ضرورت ایجاد پایگاه‌های تحقیقاتی حلال/ راه‌اندازی بیمه حلال در کشور
کد خبر: 1430286
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
فخاری خواستار شد:

ضرورت ایجاد پایگاه‌های تحقیقاتی حلال/ راه‌اندازی بیمه حلال در کشور

گروه سلامت: دبیرکل موسسه جهانی حلال با اشاره به همکاری این مجموعه با بیمه مرکزی برای ایجاد بیمه حلال در کشور، گفت: حلال تنها مرتبط با تغذیه نیست و باید آن را به بخش‌های ببریم که تاکنون ورود پیدا نکرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) عبدالحسین فخاری، دبیرکل موسسه جهانی حلال شامگاه گذشته در نخستین همایش روز جهانی حلال که در برج میلاد برگزار شد طی سخنانی به چرایی نام گذاری چنین روزی در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: ما در سطح ملی و بین‌المللی صدها نام گذاری را برای روزهای خود براساس رویدادهای دینی، سیاسی، اجتماعی، تاریخی و... قرار می‌دهیم و در آن روز برنامه ریزی ویژه برای موضوع یاد شده داریم.
فخاری ادامه داد: موضوع حلال هم از جهت اهمیت دینی، فرهنگی و اقتصادی و هم به دلیل درگیر بودن با جمعیت دو میلیادری مسلمانان سراسر جهان از اهمیت بالایی برخوردار است و باید روزی تحت این عنوان اختصاص پیدا می‌کرد. بنابراین با تصمیم گیری شورای حلال جهانی روز 17 رمضان به عنوان روز جهانی حلال انتخاب شد.
وی با اشاره به آیه 69 سوره مبارکه انفال که می‌فرماید «فَکُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلالاً طَیِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ؛ پس ازآنچه غنیمت برده‌اید، حلال و پاکیزه بهره ببرید و از خدا بپرهیزید، همانا خدا آمرزنده و مهربان است»، یادآور شد:  این آیه شریفه که مربوط به جنگ بدر است در 17 ماه رمضان نازل شده است و چون که به موضوع حلال و طیب بودن اشاره دارد بنابراین پیشنهاد شده بود تا این روز را به عنوان روز جهانی حلال نام گذاری کنند.
انتظارات از روز جهانی حلال
دبیرکل موسسه جهانی حلال با اشاره به انتظارت از روز جهانی حلال، به مقوله توسعه فرهنگی عمومی در زمینه حلال اشاره کرد و گفت: همه ما در بستر حلال متولد شده‌ایم اما با تغییر شرایط جامعه، قدری نیز این فرهنگ ضعیف شده است.
فخاری افزود: در سطح جامعه مردم تصور می‌کنند از مسائل دینی به خوبی آگاه هستند و لازم است در سایر مسائل زندگیشان هزینه کرده و به تحقیق و بررسی بپردازند. بنابراین برای آگاه‌سازی هر چه بیشتر مردم در خصوص مسائل مرتبط با این مقوله باید اطلاعات بسیار وسیعی در بین همه توزیع شود تا به خوبی با مفاهیم و مسائل مطرح در این بخش آشنا شوند.
وی به تبیین اهداف اقتصاد حلال پرداخت و بیان کرد: اگر هر مسلمانی در روز حداقل سه دلار صرف هزینه تغذیه خود کند سالیانه این رقم به هزار دلار می‌رسد که اگر این رقم را ضربدر جمعیت دو میلیاردی مسلمانان کنیم به رقمی دو هزار میلیاردی می‌رسیم. اعداد و ارقامی که کشور مالزی از 30 سال قبل به آن توجه داشته و به خوبی در این زمینه سرمایه گذاری کرده است.
دبیرکل موسسه جهانی حلال ادامه داد: همان طور که ما به غذای حلال حساس هستیم مسلما به داروی حلال نیز توجه‌ ویژه‌ای داریم. دارو هم به هر حال یکی از موارد مصرفی خانواده‌ها است که اگر تنها حجم مصرفی داروی مسلمانان را که باید فاقد الکل، ژلاتین و... باشد را به اعداد و ارقام یاد شده برای غذای حلال اضافه کنیم مسلما به نکاتی خواهیم رسید که توجه هر چه بیشتر به اقتصاد حلال را متذکر می‌شود.
ضرورت ایجاد پایگاه‌های تحقیقاتی حلال
فخاری بر ضرورت ایجاد پایگاه‌های تحقیقاتی و توجه به خدمات حلال اشاره کرد و گفت: حلال تنها در حوزه غذا نیست و باید به مباحثی از قبیل خدمات رسانه‌ای، ورزشی، بانکداری، بیمه، حمل و نقل و... نیز ورود پیدا کند و حلال را به بخش‌های ببریم که ورود پیدا نکرده است.
حلال دارای زبان اقتصادی بسیار صریحی است
وی حلال را زبان اقتصادی بسیار صریحی دانست و افزود: بحث بیمه حلال هنوز وارد کشور ما نشده است تا تحقیقاتی در این زمینه بخواهد انجام شود ولی با همکاری بیمه مرکزی در حال انجام مباحث مرتبط با این مقوله هستیم. امروزه اهل تسنن به دلیل اختلالات فقهی با بیمه ما مشکل دارند و بیمه تکفل مورد قبول آن‌ها است. خوب اگر ما در این زمینه به فعالیت بپردازیم و بیمه تکفل را نیز در کنار سایر بخش‌های بیمه‌ای خود همچون بیمه عمر و... راه‌اندازی کنیم درآمدهای زیادی را برای کشور کسب خواهد کرد.
دبیرکل موسسه جهانی حلال در پایان تدوین استاندارهای غذای حلال براساس مشترکات مذاهب اسلامی، برگزاری نمایشگاه حلال در ایران، چاپ نخستین مجله حلال، انتشار اولین کتاب غذای حلال، ایجاد دفاتر نمایندگی حلال در دیگر کشورها، رایزنی با دانشگاه‌ها در زمینه دانش حلال و... را بخش از فعالیت صورت گرفته تحت این مجموعه در زمینه مسائل مرتبط با مقوله حلال معرفی کرد.

captcha