ضرورت بررسی راهکارهای توسعه گردشگری حلال
کد خبر: 1435911
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
درویش‌امیری خواستار شد:

ضرورت بررسی راهکارهای توسعه گردشگری حلال

گروه اجتماعی: معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به فرهنگ بومی،اسلامی ایران، گفت: تقاضای ما از مجلس این است تا راهکارهای توسعه گردشگری حلال را بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، اسدالله ‌درویش‌امیری، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور در مراسم تودیع و معارفه رؤسای سازمان میراث فرهنگی استان قزوین که پیش از ظهر امروز، 13 مردادماه برگزار شد، گفت: میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی حوزه‌ای فرابخشی و فراسازمانی است و نیاز دارد تا با همکاری همه نهادها و ارگان‌ها در راستای اهداف خود فعالیت کند.

وی افزود: ضرورت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی باعث شده تا این سه حوزه تحت یک مدیریت واحد در کنار هم قرار گیرند و مهمترین بخش این سه حوزه هم ارتباط فرهنگی است.

درویش‌امیری ادامه داد:  ایران با تمدن چندین هزار ساله خود، دارای میراث فرهنگی و تمدنی غنی است و همه جهانگردان و کارشناسان حوزه‌های مردم‌شناسی، همیشه کشور ایران را از منظر میراث فرهنگی و تمدنی مد نظر قرار می‌دهند.

این مسئول بیان کرد: در بخش میراث فرهنگی همه بخش‌های سازمانٰ نگران هستند تا فرهنگ بومی و غنی کشور حفظ شود.

حفظ آثار تاریخی باید در کشور نهادینه شده

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور اظهار کرد: حفظ آثار تاریخی باید در کشور نهادینه شده و آموزش‌های مربوط به آن باید از کودکی در بخش‌های آموزش کشور گنجانده شود چراکه میراث فرهنگی، شناسنامه تاریخی ما است.

درویش‌امیری ادامه داد: حفظ و نگهداری میراث تاریخی و فرهنگی فقط وظیفه سازمان نیست بلکه همه مردم و نهادها باید با احساس مسئولیت، میراث فرهنگی را در تحقق این امر و حمایت و حفاظت از آثار و بناهای تاریخی همکاری کنند.

وی از صنعت گردشگری به عنوان صنعت صادرات و واردات نامرئی نام برد و گفت: در صنعت گردشگری چون گردشگر هم به کشور وارد و هم از کشور صادر می‌شود می‌توان گفت که یک صادرات و واردات نامرئی فرهنگی اجتماعی کم هزینه و پر در آمد و اشتغال در جریان بوده و این صنعت جزو چهار منبع مهم اقتصادی دنیا محسوب می‌شود.

درویش‌امیری اظهار کرد: تقاضای ما از مجلس این است تا با اختصاص وقت و صحبت‌های کارشناسی و عمیق راهکارهای توسعه گردشگری حلال را بررسی کند چراکه به دلیل اینکه ایران دارای فرهنگ بومی، ‌اسلامی و غنی است گردشگران، ایران را برای مسائل غیر اخلاقی انتخاب نمی‌کنند.

این مسئول عنوان کرد: در برنامه پنجم توسعه قرار بود تا  20 میلیون گردشگر جذب شود در صورتی که این آمار در سال 2013 فقط به 4 میلیون و 200هزار نفر رسید و این در حالی بود که در کل جهان  یک میلیارد و 150 میلیون نفردر سال 2013 جابجا شده و کشورها از این فرصت برای تقویت بنیه اقتصادی و اشتغال استفاده کرده‌اند.

مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای به میراث فرهنگی و گردشگری دارد

درویش‌امیری اظهار کرد: در بحث اختصاص بودجه مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای به میراث فرهنگی و گردشگری دارد و علی رغم اینکه دولت در بودجه 93  از صندوق توسعه ملی ردیف بودجه در نظر نگرفته بود مجلش شورای اسلامی به میراث کمک کرد و در صحن علنی مجلسٰ گردشگری را در ردیف صنایع و کشاورزی و صنعت قرار داد و تا به امروز 600 میلیارد تومان طرح‌های گردشگری را به بانک‌های عامل معرفی کرده وعلاوه بر این تمام طرح‌های بالای 40 درصد پیشرفت را هم در الویت قرار می‌دهیم تا تکمیل و مورد استفاده قرار گیرند.

وی با اشاره به زمینه تاریخی و فرهنگی قزوین، گفت: قزوین دارای آثاری 9 هزار ساله به‌ویژه در بوئین‌زهرا و دارای شخصیت‌های بزرگی همچون عارف قزوین، ٰ‌عبید زاکانی و دهخدا است و مجموعه میراث فرهنگی قزوین وظیفه دارد تا به معرفی این آثار و اشخاص بپردازد.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: شهر قزوین جزو پنج شهر اول ایران از لحاظ آثار تاریخی و فرهنگی است که دارای 1304 اثر ثبت شده، 1302 تپه تاریخی و 218 بنای تاریخی است.

این مسئول عنوان کرد: در کنار میراث تاریخی، ‌قزوین دارای شهدا و هنرمندان شاخصی است که نباید به سادگی ازکنار آنها گذشت.

درویش‌امیری در پایان یادآور شد: در بخش استفاده از آب‌های معدنی و گردشگری سلامت، حرف‌های جدی برای گفتن داریم و در حال حاضر هم گردشگری درمان در خراسان رضوی توسط تولیت آستان قدس رضوی به‌عنوان یک منبع مهم و پردرآمد درحال اجرا است.

captcha