمان بغداد، مدائن و کوفه، توصیه‌های امام علی (ع) در نامه به مالک اشتر را به ذهن متبادر می‌سازد.

زندگی بی‌پیرایه ایشان حتی توسط دشمنان آن حضرت نیز عنوان شده است که آرامش و متانت امام‌(ع) و پایبندی ایشان به اخلاق در سخت‌ترین موقعیت‌ها موجب کرنش خلفا و حکمرانان در برابر امام می‌شد.

‌‌عدالت امام هادی‌(ع) در احکام صادره، مواضع ایشان در برابر مکاتب عقیدتی همچون معتزله و اشاعره و آراء و نظریات کلامی فراوان در جامعه اسلامی و رونق مباحثی همچون جبر و اختیار، امکان یا عدم امکان رؤیت خدا و غیره و تقابل با فرقه‌های انحرافی، نشانگر توانایی آن حضرت در هدایت فکری شیعیان بود که می‌تواند الگویی مناسب برای جامعه امروز جهان اسلام تلقی شود.

‌آنچه امروز جامعه ما نیازمند آن است معرفی الگوی رفتاری برگرفته از سبک زندگی ائمه هدی‌(ع) متناسب با مقتضیات زمان است که جای آن است که دانشمندان علوم انسانی با درنظر گرفتن شرایط زمانی و جغرافیایی نسبت به ارائه الگوهای رفتاری معصومین‌(ع) به جامعه اهتمام ورزند.

‌انحصار به پرداختن به برخی فضائل و رذائل اخلاقی و نادیده انگاشتن سایر اعمال مذموم و نکوهیده، جامعه را دچار تردید از صحت گفتار می‌کند و اعتماد آنان را سلب خواهد کرد. این جانب امیدوارم برگزاری چنین همایش‌هایی در برطرف ساختن کاستی‌های یاد شده و مالاً گسترش و فرهنگ اصلی و ناب عترت‌(ع) تأثیرگذار باشد‌.»

گفتنی است؛ این همایش هم اینک در حال برگزاری است.

captcha