اختصاص قسط اول بودجه قرآنی سال ۹۳/ دستگاه‌ها و مدیران برتر قرآنی معرفی می‌شوند
کد خبر: 1439851
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۹
حجت‌الاسلام محمدی:

اختصاص قسط اول بودجه قرآنی سال ۹۳/ دستگاه‌ها و مدیران برتر قرآنی معرفی می‌شوند

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه نخستین قسط بودجه قرآنی سال ۹۳ اختصاص پیدا کرده است، گفت: امسال دستگاه‌ها و مدیران برتر قرآنی معرفی می‌شوند و بودجه قرآنی سال ۹۴ نیز براساس عملکرد دستگاه‌ها در سال ۹۳ اختصاص پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برنامه «افق» این هفته رادیو قرآن شنبه، 25 مردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و محمدرضا پورمعین، مجری‌ ـ کارشناس برنامه به روی آنتن این شبکه رادیویی رفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در ابتدای این برنامه با اشاره به فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: این شورا 27 عضو دارد که اعضای این شورا شامل؛ پنج وزیر، دو معاون رئیس جمهور، دو نماینده مجلس شورای اسلامی، شش کارشناس قرآنی و روسای سازمان‌ها و دستگاه‌های قرآنی هستند.
وی با بیان اینکه بحث بودجه در شورای توسعه فرهنگ قرآنی را با مورد توجه قرار دادن سه نکته؛ اخذ بودجه، پرداخت بودجه و نظارت بر بودجه مورد توجه قرار می‌دهیم، گفت: اخذ بودجه اولین نکته در بحث بودجه قرآنی است که پی‌گیری آن توسط شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود.
محمدی افزود: در سال 89 و 90 به این فکر افتادیم که چه کنیم برای فعالیت‌های قرآنی نیز بودجه‌ای جداگانه داشته باشیم؛ پیشنهادات مطرح شد و پس از پشت سر گذاشتن عملیات پیچیده و پرزحمت در مجلس پس از دو ماه رفت و آمد فشرده این بودجه در مجلس تصویب شد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: زمانی که بودجه قرآنی در مجلس تصویب و به دولت ابلاغ می‌شود باید پی‌گیری‌هایی نیز در دولت داشته باشیم تا بتوانیم بودجه تصویب شده را عملی کرده و به فعالیت‌های قرآنی اختصاص دهیم. بودجه‌ای که در مجلس تصویب می‌شود معمولا بخشی از آن اختصاص پیدا می‌کند اما ممکن است بخشی از آن اختصاص پیدا نکند به ویژه اینکه این بودجه در رده‌های دوم و سوم اهمیت باشد.
تحقق 50 درصد از بودجه قرآنی سال 93 نیز خوب است

وی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: بودجه قرآنی سال 93 که از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، 200 میلیارد تومان است که حتی اگر 50 درصد آن هم محقق شود خوب است.
حجت‌الاسلام محمدی در ادامه افزود: در جلسه‌ای که ششم و سی‌ام اردیبهشت‌ماه 93 در شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد مصوباتی داشتیم مبنی بر تعیین سیاست‌هایی که بودجه قرآنی کشور باید بر اساس این سیاست‌ها بسته شود. اهتمام به طرح همگانی حفظ قرآن کریم، ارتقای سواد عمومی قرآن، ترویج تلاوت و و انس با قرآن، فرهنگ‌سازی قرآنی در میان اقشار مختلف جامعه و ... از جمله سیاست‌های ما در اختصاص بودجه بوده است.
وی با یادآوری اینکه بودجه قرآنی کشور براساس این سیاست‌های تصویب شده به سازمان‌ها و موسسات قرآنی ـ مردمی اختصاص پیدا می‌کند، عنوان کرد: دستگاه‌های قرآنی باید برنامه‌های خود را براساس سیاست‌های کلی اعلام شده از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به دبیرخانه شورا یا کمیسیون‌های مربوطه ارائه کنند تا پس از بررسی برنامه‌ها، بودجه‌های مورد نظر به هر دستگاه‌ و نهاد قرآنی اختصاص پیدا کند.
وی با اشاره به فعالیت چهار کمیسیون آموزش عمومی قرآن، فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی، پژوهش‌های قرآنی و توسعه بهداشت، گفت: دستگاه‌ها، برنامه‌های خود را به کمیسیون‌های مربوطه اعلام کرده‌اند و این برنامه‌ها هم‌اکنون در جلسات هر کمیسیون در حال بررسی است و در صورت نهایی شدن به شورای توسعه فرهنگ قرآنی اعلام می‌شود تا بودجه‌های لازم اختصاص پیدا کند.

