ملاک مشرک و موحد بودن در آیات سوره زمر
کد خبر: 1432725
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
آیت‌الله العظمی سبحانی تشریح کرد:

ملاک مشرک و موحد بودن در آیات سوره زمر

گروه اجتماعی: آیت‎الله العظمی سبحانی ملاک شرک در قرآن را حالت وضعی افراد پس از شنیدن توحید دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‎الله‎العظمی سبحانی ظهر امروز در درس تفسیر سوره زمر گفت: خداوند در آیه اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَالَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا فَیُمْسِکُ الَّتِی قَضَى عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَیُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون به تقابل شرک و توحید می‎پردازد.

وی افزود: خداوند در این آیه بیان می‎کند که ما جان انسان را به دوشکل می‎گیریم که نخستین آن مرگ است که جان انسان به طور کامل گرفته می‎شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: دومین نوع گرفتن جان از سوی خدا، خواب است که در هر خواب نیز روح انسان جدا شده و دوباره به انسان بر می‎گردد.

وی گفت: در قرآن توفی و مرگ یکی نیست و توفی وفوت به معنی مردن نیست بلکه توفقی به معنی گرفتن است و فوت به معنی گرفتن جان توسط خداوند است.

سبحانی تصریح کرد: ممکن است برخی مدعی شوند که بین آیات قرآن تناقض است که به هیچ وجه چنین چیزی نیست؛ ممکن است آنها ادعا کنند که در آل عمران در خصوص حضرت عیسی معنی یتوفی آمده است که در آنجا نیز به معنی گرفتن حضرت عیسی است نه مرگ ایشان.

وی افزود: در معنی دیگر در خصوص گرفتن مرگ توسط فرشتگان نیز باید چنین گفت که خداوند یک بار خودش جان می‎گیرد که و دیگری بر اساس امر به فرشتگان است که با اهم فرق می‎کند.

سبحانی اظهارکرد: خداوند به هرملکی امری را دستور داده که آنها مامور به انجام آن وظیفه هستند که یکی ازاین وظایف گرفتن جان است.

وی گفت: در آیه بعدی یعنیَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ شُفَعَاءَ قُلْ أَوَلَوْ کَانُوا لَا یَمْلِکُونَ شَیْئًا وَلَا یَعْقِلُونَ می‎خوانیم که مشرکان می‎گفتند که بت‎ها شفیع ما می‎شوند در حالی که خداوند بیان می‎کند که اولا بت‎‌های شما عقل ندارند که بخواهند شفیع باشند و دوم اینکه، آنها دارای مقام شفاعت نیستند.

وی افزود: در آیه بعدی خداوند بیان می‎دارد که مقام شفاعت تنها از آن خداست که به واسطه قدرت بی نهایت اوست و به هرکس که بخواهد این موقعیت را می‎دهد که شفیع باشد.

سبحانی با اشاره به تراز و میزان شرک و تدین افراد گفت: خداوند بیان کرده است که مشرک کسی است که از شنیدن کلمه لااله الاالله ناراحت و در هم برود؛ در حالی که این داعشی‎های بی‎سواد باید به قرآن رجوع کنند و بی‎جهت مردم را به کشتن ندهند.

وی افزود: آنها دست پرورده غربی‎ها هستند که با نقشه به جان هم انداختن مسلمانان و آسودگی اسراییل و راحت شدن چپاول آنها نقشه تکفیر را کشیدند تا گروهی همدیگر را تکفیر کرده تا همه ثروت جهان اسلام از آن آنان شود.

سبحانی خاطرنشان کرد: آن امروز ابزار قطعی غربی‎ها هستند زیرا اگر نبودند و جهادگر واقعی بودند چرا در مقابل جنایات صیهونیست‎ها ساکت هستند و کاری نمی‎کنند؟ پس معلوم می‎شود که آنها کاملا بر اساس نقشه‎های استعماری پیش می‎روند.

captcha