جشنواره «الحافظون» راهی برای تربیت ۷۰ هزار حافظ قرآن توسط سپاه تهران
کد خبر: 1436318
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۸
قربانی تأکید کرد:

جشنواره «الحافظون» راهی برای تربیت ۷۰ هزار حافظ قرآن توسط سپاه تهران

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در نشست هماهنگی مسئولان قرآن و عترت نواحی و سازمان‌‌های اقشاری بسیج تهران گفت: برگزاری جشنواره «الحافظون» راهی برای تحقق تربیت ۷۰ هزار حافظ قرآن در بسیج است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفدهمین نشست هماهنگی مسئولان قرآن و عترت نواحی و سازمان‌‌های اقشاری بسیج تهران بزرگ، امروز، سه‌شنبه، 14 مردادماه در ناحیه مقاومت حضرت ولی‌عصر(عج) برگزار شد.
در ابتدای این نشست احراری، جانشین ناحیه مقاومت حضرت ولی‌عصر(عج) در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه کار کردن در نهادهای انقلابی ارزش بسیار والایی دارد، گفت: فعالیت افرادی که در نهادهای انقلابی مشغول به خدمت در حوزه قرآن و عترت هستند به مراتب ارزش والاتری دارد؛ چرا که مقوله‌ای است که ریشه در اعتقادات همه ما دارد.
وی افزود: اقدام شایسته سپاه تهران بزرگ در مورد استقلال‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی این نهاد بسیار ارزشمند بود که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع برای سپاه است و مطمئناً با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد به سرانجام خواهد رسید. ما باید خود را بسیار بیشتر از سایرین با قرآن و اهل بیت(ع) مأنوس کنیم.
جانشین ناحیه مقاومت حضرت ولی‌عصر(عج) تصریح کرد: نهادهای بسیار زیادی در سطح تهران حتی کشور در حوزه قرآن فعالیت انجام می‌دهند، اما کار قرآنی در سپاه تهران بزرگ باید متفاوت‌ و ویژه‌تر از سایر نهادها باشد، هر چند قرآن و عترت در زندگی همه مردم عجین شده است، اما تلاش بسیجیان در سطح تهران باید به گونه‌ای راهبری شود که به مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه قرآن نزدیک شویم.
در ادامه این نشست رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در سخنان خود به بیانات مقام معظم رهبری در طلیعه ماه مبارک رمضان امسال اشاره کرد و گفت: یکی از سیاست‌های سازمان قرآن و عترت سپاه تهران بزرگ این است که استراتژی‌های مقام معظم رهبری در زمینه‌های قرآنی را محور فعالیت‌های خود قرار دهد و بر این اساس حرکت کنیم. اگر دید واقعی که مقام معظم رهبری نسبت به فعالیت‌های قرآنی دارند مبنای فعالیت‌ها قرار بگیرد بسیاری از مشکلات موجود برطرف خواهد شد.

فعالیت سپاه تهران در عرصه قرآن راهبردی است
وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در ابتدای ماه مبارک رمضان حرکت قرآنیان را فعالیتی ارزشمند و راهبردی دانستند، بر این اساس فعالیت سپاه در این عرصه نیز راهبردی خواهد بود و در جلساتی که در ماه مبارک رمضان با تمام نواحی از سوی مسئولان سپاه تهران بزرگ صورت گرفت، فعالیت جدی در عرصه قرآن یکی از اولویت‌های اصلی بیان شد و هیچ‌گونه کم‌کاری در این حوزه پذیرفته نخواهد شد.
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با اشاره به دستور کار این جلسه که بررسی دو موضوع جشنواره قرآنی «الحافظون» و همچنین برپایی همایش «سوره‌های سرخ» بود، گفت: حدود یک سال و 9 ماه از راه‌اندازی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ سپری شده است و شبکه قرآنی ـ مردمی بسیجی در حال کامل شدن است.

