شخصیت شهید مطهری آینه تمام‌نمای آموزه‌های دینی و قرآنی بود
کد خبر: 1402754
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸
حجت‌الاسلام عابدینی:

شخصیت شهید مطهری آینه تمام‌نمای آموزه‌های دینی و قرآنی بود

گروه اندیشه:امام جمعه موقت قزوین با بیان اینکه شاکله و شخصیت وجودی شهید مطهری در فضای ایمانی و دینی شکل گرفت، گفت: شخصیت این شهید بزرگوار، آینه تمام‌نمای آموزه‌های دینی و قرآنی بود.

حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی، امام جمعه موقت قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، بیان کرد: استعدادهای شهید مطهری در محضر بزرگانی چون امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی و آیت‌الله بروجردی به شکوفایی رسید.

امام جمعه موقت قزوین افزود: شهید مطهری در بستر مناسب حوزه‌های علمیه تبدیل به شجره طیبه‌ای شد که مصداق بارز آیه 25 سوره ابراهیم «تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا میوه‌ه‏ایش را هر دم به اذن پروردگارش مى‌دهد» است که میوه‌های آن در معارف قرآنی، علم کلام، تفسیر، اصول، فلسفه ، حکمت و عرفان  را در جامعه دینی و اسلامی تبلور یافت.
وی با اشاره به مقام علمی شهید مطهری گفت: معارف نورانی و برگرفته از منابع الهی شهید مطهری از لحاظ علمی آنچنان پربار بود که شنونده را هم از لحاظ منطق و استدلال عقلی قانع و تسلیم می کرد وهم از لحاظ معرفتی و کشف و شهود درونی به مرتبه رضایت و یقین می‌رساند.
تفکر انقلابی و عقاید دینی داشتن، مهم‌تر از انقلابی بودن است
عابدینی به تأثیرگذاری و نقش شهید مطهری در مبارزات فکری و فرهنگی دوران انقلاب اشاره کرد و با تأکید بر این که تفکر انقلابی و عقاید دینی داشتن مهم‌تر از انقلابی بودن است، گفت: در زمان شهید مطهری افکار و عقاید التقاطی یعنی اسلام ناخالص توسط نویسندگان منافق و طیف‌های غرب‌زده و افکار کمونیستی که وانمود می‌کردند جهان آینده متعلق به کمونیسم است جامعه را تحت تأثیر جدی خود قرار داده بود.
این مسئول تأکید کرد: این در حالی بود که اسلام سنتی و تعبدی نمی‌توانست پاسخ‌گو و راضی‌کننده دل‌های آنان باشد و این باعث سوق پیدا کردن جوانان جامعه به سوی اسلام التقاطی بود و شهید مطهری در چنین شرایطی پا به عرصه  گذاشتند و اسلام ناب محمدی(ص) را به شیواترین شکل و بیان برای قشر جوان مطرح کردند.
رئیس دفاتر نهاد رهبری دانشگاه‌های قزوین به نقش شهید مطهری در جبهه سیاسی دوران انقلاب اشاره و عنوان کرد: از نظر سیاسی، شهید مطهری با تحلیل نهضت‌های صد سال اخیر و نقش‌آفرینی آنان در تکوین بیداری اسلامی، جامعه را متوجه شخصیت امام خمینی(ره) و نبوغ منحصر به فرد ایشان کرد و نشان داد که شخصیت امام با افرادی همچون سید جمال، مدرس ، شیخ فضل‌الله نوری و کاشانی علی رغم عظمت و بزرگی این بزرگان،  قابل مقایسه نیست.

نقش مهم شهید مطهری در وحدت حوزه و دانشگاه
وی با اشاره به نقش شهید مطهری در وحدت حوزه و دانشگاه تأکید کرد: شهید مطهری و شهید مفتح به دلیل  تعامل مناسب و تأثیرگذار در محیط‌های دانشگاهی توانستند با همکاری بسیاری از فعالان دانشگاهی وحدت حوزه و دانشگاه را به بهترین شکل ممکن و بسیار جدی به اجرا در بیاورند و از این حیث هم وحدت این دو نهاد ارزشمند توانست باعث پیروزی اهداف انقلاب اسلامی شود.
عابدینی نقش شهید مطهری را در مبارزه با خرافات و شبهه در حوزه مسائل مذهبی و دینی مهم توصیف و بیان کرد: شهید مطهری بسیاری از فرصت‌های معنوی مثل نگاه به قرآن، اسلام، امام حسین(ع) و ائمه اطهار(ع) را که تبدیل به تهدید شده بودند با استفاده از آموزه‌های اسلام ناب محمدی(ص) تبدیل به فرصت کرد، عرصه دینی را از این خرافات پاک نموده و اسلام اصیل را به جامعه معرفی کرد و باعث حرکت ماشین عظیم انقلاب در ایران، منطقه و ان شاء‌الله در جهان هم خواهد شد.

تلاش در جهت شناساندن شخصیت واقعی شهید مطهری
امام جمعه موقت قزوین مسئولین و متولیان فرهنگی را به تلاش در جهت شناساندن شخصیت واقعی شهید مطهری توصیه کرد و گفت: آشنایی جوانان با اندیشه‌های مطهری که برگرفته از اسلام ناب و اصیل است باعث بیمه شدن فکری جوانان در برابر تفکر التقاطی می شود و از مدیران فرهنگی انتظار داریم که در درجه اول خودشان مطهری را بشناسند و بعد در معرفی شخصیت علمی و فرهنگی شهید مطهری به جوانان کوتاهی نکنند.
وی با توصیه به مطالعه آثار شهید مطهری یادآور شد : آثار باقی‌مانده از شهید مطهری برگرفته از معارف عمیق دینی و آموزه‌های قرآنی و دینی است و این عامل، به همین جهت در زمان انقلاب از نظر تغذیه فکری و دادن اندیشه دینی از اهمیت بسیاری برخوردار بود.

captcha