تفسیر موضوعی غنای علمی مسابقات قرآن دانشجویان را تقویت می‌کند
کد خبر: 1445325
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳
فعال قرآنی عراق در گفت‌وگو با ایکنا:

تفسیر موضوعی غنای علمی مسابقات قرآن دانشجویان را تقویت می‌کند

گروه بین‌الملل: «شیخ میثم العبودی» تأکید کرد: با توجه به ماهیت مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که برای قشر علمی و جوان برگزار می‌شود، افزودن رشته تفسیر موضوعی به مسابقات منجر به غنای علمی آن می‌شود.

«شیخ میثم العبودی»، مدیرمؤسسه قرآن و عترت «أنوار الولایة» در شهر مقدس قم وابسته به جامعة المصطفی(ص) العالمیة و از اساتید حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: اگر در کنار رشته‌های حفظ و قرائت این مسابقات، رشته تفسیر موضوعی قرآن نیز افزوده شود، مسابقات بسیار جذاب و علمی خواهد شد؛ چرا که بسیاری از جوانان و دانشجویان فعال در حوزه قرآن به تفسیر موضوعی آیات الهی علاقه‌مند هستند و امروز موضوع تفسیر موضوعی قرآن از اهتمام زیادی از سوی جوانان برخوردار است.
وی به چالش‌ها و مشکلات‌های پیش‌روی جهان اسلام از جمله نفوذ جریان‌های تکفیری و تلاش استکبار جهانی برای سیطره بر کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: از طریق درک مفاهیم قرآن و تفسیر موضوعی آیات قرآن از جمله آیات مربوط به جهاد علیه دشمنان، می‌توان جوانان را بهتر با مفاهیم قرآن و اسلام در حوزه‌ جهاد و مقاومت ضد دشمنان آشنا کرد و آنان را از انحرافات ذهنی و فکری و تبلیغات گروهک‌های تکفیری دور کرد.
این فعال قرآنی عراق بر ضرورت تفسیر درست و صحیح آیات قرآن تأکید کرد و گفت: اگر آیات مربوط به جهاد و آیاتی که مسلمانان را به مقاومت ضد دشمنان قرآن و شریعت دعوت می‌کند، به‌درستی تفسیر شوند، جوانان مسلمان همگی به دفاع از شریعت الهی و اعتقادات خود به پا خواهند خواست و اجازه نمی‌دهند که استکبار جهانی حتی فکر سیطره بر کشورهای اسلامی را در سر بپروراند.
مسابقات قرآن دانشجویان جوانان را به یادگیری قرآن سوق می‌دهد
سرپرست مؤسسه دینی ـ فرهنگی «السبل الواضحة» بغداد با تأکید بر این‌که قشر جوان مسلمان امروز نیازمند تدبر در قرآن و فهم مفاهیم و ارزش‌های قرآنی هستند، گفت: جوانان دانشجویی که به حفظ قرآن و تسلط در قرائت و قواعد تجوید همت می‌گمارند، با شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که به صورت دو سال یک‌بار در ایران برگزار می‌شود، ثمره تلاش خود در عرصه قرآن را می‌بینند، بنابراین می‌توان گفت که این مسابقات در جوانان انگیزه‌ای برای آموزش، حفظ و تلاوت قرآن ایجاد می‌کند وآن‌ها را به سمت قرآن و یادگیری این کتاب الهی سوق می‌دهد.
شیخ میثم العبودی تصریح کرد: برگزاری این مسابقات ویژه جوانان میزان اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای آموزش قرآن به تمامی قشرها را به جهانیان نشان می‌دهد و این رخداد عظیم قرآنی جوانان را به تمسک به قرآن و درک تعالیم و دستورات الهی تشویق می‌کند.
پیشنهاد برای برگزاری مسابقات در بخش بانوان
مدیر مؤسسه قرآن و عترت «أنوار الولایة» وابسته به جامعة المصطفی(ص) العالمیة با اشاره به نقش زنان در نشر فرهنگ قرآنی در جوامع اسلامی گفت: پیشنهاد می‌دهم که این مسابقات علاوه بر بخش آقایان، برای بانوان نیز برگزار شود، چرا که مشارکت زنان در مسابقات قرآن باعث تقویت مشارکت آنان در فعالیت‌های اجتماعی و دینی می‌شود و با توجه به این‌که زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، حضور بانوان جوان فرهیخته سبب می‌شود که آنان در آینده نسلی قرآن‌دوست در جوامع اسلامی تربیت کنند.
شیخ میثم العبودی تأکید کرد: در زمینه مسائل و فعالیت‌های دینی و قرآنی نباید هیچ تفاوتی میان زنان و مردان قائل شد و به نظر من هیچ اشکالی برای برگزاری این مسابقات در بخش بانوان وجود ندارد.
وی گفت: همچنین، اگر این مسابقات در بخش بانوان برگزار شود و اطلاع‌رسانی خوبی بر روی آن انجام شود، قطعا بازتاب گسترده و تأثیرگذاری در سطح جهان خواهد داشت و به جهانیان اثبات می‌شود که جمهوری اسلامی ایران به مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف جامعه اهتمام دارد و بر حفظ حقوق زنان و آموزش قرآن به آن‌ها اهمیت می‌ورزد.
ارائه تواشیح دینی قبل از شروع رقابت متسابقین
العبودی همچنین درباره اجرای برنامه‌های مختلف دینی و فرهنگی در حاشیه این مسابقات با هدف غنای بیشتر این رقابت‌ها گفت: اگر قبل از شروع رقابت‌های متسابقین و قرائت آن‌ها، تواشیح دینی از سوی گروه‌های تواشیح ارائه شود، در تقویت فضای معنوی مسابقات بسیار تأثیرگذار است و این تواشیح اگر متمرکز بر مضامین قرآن و آموزه‌های والای آن باشد، بسیار ارزشمند خواهد بود.
وظیفه فعالان فضای مجازی در نشر و ترویج قرآن
مدیر مؤسسه قرآن و عترت «أنوار الولایة» قم درباره ضرورت استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای ترویج فرهنگ قرآن در سطح جهان گفت: این روزها که استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بسیار گسترده شده است، مبادرت کردن به نشر و ترویج فرهنگ قرآن در این فضا بسیار مهم و امری واجب بر فعالان حاضر در این حوزه است؛ امروز دانشجویان مسلمان و فعالان قرآنی این حوزه در سراسر جهان از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با هم در ارتباط باشند.
شیخ میثم العبودی در پایان این گفت‌وگو، مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را عرصه‌ای مهم برای تجمع جوانان مسلمان بر سر سفره قرآن و زمینه‌ای برای آشنایی آنان با یکدیگر و تبادل تجربیات قرآنی دانست و بر ضرورت بهره‌گیری حداکثری از این فضای معنوی قرآنی تأکید کرد.
یادآور می‌شود، مؤسسه قرآن و عترت «أنوار الولایة» وابسته به جامعة المصطفی(ص) العالمیه است که از حدود 10 سال پیش فعالیت خود را در رشته‌های آموزش حفظ و تجوید و تفسیر قرآن کریم در دو بخش بانوان و آقایان در شهر مقدس قم آغاز کرده است.

captcha