تکیه بر غنای فرهنگی ملت ایران بهترین راه مبارزه با فرهنگ مهاجم است
کد خبر: 1440756
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
بیژن نوباوه:

تکیه بر غنای فرهنگی ملت ایران بهترین راه مبارزه با فرهنگ مهاجم است

گروه اجتماعی: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهترین راه مبارزه با فرهنگ مهاجم، تکیه بر غنای فرهنگی ملت ایران است، گفت: انقلاب اسلامی ریشه در فرهنگ دارد و انقلاب اسلامی و فرهنگ اجزای جداناپذیری دارند.

بیژن نوباوه، نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، با بیان اینکه بیداری اسلامی در منطقه به تأسی از انقلاب اسلامی ملت ایران شکل گرفته است، اظهار کرد: برای جهانی کردن انقلاب اسلامی، باید انقلاب را همسو با فرهنگ اسلامی حرکت داد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ملت ایران و فرهنگ اجزای لاینفک و لایتغیر همدیگر هستند، افزود: دنیا به خوبی این مفهوم را درک کرده است که نمی‌توان در نظام فرهنگی ملتی که با اعتقاد و ایمان به عقایدش مبارزه می‌کند تغییرات ماهوی ایجاد کرد و یا او را شکست داد.

نوباوه با بیان اینکه انقلاب اسلامی ریشه در فرهنگ دارد، بیان کرد: همه وجهه‌ها و مشخصات انقلاب دقیقاً به فرهنگ انقلاب بر‌می‌گردد و اگر صحبت از آرما‌ن‌ها و فکر جهانی انقلاب می‌شود قطعاً داشتن فرهنگ جهانی هم لازم وهم ضروری است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این مهم که فرهنگی که علیه کشور ما اقدام می‌کند، فرهنگ واحد مهاجم غرب است، علت ماندگاری انقلاب اسلامی بعد از 35 سال را نه در قدرت نظامی و اقتصادی بلکه در فرهنگ ایثار و شهادتِ نشئت گرفته از الگوهایی چون سیدالشهدا(ع) و حضرت زینب(س) دانست و ادامه داد: این فرهنگ بالنده‌ ملت ایران همواره در مبارزات فراسرزمینی علیه دشمنان حرف اول را زده است.

خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان یک سرمایه‌ ملی هستند

وی همچنین خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان را یک سرمایه‌ ملی دانست و تأکید کرد: اینها ثمره‌ خون بیش از 300 هزار شهید و ده‌ها هزار جانباز هستند که تلاش کردند انقلاب ما را در عرصه جهانی حفظ و معرفی بکنند و همین فرهنگ بالنده اسلامی است که توانسته ما را در مقابل فرهنگ مهاجم مصون بکند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بهترین راه مبارزه با فرهنگ بیگانه را غنای فرهنگ بومی دانست و عنوان کرد: مهم‌ترین بحثی که امروزه در فرهنگ مطرح است آگاهی فرهنگی و غنای فرهنگ بومی سنتی و اسلامی خودمان است به‌ویژه که مقبولیت فرهنگ اسلامی بین مردم ما بسیار بالاست و ما برای هر شعار فرهنگی یک الگو مانند پیامبر(ص) و ائمه‌ اطهار(ع) داریم چیزی که دنیا خود را از آن محروم کرده است.

وی بهترین راه انتقال مفاهیم انقلاب را هنر دانست و یادآور شد: اگر هنر بالنده داشته باشیم و رفتارهای هنریمان صحیح باشد یقیناً می‌توانیم در بحث فرهنگ هم بسیار خوب و قوی عمل کنیم.

نوباوه با اشاره به وظیفه هنرمندان نسبت به این فرهنگ اسلامی، اضافه کرد: هرکس که متعهد به انقلاب باشد و در لباس هنرمند بتواند این تعهد را درست اجرا بکند یقیناً در تاریخ ماندگار می‌شود.

نوباوه در پایان با توجه به اهمیت اعتقادات اسلامی در هنرمندان، یادآور شد: اگر هنرمندان ما متدین و معتقد نباشند، به مثابه همان هنرمند آمریکایی و اروپایی با تفکرات اومانیستی محسوب می‌شوند که می‌توانند بشریت را از پا در بیاورند در حالی که اگر هنرمند متعهد باشد، مانند شهید آوینی جاویدان می‌شود و ما می‌بینیم بعد از گذشت دو دهه از شهادتش وی هر روز زنده‌تر می‌شود.

captcha