نتایج بررسی عملکرد دستگاه‌های قرآنی به مدیران اعلام می‌شود/ رسانه‌ها پی‌گیری نکنند
کد خبر: 1451863
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹
انجم‌شعاع:

نتایج بررسی عملکرد دستگاه‌های قرآنی به مدیران اعلام می‌شود/ رسانه‌ها پی‌گیری نکنند

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس گروه پایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: به این دلیل که ما قرآنی هستیم و نظارت ما هم باید قرآنی باشد، نتایج بررسی عملکرد دستگاه‌ها را به خود مدیران اعلام می‌کنیم و اصحاب رسانه هم نباید پی‌گیر نتایج عملکرد دستگاه‌های قرآنی باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمد انجم‌شعاع، رئیس گروه پایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی در برنامه رادیویی و زنده «افق» که روز گذشته، 29 شهریورماه از رادیو قرآن پخش شد با بیان اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی براساس منشوری که مصوبه این شورا است وظایفی را برعهده دارد، گفت: از 13 وظیفه‌ای که بر عهده منشور قرار داده شده است، بخشی از وظایف جزو شاخص‌های اصلی هستند که اولین وظیفه، تدوین شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی و در ادامه تدوین شاخص‌های نظارت بر فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها است.
وی با عنوان این مطلب که شورای توسعه فرهنگ قرآنی امسال تصمیم بر پایش عملکرد دستگاه‌های قرآنی گرفته است، گفت: اینکه ابتدا یک مجموعه‌ای با رأی اصحاب قرآن، شکل گرفته است و این مجموعه قبل از اینکه اقداماتی برای حمایت از دستگاه‌های قرآنی انجام دهد وارد بحث پایش و نظارت شود درست نیست و به همین دلیل نیز کار پایش و نظارت را از همان ابتدا شروع نکردیم و امسال بعد از پنج سال تصمیم گرفتیم این کار را انجام دهیم.

شاخص‌های نظارت بر عملکرد دستگاه‌های قرآنی با نظر اساتید تعیین شده است
مسئول گروه پایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: شاخص‌هایی که برای پایش سال 93 با نظرات اساتید و مسئولان تعدادی از دستگاه‌های قرآنی نهایی شد، بخشی شامل شاخص‌های تطبیقی، اساسی، کارهای زیربنایی است و در بخش پایانی هم شاخص‌های مأموریتی و وظایف دستگاه‌ها تعیین شده است. این آمادگی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی ایجاد شده که هر سال بحث پایش دنبال شود.
وی افزود: در بحث تطبیقی سه موضوع مهم برای ما مطرح است که تطبیق عملکرد دستگاه‌ها با اهداف شورای توسعه، بررسی اهداف سازمان و دستگاه‌‌های قرآنی که در اسناد بالادستی قید شده و میزان ارتباط برنامه‌های تعریف شده سنوات گذشته و سال جاری در مقایسه با اهداف، خواهد بود. تطبیق فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها با مطالبات مقام معظم رهبری از دیگر مواردی است که مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
در این بخش از برنامه، محمد بنیادی، عضو گروه پایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: اگرچه بعد از پنج سال کار پایش و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های قرآنی دیر است، اما همین که این کار آغاز شده بسیار خوب است و یک حرکت جدی در فعالیت کمیسیون‌های سه‌گانه ایجاد کرده است.

دریافت گزارش کار از کمیسیون‌های سه‌گانه هر 6 ماه یکبار
وی افزود: شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید یک جریان مطالبه‌گر از سمت نظام باشد تا علاوه بر فراهم آوردن زیرساخت‌ها به عملیاتی کردن قرآن در جامعه هم بپردازد. امیدواریم یک نگاه چندساله به کمیته پایش ایجاد شود و هر شش ماه یکبار یک گزارش کار از کمیسیون‌های سه‌گانه دریافت شود.
عضو گروه پایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: اگر جنبه‌های برنامه‌‌ریزی و پایش شورا در عرصه کلان و سیاست‌گذاری‌های این شورا به خوبی انجام شود باعث عملکرد خوب دستگاه‌های قرآنی خواهد بود.
محمد انجم‌شعاع در این بخش از برنامه به اعضای گروه پایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد و گفت: تعداد کسانی که برای حضور در هیئت‌های پایش کاندید شدند 32 نفر بود که با توجه به معیارهایی که در کمیسیون مربوطه تعیین شد، مقرر شد تا افرادی که عضو می‌شوند تجربه کار مدیریت و فعالیت قرآنی داشته باشند و در این حوزه کار کرده باشند.

