تبیین مشترکات شیعه و سنی در مسابقات قرآن دانشجویان/ شیعه‌ستیزی وهابیت را خنثی کنیم
کد خبر: 1438152
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
فلاح کسمایی خواستار شد:

تبیین مشترکات شیعه و سنی در مسابقات قرآن دانشجویان/ شیعه‌ستیزی وهابیت را خنثی کنیم

گروه بین‌الملل: مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان اقدامی مؤثر برای مبارزه با شیعه‌ستیزی فرقه ضاله وهابیت است و در برنامه‌های جانبی این رقابت‌ها می‌توان در راستای تقریب مذاهب گام برداشت و مشترکات شیعه و سنی را تبیین کرد.

فلاح کسمایی، قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم  در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به واکاوی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان پرداخت و ضمن بیان این مطلب گفت: افکار عمومی جهان اسلام خیلی با این مسابقه آشنایی ندارند و در کشورهای خارجی این مسابقه شناخته شده نیست؛ بنابراین باید برنامه‌هایی به منظور آشنایی با این رقابت طراحی و تدوین شود.
وی تعامل دانشگاه‌های جهان اسلام با مسئولان برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان را در تقویت روند برگزاری رقابت‌ها مؤثر دانست و افزود: برگزاری چنین رقابتی اقدام مطلوب و مناسبی است و دانشجویان مسلمان را گردهم خواهد آورد. همکاری دانشگاه‌ها در این مسابقه در تقویت مسابقه بسیار مؤثر است، اما دانشگاه‌های برخی کشورها از جمله عربستان علاقه‌ای به چنین مسابقاتی ندارند و از آن استقبال نمی‌کنند، چرا که در راستای عملی‌کردن تفکر وهابیت که مخالف شیعه است، فعال هستند.
مسابقات قرآن دانشجویان؛ خنثی‌کننده تبلیغات منفی علیه تشیع
مدرس دانشگاه مجازی المصطفی(ص) تصریح کرد: متأسفانه در خارج از ایران، تبلیغاتی منفی علیه شیعیان در جریان است، حتی به نحوی که این تفکر غلط که شیعیان قرآن دیگری دارند، رواج یافته است؛ بنابراین برگزاری این چنین مسابقات و گردهمایی دانشجویان به عنوان نسلی جوان و تأثیرگذار در جوامع می‌توان چنین تبلیغاتی را خنثی کرد.
این پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان از فعالیت‌های تأثیرگذار در آینده امت اسلام است، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در مقابله با توطئه‌ها و تبلیغات علیه شیعیان نقش بسزایی دارد و باید برنامه‌هایی در داخل و خارج از کشور اجرا کند که مجریان چنین تبلیغاتی را ناکام بگذارد، هر نوع فعالیت فرهنگی در این زمینه باید با برنامه‌ریزی و حساب‌شده انجام شود.
ضرورت تبیین مشترکات شیعه و سنی در برنامه‌های جانبی مسابقات 
وی اجرای برنامه‌های فرهنگی در حاشیه رقابت‌ها همچون برگزاری سمینار را در ایجاد تعامل بیشتر بین فعالان قرآنی کشورهای مختلف جهان مؤثر دانست و گفت: ما باید در چنین نشست‌هایی در راستای تقریب مذاهب گام برداریم و بر مشترکات بین شیعه و سنی تأکید کنیم؛ باید از علمای الازهر، روشنفکران میانه‌رو و دیگر تشکل‌های اسلامی مطرح در جهان دعوت کنیم که در این نشست‌ها حضور یابند تا با چنین تعاملاتی وحدت اسلامی تقویت شده و فرافکنی‌ها علیه شیعیان خنثی شود.
مقابله با شیعه‌ستیزی وهابیت با برگزاری نشست در حاشیه مسابقات 