49 درصد از بودجه قرآنی سال 93 به آموزش عمومی قرآن اختصاص دارد
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی یادآور شد: 49 درصد از بودجه قرآنی امسال برای آموزش عمومی قرآن، 39 درصد برای فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی و 12 درصد از این بودجه نیز برای آموزش عالی و پژوهش‌های قرآنی اختصاص پیدا می‌کند.
وی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای به منظور بررسی نحوه تخصیص بودجه به دستگاه‌های قرآنی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، عنوان کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مقام سیاست‌گذاری به تمامی دستگاه‌های قرآنی اعلام کرده که باید حساب مستقلی را افتتاح کنند تا بودجه اختصاص یافته به آن حساب واریز شود که در این صورت ما در شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز می‌توانیم نظارت دقیق‌تری داشته باشیم.
حجت‌الاسلام محمدی درباره نظارت بر اختصاص و صرف بودجه‌های قرآنی در دستگاه‌های مختلف، گفت: در بحث نظارت بر فعالیت‌های قرآنی و بودجه این فعالیت‌ها یک نظارت راهبردی داشته و نظارت‌های خود را به صورت راهبردی و براساس ضوابط و شاخص‌های مشخص انجام می‌دهیم.
وی یادآور شد: نظارت بر فعالیت‌های قرآنی و صرف بودجه‌های قرآنی در دستگا‌ه‌ها، تاکنون و براساس توصیه رئیس جمهور و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حمایتی بوده است و مسئولان مربوطه اعلام کردند به این دلیل که در آغاز کار هستیم شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید حمایت کند تا دستگاه‌ها با بحث بودجه قرآنی و هزینه‌کرد این بودجه‌ها آشنا شوند و نیازی نیست که سخت‌گیری زیادی در نظارت داشته باشیم اما از امسال نظارت ما بر بودجه‌های قرآنی و هزینه‌کرد این بودجه‌ها از حالت حمایتی خارج شده و شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد.

امسال سال ارزیابی دستگاه‌ها و فعالان قرآنی است
وی با بیان اینکه امسال سال ارزیابی دستگاه‌ها و فعالان قرآنی است، گفت: امسال برای نخستین‌بار دستگاه‌های برتر و مدیران برتر قرآنی به صورت ویژه از طرف شورای توسعه فرهنگ قرآنی معرفی می‌شوند و براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، بودجه قرآنی سال 94 نیز براساس عملکرد دستگاه‌های قرآنی در سال 93 به آنها اختصاص پیدا می‌کند.
وی در ادامه افزود: به حسن نیت دولت و پی‌گیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی، نخستین قسط از بودجه قرآنی کشور در سال 93 اختصاص پیدا کرده است و موسسات قرآنی ـ مردمی می‌توانند آماده باشند تا بودجه‌ قرآنی خود در سال جاری را از طریق دستگاه‌های مربوطه خود که وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات اسلامی است، دریافت کنند.
محمدی افزود: همچنین، فعالان قرآنی و نهادها و سازمان‌های قرآنی نیز به زودی بودجه قرآنی مربوط به سال 93 را در چارچوب سیاست‌ها و ضوابط از شورای توسعه فرهنگ قرآنی دریافت می‌کنند.
وی یادآور شد: ما به هیچ موسسه‌ای به طور مستقیم بودجه قرآنی نمی‌دهیم و تمامی موسسات قرآنی ـ مردمی باید بودجه‌های مربوطه را از وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کنند. بودجه‌هایی نیز به صورت خاص برای جشنواره‌های قرآنی و طرح‌های ملی اختصاص پیدا می‌کند که این بودجه‌ها نیز به حساب دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه واریز خواهد شد.
معاونت قرآن و عترت باید بودجه قرآنی مجزایی داشته باشد

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، گفت: این معاونت با پنج اداره‌کل، بالاترین و پرکارترین جریان قرآنی کشور است که باید بودجه مجزایی برای خود داشته باشد. در سال 94 باید بودجه مشخصی به معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اختصاص پیدا کند.
در این بخش از برنامه افق، حسن محمدی مدیرعامل اتحادیه‌های تشکل‌های قرآن و عترت کشور میهمان تلفنی برنامه بود که در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: بودجه حمایتی که به موسسات قرآنی مردمی اختصاص پیدا می‌کند از دو جهت قابل بررسی است. ما معتقد هستیم راندمان موسسات قرآنی به هیچ عنوان قابل قیاس با دستگاه‌های دولتی نیست و به همین دلیل از شورای توسعه فرهنگ قرآنی درخواست داریم که درصد بیشتری از بودجه را به موسسات قرآنی مردمی اختصاص دهد.

