یازدهمین جلسه نقد پژوهش‌های بانکداری و مالی اسلامی برگزار شد
کد خبر: 1422265
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳
توسط پژوهشکده پولی و بانکی؛

یازدهمین جلسه نقد پژوهش‌های بانکداری و مالی اسلامی برگزار شد

گروه اقتصاد: یازدهمین جلسه نقد پژوهش‌های بانکداری و مالی اسلامی، با موضوع عملیات بازار باز در چارچوب بانکداری بدون ربا (مطالعه موردی: اسناد خزانه اسلامی) در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، پس از برگزاری ده نشست از سلسله جلسات نقد پژوهش‌های بانکداری و مالی اسلامی، پژوهشکده پولی و بانکی اقدام به برگزاری یازدهمین جلسه با موضوع عملیات بازار باز در چارچوب بانکداری بدون ربا (مطالعه موردی: اسناد خزانه اسلامی)، نمود.
براساس این گزارش، هدف از برگزاری این جلسه، ایجاد تضارب آراء میان محققان در رابطه با موضوع اسناد خزانه اسلامی و امکان‌سنجی استفاده از آن جهت سیاست‌گذاری پولی بود. در واقع سوال اصلی، آن بود که آیا امکان طراحی اسناد خزانه در چارچوب اسلامی وجود دارد؟. محتوای مورد نقد در این جلسه تلاش نمود تا ابعاد مختلف بحث را مورد شناسائی قرار داده و با بررسی راهکارهای مختلف، به ارائه روشی بپردازد که هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ فقهی امکان عملیاتی شدن داشته باشد.
این گزارش می‌افزاید: شیوه برگزاری جلسه، بدین صورت بود که ابتدا نویسنده اصلی مقاله، حسین بازمحمدی (کارشناس اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران)، مهمترین یافته‌های تحقیق خود را ارائه کردو پس از آن، ناقدان جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان (دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) و سیدرحمت‌الله اکرمی (معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور) موضوع را از ابعاد فقهی و اقتصادی مورد نقد قرار دادند.
براساس این گزارش، بازمحمدی در ارائه خود تاکید کرد که در ادبیات مالی، اسناد خزانه اوراق بهاداری هستند که نشان دهنده تعهد ناشر (عموماً دولت‌ها) به بازپرداخت مبلغ اسمی آن‌ها در آینده می‌باشند. این اوراق که به پشتوانه تعهد و اعتبار دولت‌ها منتشر شده و معاف از مالیات می‌باشند، بدون سود عرضه می‌شود اما در زمان فروش، دولت‌ها آن‌ها را ارزان‌تر از مبلغ اسمی به خریداران می‌فروشند. با توجه به اینکه به دلیل حرمت ربا، امکان انتشار اسناد خزانه به شیوه متعارف آن در نظام مالی اسلامی وجود ندارد، در این تحقیق، الگویی اسلامی جهت استفاده از این ابزار در چارچوب اسلامی طراحی شده و ابعاد مختلف آن مورد بحث واقع می‌گردد. توسعه بازار اسناد خزانه اسلامی علاوه بر اینکه به تامین مالی دولت کمک شایانی می‌کند، به بانک مرکزی نیز اجازه می‌دهد تا با ورود در بازار ثانویه اوراق، به اعمال سیاست‌های پولی مورد نظر اقدام ورزد.
لازم به ذکر است که آنچه در نهایت مورد تاکید تمامی ناقدان قرار گرفت این موضوع بود که ایده ارائه شده در این پژوهش نو و قابل تامّل بوده و می‌تواند موضوعی برای تحقیقات آینده باشد.
متن پژوهش مورد نقد
متن پاورپوینت ارائه شده
خلاصه یک صفحه‌ای از متن پژوهش مورد نقد

captcha