فعالیت‌های صورت گرفته در گذشته
قربانی اظهار کرد: در طی این مدت، مراکز قرآنی در 23 ناحیه مقاومت بسیج فعال شده است، 11 بسیج اقشاری فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و تعداد 1498 پایگاه به فعالیت‌های قرآنی ورود داشته‌اند. همچنین در این مدت 276 مهد قرآنی از مجموع 374 مهد قرآنی که باید راه‌اندازی می‌شد، تحقق یافت. وجود 161 پیش‌دبستانی فعال در حوزه آموزش قرآن کریم و نیز راه‌اندازی 303 مکتب خانه قرآنی تنها بخشی از فعالیت‌هایی است که در این مدت صورت گرفته است.
وی با تأکید بر اینکه این فعالیت‌ها تنها شکل ظاهری کار بوده است، یادآور شد: از امسال سیاست ما بر این است که محتواسازی برای مراکز و واحدهای مختلف، نیروسازی، آموزش و هماهنگی با سایر مراکز را به انجام برسانیم تا در کنار بحث کمی از کیفیت نیز غافل نمانیم.

رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با اشاره به جشنواره قرآنی «الحافظون»، گفت: امسال دومین دوره این جشنواره با حضور بسیجیان و عموم مردم برگزار می‌شود. امسال عموم مردم نیز در این جشنواره حضور خواهند یافت، تلاش ما این است تا در کنار این جشنواره برنامه تربیت 70 هزار حافظ قرآن توسط این سازمان طی سه تا پنج سال را عملیاتی کنیم، برای این کار تاکنون و علاوه بر مرکز اصلی حفظ تخصصی قرآن کریم دو مرکز دیگر نیز را‌ه‌اندازی شده است و تا پایان سال شاهد افتتاح مراکز دیگری نیز خواهیم بود. این در حالی بود که پیش‌بینی ما راه‌اندازی سه مرکز ظرف سال 1393 بوده است.

سهمیه هر پایگاه در طرح تربیت حافظان 35 نفر است
قربانی افزود: در کنار فعالیت‌های ساختاری صورت گرفته، ابلاغ‌هایی برای رسیدن به 70 هزار حافظ قرآن صورت گرفته است و بر همین اساس سهمیه هر پایگاه مقاومت بسیج تربیت 35 نفر حافظ قرآن خواهد بود. جشنواره قرآنی الحافظون که تمامی رشته‌های آن با موضوع حفظ قرآن است در خدمت این طرح خواهد بود.
در ادامه این نشست مرتضی جهانگرد، مدیر تبلیغ و ترویج سازمان فعالیت‌های قرآنی سپاه تهران به بیان جزئیات بیشتری در مورد این جشنواره پرداخت و گفت: سیاست جشنواره قرآنی الحافظون تشویق آحاد مردم برای ورود به حفظ قرآن کریم بوده است و برای همین هم فعالیت‌ها را به سه بخش تقسیم کرده‌ایم. بخش اول مربوط به مقطع سنی تا هفت سال است که حفظ سوره‌های کوچک منبع مسابقات آنها خواهد بود.
جهانگرد افزود: در مقطع سنی هشت تا 16 سال و 17 سال به بالا نیز رشته‌ها به صورت مشابه در نظر گرفته شده است. امسال سعی شده است تا این جشنواره کارشناسی‌تر برگزار شود و به همین خاطر بخش پایگاهی حذف شده است و در این دوره شاهد سه مرحله حوزه‌ای، ناحیه‌ای و پایگاهی خواهیم بود.