کسمایی با تأکید بر تقویت روند دعوت از قاریان و حافظان قرآن وعلمای اهل تسنن برای حضور در مسابقات یادآور شد: علمای مذاهب مختلف با حضور در چنین نشست‌هایی می‌توانند با دیدگاه‌های شیعیان آشنا شده و بدانند که پیروان مکتب اهل بیت(ع) آن گونه که در تبلیغات منفی و مغرضانه معرفی می‌شوند، نیستند و چنین تبلیغاتی که تفکر پلید وهابیت منشأ آن است به هیچ وجه صحت ندارد.
مسابقات در کشورهای مختلف برگزار شود
وی برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در کشورهای مختلف را از راه‌کارهای تبلیغ این رقابت برشمرد و گفت: مسئولان امر می‌توانند با رایزنی و تعاملات مؤثر این رقابت را در شهرهایی همچون نجف اشرف، استانبول و حتی مدینه منوره نیز برگزار کنند؛ این اقدام در تبلیغ مسابقات و اطلاع عموم از آن بسیار تأثیرگذار خواهد بود، ان‌شاءالله روزی برسد که این امر محقق شود.
مدرس شورای قرآن حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که برگزاری چهارمین دوره این رقابت‌ها در تبریز اقدامی مطلوب و شایسته بوده است، اظهار کرد: برگزاری مسابقات در شهرهای دیگری همچون مشهد مقدس و قم نیز که صبغه فرهنگی ـ مذهبی دارند و از این نظر در اولویت هستند، به غنای رقابت‌ها کمک خواهد کرد. آشنایی بیشتر شرکت‌کنندگان با اماکن دینی و داشته‌های فرهنگی این شهرها که معرّف میراث اسلامی به‌ویژه مکتب تشیع هستند، را در پی خواهد داشت. 
امضای تفاهم‌نامه با نهادهای داخلی غنای مسابقات را در پی دارد
وی استفاده از ظرفیت‌های داخلی و امضای تفاهم‌نامه همکاری با نهادهای فرهنگی کشورمان را از گام‌های مؤثر در غنابخشیدن به مسابقات عنوان و تأکید کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جامعة المصطفی(ص) العالمیة از نهادهایی هستند که در برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان همکاری دارند، اما باید این تعاملات را بیشتر کرد و امضای توافقنامه با نهادهای داخلی به‌ویژه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی می‌تواند در پیشبرد اهداف و چشم‌اندازهای مجریان این رقابت‌ مؤثر باشد.
تلاش آمریکا و اسرائیل برای مقابله با رشد اسلام
این قاری بین‌المللی قرآن کریم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رشد روزافزون اسلام در جهان تصریح کرد: امروزه رشد اسلام ناب محمدی و آموزه‌های این دین مبین نسبت به سابق چشم‌گیر بوده و هر روزه شاهد گرایش تعداد زیادی از غیر مسلمانان به این دین مبین هستیم؛ مسئله‌ای که برای اسرائیل، امریکا و کشورهایی که مبلغان اسلام دروغین و تفکر وهابیت هستند، خوشایند نیست و خطرناک بوده و سبب شده این کشورها از هر راهی برای مقابله با این دین مبین که مخالف سیاست‌های آنان است، استفاده کنند.
این پژوهشگر قرآنی در پایان با تأکید بر این که غرب و اسرائیل از رشد اسلام به‌شدت هراس دارند، یادآور شد: ما برای خنثی‌کردن هر نوع تبلیغ ضد اسلامی و فعالیت‌هایی که گروهک‌های منحرفی همچون داعش مجری آن هستند، باید کار فرهنگی وسیعی انجام دهیم و تصویر مخدوش‌شده از مسلمانان را اصلاح کنیم و اجازه ندهیم که داعش با تبلیغات خود به نام اسلام اهدافش را پیش ببرد و سبب شود که افکار عمومی نسبت به تشیع و آموزه‌های غنی این مکتب ناآگاه بوده و با شیعیان دشمن باشند.
یادآور می‌شود، فلاح کسمایی، محقق و پژوهشگر قرآنی و قاری بین‌المللی قرآن کریم است که در سال 1967 میلادی در نجف اشرف متولد شده است؛ وی اکنون به عنوان محقق و مدرس در دانشگاه و حوزه علمیه قم و دانشگاه مجازی «المصطفی(ص) تدریس می‌کند.

captcha