اهانت راهبان بودائی سریلانکا به ساحت قرآن کریم
کد خبر: 1403795
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳

اهانت راهبان بودائی سریلانکا به ساحت قرآن کریم

گروه بین‌الملل: 4 راهب بودائی عضو گروه افراط‌گرای «نیروی بودایی» به اتهام اهانت به کتاب مقدس مسلمانان در نشست ماه گذشته رهبران ادیان، به دادگاه فراخوانده شدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «IOL»، در این نشست، راهبان بودایی علاوه بر اهانت به قرآن کریم، یک راهب میانه‌رو را که در راستای ترویج صلح و دوستی ادیان سخن می‌گفت، نیز تمسخر و تهدید کردند.
«آجیت روهانا»، رئیس پلیس سریلانکا گفت: این 4 راهب به همراه دو فرد دیگر به دادگاه احضار شده و با قید وثیقه‌های 100 هزار روپیه‌ای آزاد شدند.
رئیس دادگاه با هشدار به این راهبان بودایی در مورد تکرار اهانت به قرآن کریم، رسیدگی به این پرونده را به ماه آینده موکول کرد.
«گالاگوداته گناناسارا»، رئیس گروه نیروی بودایی ادعا کرده که وی و سه راهب دیگر هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند. 
مقامات سریلانکایی در تلاش هستند تا جرائم مربوط به نفرت دینی را در این کشور کاهش دهند به‌ویژه پس از آنکه سال گذشته و اوایل امسال گروهی از مردم با هدایت یک راهب بودایی افراطی به مساجد و مغازه‌های مسلمانان و محل‌های عبادت مسیحیان حمله‌ور شدند.
رهبران مسلمانان سریلانکا با شکایت از نیروی بودایی اعلام کرده‌اند که این گروه برای ترویج نفرت علیه مسمانان فعالیت می‌کند.
هفته گذشته نیز نمایندگان مسلمان مجلس سریلانکا و چند نفر از وزیران در نامه‌ای از رئیس‌جمهور این کشور خواستند از مسلمانان در برابر نیروهای افراط‌گرای بودایی حمایت کند.
گروه‌های ملی‌گرای بودایی ضمن مخالفت با تأثیر سیاسی و اقتصادی اقلیت‌های دینی در این کشور، به دشمنی با این اقلیت‌ها می‌پردازند.
مسلمانان بعد از بودائیان بزرگترین جمعیت دینی سریلانکا هستند و 10 درصد کل جمعیت این کشور آسیایی را تشکیل می‌دهند.
به نظر می‌رسد سریلانکا که تنها چند سال است از آتش جنگ‌های قومی رهایی پیدا کرده در صورت عدم عملکرد مناسب، مستعد آن است که دوباره به عرصه‌ این درگیری‌ها تبدیل شود.
این کشور از سال 1972 تا 2009 محل درگیری‌های قومی بود که به گفته سازمان ملل حداقل 100 هزار نفر در این درگیری‌ها جان خود را از دست دادند.
 

captcha