نگرانی از وضعیت معلم‌های قرآن در مدارس/ اثربخشی معلم قرآن بر نسل‌های آتی
کد خبر: 1395890
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵
ستوده‌نیا مطرح کرد:

نگرانی از وضعیت معلم‌های قرآن در مدارس/ اثربخشی معلم قرآن بر نسل‌های آتی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان ضمن حمایت از ارائه پیشنهاد نام‌گذاری روزی به نام «معلم قرآن» در هفته معلم، گفت: باید به نسل‌های فعلی و نسل‌های آینده متذکر شویم که برای معلمی قرآن که کار پیامبر اکرم(ص) است، ارزش قائل شوند.

محمدرضا ستوده‌نیا، مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در خصوص پیشنهاد این خبرگزاری مبنی بر نام نهادن یکی از روزهای هفته معلم به نام روز معلم قرآن، گفت: امیدوارم این ایده‌ای که مطرح شده است، طرحی مبارک باشد، زیرا این طرح یک طرح حساب شده است و می‌تواند موفق هم باشد.

کار خاصی از لحاظ فرهنگی برای معلم قرآن انجام نشده است
وی با بیان اینکه تا‌کنون به لحاظ تبلیغی و فرهنگی کار خاصی برای معلمان قرآن انجام نداده‌ایم، افزود: نباید تنها به یک نام‌گذاری صرف اکتفا کنیم و اگر به این صورت باشد، مطمئناً اثرگذار نخواهد بود؛ زیرا وقتی که نام‌گذاری صورت می‌گیرد، باید تمهیداتی نیز همراه با آن اندیشیده شود.
مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان تصریح کرد: قاعدتاً در چنین روزی باید جوانب مختلف ارزش و مقام معلم قرآن که در روایاتی مختلف آمده است، مورد توجه قرار گیرد؛ در این خصوص پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند که «مُعَلِّمُ القُرآنِ و متعلّمُه یَستغفر له کلُّ شیءٍ حتّی الحوتُ فی البَحر؛ همه چیز برای معلم قرآن طلب آمرزش می‌کنند، حتی ماهی در دریا»، پس باید به این قشر بیشتر بها داده شود.
ستوده‌نیا اظهار کرد: همه چیز در عالم تکریم برای معلم قرآن استغفار می‌کند که همین امر بیانگر مقام بالای معلم قرآن کریم است و مطمئناً در هیچ جای دیگر چنینی ارزشی برای معلم مطرح نشده است.

ارزش معلم قرآن را برای نسل‌های آینده متذکر شویم
وی بیان کرد: اگر ارزش واقعی به مقام معلم قرآن داده شود، نام‌گذاری آن هم بسیار ارزشمند و پربرکت خواهد بود و ما باید به نسل‌های فعلی و نسل‌های آینده متذکر شویم که برای معلم‌های قرآن که کار پیامبر اکرم(ص) را انجام می‌دهند، ارزش قائل شوند.
مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان گفت: معلم‌های قرآن دارای طیف‌های گسترده‌ای است که شامل استادان قرآن و یا معلم جلسات قرآن است که نزد مردم از احترام خاصی برخوردارند، اما آن چه که ایجاد کننده نگرانی می‌کند؛ احترام معلم قرآن در مدارس است، در مدارس باید جایگاه معلم قرآن بسیار بهتر از آن چیزی که در حال حاضر است، شود.

ارتقای نسبی معلم قرآن در سال‌های اخیر
ستوده‌نیا افزود: البته در چند سال اخیر با استخدام برخی از حفاظ و قراء به عنوان معلم قرآن تا حدودی جایگاه معلم‌ قرآن در آموزش و پرورش ارتقاء یافته است و به بهبودی نسبی رسیده است، اما به هر حال معلم سایر کتب دارای جایگاه خاص خود هستند؛ انتظار این است که در آموزش و پرورش که یک گستره بسیار فراگیری در جامعه دارد، برای معلم قرآن نیز جایگاهی که در شأن معلم قرآن است چه به لحاظ اداری و چه به لحاظ  اجتماعی در نظر گرفته شود.
وی با تأکید مجدد بر اینکه معلمی قرآن شغل پیامبر اکرم(ص) است، اظهار کرد: حضرت رسول(ص) برای آموزش یک آیه از قرآن و یک مفهوم و پیام قرآنی کیلومترها و فرسنگ‌ها پیاده می‌رفتند و حتی در سفرشان به طائف که برای آموزش قرآن بود، زخمی هم شدند؛ اما از وظیفه خود دست بر نداشتند، بنابر این معلوم می‌شود که معلمی قرآن شغل پیامبر بوده است و این باید در جامعه نهادینه شود تا هم کوچک و هم بزرگ احترام خاصی برای معلم قرآن قائل شوند.

captcha