آغاز ثبت نام جشنواره الحافظون از 15 مرداد
وی در مورد زمان‌بندی برگزاری این جشنواره نیز تصریح کرد: آغاز ثبت نام برای حضور در این جشنواره از روز چهارشنبه، 15 مردادماه است که این فرصت تا روز پنجم شهریورماه ادامه خواهد داشت. همچنین مرحله اول این جشنواره 10 شهریورماه آغاز می‌شود و 31 همین ماه نیز پایان این مرحله خواهد بود که حوزه‌ها باید در این زمان‌بندی مسابقات خود را برگزار کنند. همچنین مرحله ناحیه‌ای نیز از 14 مهرماه تا پنجم آبان ماه ادامه خواهد داشت و زمان برگزاری مرحله استانی نیز در آینده اعلام خواهد شد.
مدیر تبلیغ و ترویج سازمان فعالیت‌های قرآنی سپاه تهران اظهار کرد: در گروه سنی زیر هفت سال سه رشته حفظ 18 سوره آخر قرآن، حفظ نیم جزء و حفظ یک جزء قرآن کریم و در دو مقطع هشت تا 16 و بالاتر از 17 سال نیز از حفظ یک جزء تا حفظ 30 جزء قرآن کریم در 10 عنوان رشته برگزار خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای حضور 50 هزار نفر در جشنواره الحافظون
در بخش دیگری از این برنامه رحیم قربانی با اشاره به حضور پنج هزار نفر در دوره اول این جشنواره، گفت: براساس مطالبات سپاه تهران بزرگ در دوره دوم باید این آمار به 50 هزار نفر برسد. جشنواره الحافظون در دوره دوم ویژگی‌های خاصی خواهد داشت که از جمله آن می‌توان به حضور مهدهای قرآنی و همچنین حلقه‌های صالحین نیز اشاره کرد. البته پیش‌بینی ما این است که در سال‌های آینده جشنواره‌ای ویژه مهدهای قرآنی برگزار کنیم و برای همین در این دوره آنها را وارد جشنواره الحافظون کرده‌ایم.
قربانی تصریح کرد: در بحث بودجه‌بندی نیز قرار بر این شده است تا بودجه‌ها براساس فعالیت‌های نواحی و نیز پیشرفت کار توزیع شود. در بحث برگزاری مرحله نهایی نیز هنوز تصمیم قطعی اخذ نشده است، نظر ما این است که مرحله نهایی به میزبانی یکی از نواحی برگزار شود.

برگزاری همایش ضیافت سوره‌های سرخ
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در ادامه به بحث در مورد همایش سوره‌های سرخ پرداخت و افزود: از سال گذشته بحث شهدای قرآنی مورد توجه ویژه قرار گرفت، شهدای قرآنی ما تا پیش از این حتی مورد غفلت جامعه قرآنی نیز قرار گرفته بودند که خوشبختانه این حرکت توسط بسیج انجام شد. بسیاری از این شهدا حتی در سطح بین‌المللی نیز مطرح بودند اما بسیاری از اساتید آنها را نمی‌شناختند.
وی یادآور شد: سال گذشته اولین دوره این یادواره برگزار شد و مقرر شد هر دو سال یکبار با همین عنوان یادواره‌ای برگزار شود، اما هر سال برنامه‌ ویژه‌ای برای شهدای قرآنی داشته باشیم، امسال فعالیت‌های ویژه‌ای در این زمینه صورت گرفته است که از جمله آن می‌توان به بازدید جامعه قرآنی از خانواده‌های شهدای قرآنی، ساخته شدن بیش از 40 مستند در مورد شهدای قرآنی و تألیف جلد دوم کتاب سوره‌های سرخ اشاره کرد.
قربانی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که امسال در نظر گرفته‌ایم برگزاری همایش «ضیافت سوره‌های سرخ» است که با حضور هفت هزار نفر در مصلای امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد. در این همایش برای بیش از 200 شهید قرآنی که شناسایی شده‌اند حلقه‌هایی 30 نفره‌ای در نظر گرفته خواهد شد تا در روز برگزاری همایش یک ختم قرآن به نام شهید مورد نظر داشته باشیم و به صورت کلی نیز بیش از 200 ختم قرآن کریم را شاهد باشیم.
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران در پایان در مورد زمان برگزاری این همایش نیز گفت: قرار است هفته آینده در جلسه‌ای در مورد زمان برگزاری تصمیم گیری شود، پیش از این قرار بود این همایش در ماه مبارک رمضان برگزار شود که بنا به دلایلی منتفی شد. زمان‌هایی همچون هفته بسیج، هفته دفاع مقدس اواسط دی‌ماه از جمله‌ زمان‌هایی هستند که در جلسه هفته آینده در مورد آن بحث خواهد شد.

captcha