سومین کنفرانس الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت به کار خود پایان داد
کد خبر: 1409681
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۵
پس از دو روز کاری؛

سومین کنفرانس الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت به کار خود پایان داد

گروه سیاسی: سومین کنفرانس الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت با موضوع «واکاوی مفاهیم و نظریات رایج توسعه و تجارب ایران و جهان؛ به سوی نظریه اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» امروز، اول خرداد به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع «واکاوی مفاهیم و نظریات رایج توسعه و تجارب ایران و جهان؛ به سوی نظریه اسلامی ایرانی پیشرفت» از روز چهارشنبه، 31 اردیبهشت در محل کتابخانه ملی با برنامه افتتاحیه آغاز شد.

در برنامه افتتاحیه ابتدا هادی اکبرزاده، دبیر سومین کنفرانس عنوان کرد: مقاله‌های ارسالی به دبیرخانه کنفرانس نسبت به سال قبل سی درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه با برشمردن اهداف کلان این کنفرانس افزود: از جمله اهداف راهبردی این گردهمایی علمی، دسترسی به آخرین یافته‌های پژوهشی در رصد فعالیت‌های علمی در زمینه کنفرانس، بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی کشور برای پاسخگویی به برخی پرسش‌های بنیادین و کمک به تکمیل بخشی از مدل مفهومی الگو در کنار موج‌آفرینی و جریان‌سازی فکری از طریق جلب مشارکت گسترده صاحب‌نظران فکری است.

در ادامه صادق واعظ‌زاده، رئیس مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، گفت: در تهیه برنامه‌های توسعه کشور از الگوها و تجارب مختلف توسعه تقلید شده و به مبانی اسلامی و شرایط بومی توجه کافی نشده است. از تجربه‌های موفق توسعه فقط در چارچوب یک الگوی جامع پیشرفت می‌توان استفاده کرد.

رئیس مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت عنوان کرد: مبانی این الگو، معیار موفق بودن تجارب دیگران است. بدون داشتن الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی، پیروی از موفقیت‌های دیگران موجب تشتت و عدم انسجام سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه کشور می‌شود و منابع و سرمایه‌های کشور هدر می‌رود. یک سیاست و برنامه توسعه که در یک کشور و در یک زمان موفق بوده معلوم نیست که در شرایط و زمان دیگر موفق باشد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر اینکه کرامت انسان باید در تدوین الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت لحاظ شود، افزود: انسان مکرم درگاه خداوند است و کاری که امروز سلفی‌های ملعون به اسم دین انجام می‌دهند با هیچ منطقی سازگار نیست و قرآن کریم مملو از آیاتی است که در مورد کرامت انسان سخن می‌گوید.

حجت‌الاسلام احمدی اظهار کرد: همه موجودات را باید اسماء الهی بدانیم و با دید عرفانی به انسان نگاه کنیم تا بتوان آنها را هدایت کرد، با زور نمی‌توان فردی را به سوی خداوند دعوت کنیم.

بنابراین گزارش پس از پایان مراسم افتتاحیه کارشناسان به ارائه مقاله پرداختند.

در طول دو روز برگزاری این کنفرانس موضوعاتی چون بررسی و آسیب‌شناسی نظریه‌های توسعه اجتماعی، بررسی و آسیب‌شناسی نظریه‌های توسعه اقتصادی، بررسی و آسیب‌شناسی نظریه‌های توسعه فرهنگی، بررسی و آسیب‌شناسی نظریه‌های توسعه سیاسی، بررسی تطبیقی تجربه توسعه اجتماعی در کشورهای مختلف، بررسی تطبیقی تجربه توسعه اقتصادی در کشورهای مختلف، بررسی تطبیقی تجربه توسعه فرهنگی در کشورهای مختلف، بررسی تطبیقی تجربه توسعه سیاسی در کشورهای مختلف، بررسی تطبیقی تجربه توسعه علمی در کشورهای مختلف، چالش‌های توسعه اجتماعی، چالش‌های توسعه اقتصادی، چالش‌های توسعه فرهنگی، چالش‌های توسعه سیاسی و چالش‌های توسعه علمی، وضعیت سازگاری نظریه‌های توسعه اجتماعی با مبانی اسلامی و جامعه ایران، بررسی وضعیت سازگاری نظریه‌های توسعه اقتصادی با مبانی اسلامی و جامعه ایران، بررسی وضعیت سازگاری نظریه‌های توسعه فرهنگی با مبانی اسلامی و جامعه ایران و بررسی وضعیت سازگاری نظریه‌های توسعه سیاسی با مبانی اسلامی و جامعه ایران و بررسی وضعیت سازگاری نظریه‌های توسعه علمی با مبانی اسلامی، تحلیل آثار اقتصادی توسعه در کشورهای اسلامی و انطباق آن با شرایط ایران،  تحلیل آثار فرهنگی توسعه در کشورهای اسلامی و انطباق آن با شرایط ایران، تحلیل آثار سیاسی توسعه در کشورهای اسلامی و انطباق آن با شرایط ایران و تحلیل آثار علمی توسعه در کشورهای اسلامی و انطباق آن با شرایط ایران، تحلیل و تبیین صاحبنظران ایرانی از وضعیت توسعه اقتصادی در کشور،  تحلیل و تبیین صاحبنظران ایرانی از وضعیت توسعه فرهنگی در کشور، تحلیل و تبیین صاحبنظران ایرانی از وضعیت توسعه سیاسی در کشور، تحلیل و تبیین صاحبنظران ایرانی از وضعیت توسعه علمی در کشور،  بررسی عناصر و زمینه‌های پیشرفت اجتماعی در کشور با رویکرد اسلامی ـ ایرانی، بررسی عناصر و زمینه‌های پیشرفت اقتصادی در کشور با رویکرد اسلامی ایرانی، بررسی عناصر و زمینه‌های پیشرفت فرهنگی در کشور با رویکرد اسلامی ـ ایرانی، بررسی عناصر و زمینه‌های پیشرفت سیاسی در کشور با رویکرد اسلامی ـ ایرانی، بررسی عناصر و زمینه‌های پیشرفت علمی در کشور با رویکرد اسلامی - ایرانی محور مقالات ارائه شده بود.

طی این دو روز، تعداد 62 مقاله علمی به صورت شفاهی ارائه و مورد نقد مخاطبان قرار گرفت. همچنین تعداد 140 مقاله در قالب پوستر در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

در این کنفرانس علاوه بر ارائه مقالات علمی، از تعداد 30 تک‌نگاشت که در مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت توسط محققان کشور نگاشته شده است، رونمایی شد.

captcha