مسئولان آغازکننده نهضت‌ مهجوریت‌زدایی از قرآن باشند
کد خبر: 1445577
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
مسئول مؤسسه قرآنی امام جواد(ع) اراک:

مسئولان آغازکننده نهضت‌ مهجوریت‌زدایی از قرآن باشند

گروه فعالیت‌های قرآنی: شعبانی با اشاره به اینکه مسئولان و متولیان فعالیت‌های قرآنی باید آغازکننده نهضت مهجوریت‌زدایی از قرآن باشند، گفت: معیارهای اخلاقی، دینی و سوابق قرآنی را باید در ارائه مجوز و همچنین تصدی پست‌های دولتی مرتبط با کلام وحی در‌نظر گرفت.

عذرا شعبانی، مسئول مؤسسه قرآنی امام جواد(ع) اراک در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با تأکید بر لزوم حمایت مالی از سوی دولت جهت پیشبرد فعالیت‌های قرآنی، گفت: ما در بحث مهجوریت‌زدایی از کلام وحی باید به فکر تأسیس وزارتخانه قرآن باشیم.

وی راه زدودن مهجوریت از قرآن را بسیار پیچیده توصیف کرد و افزود: متأسفانه به قدری از قرآن و تعالیم آن دور هستیم که به سادگی و با برگزاری چند کلاس و همایش نمی‌توان امیدوار به اجرایی شدن دین و قرآن در زندگی روزمره مردم بود و به این مسئله باید مشکل اجرای سلیقه‌ای قوانین مربوط به فعالان قرآن را از سوی برخی نهاد‌ها اضافه کرد.

شعبانی با اشاره به اینکه مؤسسات خصوصی نقش بزرگی در ارائه قرآن به سنین مختلف جامعه دارند، ادامه داد:‌ این مقدار فعالیتی هم که از سوی مؤسسات خصوصی می‌شود با وجود پیچ و خم قوانین دست و پا گیر برخی از نهادهای ذیربط تداوم نمی‌یابد و مسئولان مؤسسات از ادامه راه دلسرد می‌شوند.

آمارگرایی؛ آفت جامعه قرآنی

مسئول مؤسسه قرآنی امام جواد(ع) اراک اظهار کرد: آمارگرایی و صرف دادن گزارش آفتی است که جامعه قرآنی را دربرگرفته است و در دادن آمار نیز به تعداد مجوزهایی که از سوی نهادهای مختلف برای فعالیت قرآنی داده شده بسنده می‌شود و حرفی از ادامه یافتن حمایت‌ها یا مقوله کیفیت آموزشگاه‌ها و میزان اثرگذاری آن‌ها زده نمی‌شود.

وی یادآور شد: عمل به قرآن باید از سوی خود مسئولان به‌ویژه مسئولان حوزه قرآنی آغاز شود؛ چراکه هر نهادی به نوبه خود در مهجور ماندن قرآن مقصر است و این امر را می‌توان از نحوه تعامل و همکاری ادارات به‌ویژه از نوع قرآنی با فعالان قرآنی به وضوح مشاهده کرد و تا زمانی‌که این امر محقق نشود نمی‌توان از مردم انتظار گرایش به قرآن را داشت.

شعبانی اظهار کرد: متأسفانه عده‌ای قرآن را فقط برای کسب درآمد و پول‌زایی می‌خواهند و اگر کاری هم در راه ایجاد گرایش به قرآن انجام می‌دهند ابتدا منافع مالی خودشان را در نظر می‌گیرند سپس دست به کار می‌شودند که نتیجه اینگونه فعالیت‌ها از پیش روشن است.

این مقام مسئول با اشاره به روند اعطای مجوز احداث مؤسسه قرآنی، عنوان کرد: در راه مهجوریت‌زدایی باید نظارت بر افرادی که به آن‌ها مجوز فعالیت قرآنی داده می‌شود دقیق‌تر و عینی‌تر باشد و به صرف اینکه فرد دارای مدرک حوزوی یا دانشگاهی است نباید مجوز داده شود.

وی اظهار کرد: از آنجایی که مسئولان و متولیان فعالیت‌های قرآنی باید آغازکننده نهضت مهجوریت‌زدایی از قرآن باشند؛ لذا معیارهای اخلاقی، دینی و سوابق قرآنی را باید در ارائه مجوز و همچنین تصدی پست‌های دولتی مرتبط با قرآن در‌نظر گرفت. 

نقش رسانه در برداشتن گرد مهجوریت‌ از قرآن

مسئول مؤسسه قرآنی امام جواد(ع) اراک در پایان بر لزوم ایجاد فضای رقابتی سالم میان فعالان قرآنی با هدف ترویج قرآن و دین و نه‌ با هدف درآمدزایی تأکید کرد و گفت: رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما اثرگذاری مهمی در برداشتن گرد مهجوریت از چهره قرآن دارند به شرط اینکه فقط به‌دنبال تهیه خبر و دادن آمار نباشند؛ بلکه آنچه که واقعیت است را به اطلاع مردم و مسئولان برسانند.

captcha