گسترش همکاری‌های فرهنگی ایران و پاکستان
کد خبر: 1426347
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷

گسترش همکاری‌های فرهنگی ایران و پاکستان

شعب خارجی: رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد با معاون وزیر میراث ملی و فرهنگ دولت پاکستان دیدار کرد و دو طرف بر استفاده از ظرفیت‌های موجود دو کشور برای گسترش روابط فرهنگی تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه غرب آسیا، تقی صادقی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد پاکستان، دیداری را با «مشهود احمدمیرزا»، معاون وزارت اطلاع‌رسانی، میراث ملی و فرهنگ دولت پاکستان در محل رایزنی فرهنگی ایران انجام داد.

در این دیدار همچنین، قاسم مرادی، معاون رایزنی و سرپرست مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان، سید انتخاب عالم و غلام رسول، معاونین مشهود میرزا و انجم حمید، معاون علمی فرهنگستان زبان ملی اسلام‌آباد حضور داشتند.

تقی صادقی گفت: رایزنی فرهنگی در خصوص گسترش و مستحکم کردن روابط فرهنگی ایران و پاکستان و تروج زبان فارسی هرگونه همکاری خود را با این وزارتخانه در خصوص فعالیت‌های فرهنگی و هنری مشترک از قبیل برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، نمایشگاه هنری به‌ویژه مینیاتور و برگزاری کارگاه‌های حرفه‌ای آموزشی و هنری اعلام می‌کند.

رایزن فرهنگی ایران با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری دو کشور گفت: این تفاهم‌نامه توسط وزارت اطلاع‌رسانی و میراث ملی و فرهنگی به طور رسمی به نهادهای دولتی مرتبط ابلاغ شود و یک تن از وزارت‌خانه‌های زیربط به عنوان رابط مشخص شود تا بتوانیم با موارد ذکر شده در تفاهم‌نامه مذاکره داشته باشیم. همین طور در ایران نیز همه‌ وزارت‌خانه‌ها موظف اجرای این تفاهم‌نامه هستند.

وی با بیان اینکه با امضاء شدن این تفاهم‌نامه‌، تبادل فرهنگی بین دو کشور راحت‌تر صورت می‌گیرد، به پروژه‌های مشترک مورد نظر در تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: رایزنی فرهنگی ایران در پاکستان، کتاب دو جلدی «میراث جاودان» را چاپ کرد و قرار بود در این پروژه، چندین جلد دیگر نیز درباره‌ کتیبه‌های فارسی در ایالت‌های مختلف پاکستان منتشر شوند در نظر داریم که این پروژه را با همکاری شما تکمیل و میراث مشترک دو کشور را معرفی کنیم.

وی افزود: همچنین برای ‌حضور در نمایشگاه ملی کتاب اسلام‌آباد و نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب پاکستان، آمادگی داریم و برای حضور ناشران پاکستانی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال آینده می‌توانیم آنان را معرفی کنیم.

صادقی ادامه داد: سریال فاخر علامه محمداقبال لاهوری، توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در دست تولید است و با توجه به اینکه فیلم‌برداری آن در پاکستان انجام می‌شود ما به همکاری شما نیاز داریم. همچنین برگزاری نمایشگاه‌های مشترک قرآنی و هنری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و حرفه‌ای با حضور هنرمندان ایرانی در رشته‌های مختلف خطاطی در محل شورای ملی هنری پاکستان، تبادل هیئت‌های فرهنگی، هنری بین دو کشور، تبادل هیئت علمی و دانشگاهی و همچنین تبادل استاد و دانشجو بین ایران و پاکستان و اعطای بورسیه به دانشجویان پاکستانی در رشته‌های مختلف از جمله موارد همکاری ما با شما هستند.

رایزن فرهنگی ایران مفاخر، میراث ادبی و فرهنگی جاودان ایران و پاکستان را برای جهان اسلام سرمشق دانست و اظهار امیدواری کرد: با گسترش این نوع برنامه‌ها و ارتباطات مستمر سینماگران و اهالی هنر، فرهنگ و ادبیات دو کشور، زمینه‌های تعامل فرهنگی مشترک ایران و پاکستان بیش از پیش فراهم شود.

وی افزود: فیلم‌های ایرانی از جایگاه ویژه‌ای در جهان برخوردار هستند و ما می‌توانیم با همکاری شما، این آثار را در اختیار شبکه‌های تلویزیونی پاکستان قرار دهیم.

صادقی در پایان سخنان خود با اشاره به روابط دیرینه و تاریخی دو کشور ایران و پاکستان گفت: تعداد زیادی نسخ خطی و کتاب به زبان فارسی توسط اندیشمندان پاکستانی نوشته شده است که با همت مرکز تحقیقات جمع‌آوری شده‌اند. اندیشمندان و صاحبان قلم دو کشور خدماتی برای نزدیکی دو ملت متمدن ایران و پاکستان انجام داده‌اند و ما در نظر داریم که کتاب‌های مختلف منتشر شده در پاکستان را نیز برای جایزه‌ کتاب سال به ایران معرفی کنیم.

در ادامه «مشهود میرزا»، در سخنانی ضمن تشکر از تلاش‌های رایزن فرهنگی ایران در اسلام‌آباد برای معرفی فرهنگ مشترک دو کشور ایران و پاکستان و ایجاد روابط نزدیک با نهادهای فرهنگی، علمی و هنری پاکستان، گفت: برای اجرا کردن موارد ذکر شده در تفاهم‌نامه‌ ‌فرهنگی ایران و پاکستان، بنده و همکارانم آماده‌ هرگونه همکاری لازم با رایزنی فرهنگی ایران هستیم تا بتوانیم روابط فرهنگی بین ایران و پاکستان را ارتقاء دهیم.

وی همچنین پیشنهاد کرد تا توسط رایزنی فرهنگی ایران، یک هیئت از خبرنگاران و اصحاب رسانه با حضور در پاکستان، از مراکز مختلف این کشور بازدید کنند.

captcha