گردهمایی موسسات قرآنی شمیرانات و شمال تهران برگزار شد
کد خبر: 1434236
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱

گردهمایی موسسات قرآنی شمیرانات و شمال تهران برگزار شد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: گردهمایی مؤسسات قرآنی شمیرانات و شمال تهران با حضور جمعی از مدیران موسسات در حاشیه نمایشگاه قرآن «مردم و رمضان، فصل نیایش و مهربانی» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) به نقل از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گردهمایی موسسات قرآنی شمیرانات و شمال تهران عصر روز گذشته، پنجم مردادماه با حضور جمعی از مسئولان این موسسات، لاله افتخاری، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، محمدصادق افراسیابی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شمیرانات و شمال تهران، حسن محمدی، رئیس اتحادیه تشکل‌های قرآنی و جمعی از فعالان حوزه‌های قرآنی در حاشیه نمایشگاه قرآن «مردم و رمضان، فصل نیایش و مهربانی» در سالن همایش‌های فرهنگسرای ملل در پارک قیطریه تهران برگزار شد.
در این مراسم برخی از مسئولان موسسات قرآنی تهران طی سخنانی به بیان برخی مشکلات و موانع پیش روی این موسسات پرداخته و خواستار رفع مشکلات از طریق همکاری نهادهای فرهنگی از جمله اداره ارشاد و شهرداری تهران شدند.
مسئولان بجای تصدی‌گری، حامی موسسات قرآنی باشند
لاله افتخاری، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، طی سخنانی در این همایش تأکید کرد: وظیفه اصلی ما این است که پیام دین را با روش‌های مختلف تبلیغ کرده و در جامعه نهادینه کنیم و این موسسات مردمی ـ قرآنی هستند که بیشترین تلاش خود را در این مسیر بکار گرفتند که این عمل هم لایق تشکر و هم توجه بیشتر است.
وی با بیان اینکه اهمیت پرداختن به موضوع قرآن و سیره اهل بیت بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اظهار داشت: ما در فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی که از مجلس هفتم راه‌اندازی شد تلاش خود را در همین زمینه بکار گرفتیم.
افتخاری تأکید کرد: البته مسئولان باید به جای تصدی‌گری توان مردم را بسنجند، به موسسات مردمی کمک کنند تا تشکل‌های مردم‌نهاد قرآنی دغدغه‌هایی غیر از فعالیت خود در این حوزه نداشته باشند.
وی از عملکرد این موسسات تشکر و بر رفع مشکلات آنها در فراکسیون قرآن و عترت مجلس تأکید کرد و گفت: در مسیر تبلیغ و ترویج و پژوهش، ظرفیت‌های بسیاری در موسسات قرآنی است که باید از آنها به درستی استفاده شود.
تفاهم‌نامه ارشاد و شهرداری برای رفع مشکلات موسسات قرآنی
محمدصادق افراسیابی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شمیرانات نیز دیگر سخنران این مراسم بود که ایجاد موسسات مردمی ـ قرآنی را یک ایده موفق برای نهادینه کردن قرآن در زندگی مردم دانست و افزود: امیدواریم همه موسسات قرآنی عزم و تلاش خود را برای اجرای هرچه بهتر دستورات نورانی قرآن در زندگی مردم به کار گیرند که البته همینطور هم هست.
وی با پراهمیت‌ خواندن نقش این موسسات اظهار داشت:‌ همانطور که در قرآن آمده، هدف از خلقت انسان، عبادت و عبادت نیز بر مبنای شناخت شکل می‌گیرد که این شناخت تنها از طریق قرآن به دست می‌آید چرا که قرآن نگاه ما را نسبت به جهان اطراف مطابق با حقیقت تعریف می‌کند، بنابر این مهمترین وظیفه ما رجوع به قرآن است.
افراسیابی تصریح کرد: اگر به قرآن رجوع کنیم، این کتاب برای عمل صالح، حرکت درست و اندیشه نورانی کافی است و این قرآن است که ما را به سمت اهل بیت(ع) راهنمایی می‌کند. 
موسسات قرآنی رقیب یکدیگر نیستند
دژمی، مدیر سازمان مردم‌نهاد اندیشه ولایت نیز طی سخنانی، مشکل عمده در عملکرد موسسات قرآنی را عدم هماهنگی و همگرایی با یکدیگر دانست و افزود: ما باید با شکل‌دهی یک اتحادیه قرآنی و توجه بیشتر به استفاده از توان یکدیگر، مشکلات را برطرف کنیم؛ چرا که امروز متأسفانه بسیاری از موسسات اگرچه در کنار یکدیگر هستند اما از توان هم استفاده نمی‌کنند که این امر گاهی به موازی‌کاری و حتی تعطیلی برخی موسسات می‌انجامد.
دژمی با تأکید بر اینکه نباید موسسات قرآنی به چشم رقیب به هم نگاه کنند، گفت: ‌آنچه مسلم است تنها از طریق همکاری و هم‌افزایی می‌توان مشکلات را حل کرد.

وی افزود: در بودجه کشور سالانه اعتبارات زیادی به دستگاه‌های فرهنگی اختصاص می‌یابد که متأسفانه ما معمولا نمی‌توانیم به درستی از این ظرفیت استفاده کنیم.
مدیر سازمان مرد‌م‌نهاد اندیشه ولایت، یکی دیگر از مشکلات را کم توجهی به بحث سیره اهل بیت(ع) به عنوان چراغ راه زندگی دانست و افزود: اگرچه ما بیشترین محور کارمان را در این سازمان به تبیین اندیشه‌های ولایت در کلام امام و رهبری متمرکز کردیم، اما طرح‌هایی را نیز در آشنایی با سیره اهل بیت ارائه کردیم؛ چرا که از این طریق می‌توان زندگی بهتر را برای مردم رقم زد.
سلطه فرهنگ غربی در جامعه از طریق مشاوره‌های غلط
مهرانگیز معافی، مدیر موسسه قرآنی میلاد کوثر نیز طی سخنان کوتاهی با بیان اینکه این موسسه فعالیت خود را در حوزه‌های روخوانی و حفظ قرآن از سال 80 آغاز کرد، گفت: البته ما یک کار ویژه مهم نیز در موسسه خود تعریف کردیم که آن هم تربیت مشاورین قرآنی بود؛ چرا که متأسفانه ما شاهد هستیم در مراکز مشاوره نه تنها عملکرد خوبی صورت نمی‌گیرد، بلکه فرهنگ غربی از این طریق در حال سلطه بر خانواده‌هاست. بنابر این ما با هدف طراحی سبک زندگی اسلامی و تربیت کودک علاوه بر تلاش برای آموزش مشاورین به آموزش مادران نیز مبادرت کردیم.
آمادگی شهرداری برای همکاری با مراکز و موسسات قرآنی
پاشایی، مدیر فرهنگی شهرداری منطقه یک تهران نیز با اشاره به وجود 374 سرای محله در مناطق 22 گانه تهران به وجود خانه‌‌های قرآن و عترت در این مراکز اشاره کرد و گفت:‌ ما در منطقه یک از 26 سرای محله با امکانات و فضای مناسب بهره‌مندیم و همین جا از همه دوستان در موسسات قرآنی دعوت می‌‌کنیم تا بیایند امکانات ما را ببینند و هر کمکی که از دست ما بربیاید در این زمینه دریغ نخواهیم کرد.
در پایان این همایش، از موسسات قرآنی حاضر در گردهمایی با اهدای لوح و یک جلد کلام الله مجید، تجلیل به عمل آمد.

captcha