بودجه موسسات به اتحادیه‌های کشوری واگذار شود

وی ادامه داد: هر دو اتحادیه‌ای که زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد فعالیت دارند نمایندگان موسسات قرآنی هستند که امیدواریم بودجه امسال از طریق این اتحادیه‌ها به موسسات قرآنی مردمی اختصاص پیدا کند تا علاوه بر اینکه تمرکز در بودجه قرآنی ایجاد می‌شود این بودجه هدف‌مندتر تعلق بگیرد.
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی مردم نهاد افزود: در حال حاضر گزارش شفافی نسبت به بودجه‌های حمایتی موسسات قرآنی در سال 92 نداریم و باید در تخصیص بودجه موسسات قرآنی یک وحدت رویه وجود داشته باشد و اختصاص بودجه موسسات قرآنی به صورت هدفمند و همراه با ارائه گزارش باشد.
در این بخش از برنامه افق، حجت‌الاسلام حمید محمدی با بیان اینکه دستگاه‌ها و موسسات قرآنی باید خودشان را زیرمجموعه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تلقی کنند، گفت: دستگاه‌ها و موسسات قرآنی باید شورای توسعه فرهنگ قرآنی را محیط امنی برای خود بدانند و با یک نگاه راهبردی کار کنند؛ ما نیز در شورای توسعه فرهنگ قرآنی انتظار داریم که دستگاه‌های قرآنی، منافع سازمانی خود را بر منافع ملی ترجیح ندهند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به زمان پرداخت بودجه قرآنی اشاره کرد و افزود: امسال دو پرداخت در بودجه قرآنی خواهیم داشت که اولین پرداخت مربوط به بودجه قرآنی سال 92 بوده و مبلغ آن 25 میلیارد تومان است؛ این بودجه تا دو هفته آینده به دستگاه‌های قرآنی پرداخت می‌شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: در خصوص بودجه قرآنی سال 93 که این بودجه هم‌اکنون اختصاص پیدا کرده است نیز منتظر ارائه برنامه نهایی از سوی کمیسیون‌ها هستیم که اگر این کمیسیون‌ها، برنامه‌های خود را هر چه زودتر به ما اعلام کنند آمادگی آن را داریم که تا دو هفته آینده مرحله اول بودجه قرآنی سال 93 را نیز پرداخت کنیم؛ البته به شرطی که کمیسیون‌ها برنامه‌های خود را اعلام کنند.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی

وی با تأکید بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی برای اجرای فعالیت‌های قرآنی، گفت: دولت و شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید وظایف خود را در زمینه حمایت از فعالیت‌های قرآنی و اختصاص بودجه برای این فعالیت‌ها دنبال کنند اما دستگاه‌ها و نهادها نیز باید در ارتباطات با مردم، حرکت‌های داوطلبانه را رونق دهند و از ظرفیت‌های مردمی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی و توسعه موقوفات قرآنی استفاده کنند.
در این بخش از برنامه افق، حجت‌الاسلام والمسلمین کوششی، مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور میهمان تلفنی برنامه بود که در بخشی از سخنان خود با اشاره به بودجه موسسات قرآنی که به سازمان تبلیغات اسلامی یا وزارت ارشاد داده می‌شود تا از طریق این دستگاه‌ها به موسسات اختصاص پیدا کند، گفت: اگر بخواهیم منویات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن را جامع عمل بپوشانیم راه درست این است که بخش مردمی را به صورت ویژه تقویت کنیم و توسعه فعالیت‌های قرآنی در کشور با توسط نهادهای مردمی انجام دهیم.
وی افزود: با توجه به اینکه نهادهای مردمی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی نماینده ندارند انتظار داریم موسسات قرآنی مردمی به صورت ویژه مورد حمایت شورا قرار بگیرند زیرا ظرفیت نهادهای مردمی به قدری زیاد است که اگر به طور مستقیم حمایت شوند، می‌توانند خروجی بسیار بهتری داشته باشند.
حجت‌الاسلام کوششی عنوان کرد: حمایت‌هایی که از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی صورت می‌گیرد باید در قالب برنامه باشد و اتحادیه‌های قرآنی نیز باید در ردیف بودجه قرآنی به صورت مجزا قرار گرفته و بودجه‌های مشخصی را دریافت کنند؛ در مقابل برنامه‌های مردمی نیز مورد نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار بگیرد.
پیشنهاد این است حمایت‌هایی که از سوی شورا است در قالب برنامه باشد و اتحادیه‌های قرآنی را در ردیف بودجه قرآنی را به صورت مجزا قرار دهند و از آنها برنامه بگیرند و در مقابل برنامه نظارت کنند که البته این قول را داده‌اند.
همچنین، حجت‌الاسلام محمدی در بخش پایانی برنامه افق، اظهار کرد: دو مکانی که برای تحولات قرآنی در کشور به آنها امید داریم اتحادیه‌های موسسات قرآنی ـ مردمی و تشکل‌های قرآنی کشور هستند که باید تلاش کنیم سهم موسسات و تشکل‌های قرآنی را در بودجه قرآنی کشور تعیین کنیم؛ اما اینکه بودجه قرآنی این اتحادیه‌ها به سازمان تبلیغات اسلامی یا وزارت ارشاد داده می‌شود به دلیل مسیر قانونی است که باید طی شود.
وی در پایان گفت: اتحادیه‌های قرآنی باید برنامه‌های خود را به صورت شفاف اعلام کنند تا بودجه قرآنی در نظر گرفته شده برای این اتحادیه‌ها و موسسات قرآنی به طور مشخص به دست خودشان برسد.

captcha