حضور مسئولان قرآنی و چهره‌های دانشگاهی در گروه پایش
وی افزود: سه نفر از اعضای کمیسیون‌های سه‌گانه، سه نفر از اعضای راهبردی و نماینده‌ای از کمیته تخصیص بودجه، عضو این گروه پایش هستند. همچنین چند چهره دانشگاهی هم در این جمع هستند که سوابق اجرایی و فعالیت قرآنی دارند.
رئیس گروه پایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: راهبرد اصلی گروه پایش، حمایت از دستگاه‌های قرآنی است؛ چه در پایش اول که در رادیو قرآن بود و چه در پایش دوم که در سازمان دارالقرآن بود، همه اساتید حاضر، عنوان می‌کردند پیش از این در جریان گستردگی فعالیت‌های این دستگاه‌های قرآنی نبوده‌اند و در این جلسات آشنا شدند.

وظیفه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه راهکار برای حل مشکلات است
انجم‌شعاع در ادامه این بخش از سخنان خود گفت: وظیفه شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که مشکلات دستگاه‌های قرآنی را بداند و راهکارهای مورد نظر برای رفع این مشکلات و چالش‌ها را ارائه کند.
وی با بیان اینکه، نقش هر دستگاه در میزان نقش‌پذیری دستگاه در اهداف منشور روشن می‌شود، عنوان کرد: همزمان با کارهایی که در حال انجام است، سند راهبردی طرح ملی حفظ هم در حال تدوین است که طی دو ماه آینده در صحن علنی شورا به تصویب می‌رسد. مسئول گروه پایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: اعضایی که در تقسیم بودجه قرآنی نقش‌آفرین هستند چهار عضو موثرشان در این گروه عضو ثابت هستند و به طور قطع نتایج ارزیابی‌ها در تخصیص بودجه قرآنی برای دستگاه‌ها تأثیر خواهد داشت و هر دستگاهی که کار بیشتر و بهتری ارائه کند بودجه بیشتری هم می‌گیرد.

نظارت بر عملکرد دستگاه‌های قرآنی باید زودتر از این‌ها انجام می‌شد
مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم میهمان تلفنی برنامه با بیان اینکه موضوع نظارت بر عملکرد دستگاه‌های قرآنی کار بسیار مهم و اثرگذاری است که حتی باید زودتر از اینها انجام می‌شد، گفت: جلسه‌ای که دوستان به سازمان دارالقرآن الکریم آمدند هم برای ما و هم برای اعضای گروه پایش بسیار خوب بود.
رئیس سازمان دارالقرآن با بیان اینکه تلاش کردیم تا همکاری لازم را با گروه پایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی داشته باشیم، عنوان کرد: از این پس هم همکاری‌های لازم را خواهیم داشت.
وی افزود: شاخص‌ها و سوالاتی که از سوی گروه پایش مطرح شده بود بسیار خوب و جامع بود که ما هم تلاش کردیم کمک‌های لازم در این زمینه را داشته باشیم و پیشنهاداتی را هم مطرح کردیم. این جلسه تعامل خوبی بود که هم ما در سازمان دارالقرآن نظرات خود را مطرح کنیم و هم اعضای گروه پایش نظرات خود را عنوان کنند.
انجم‌شعاع درباره برنامه‌های آتی گروه پایش گفت: دوشنبه، 31 شهریور در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به همراه یک گروه 11 نفره حضور خواهیم داشت. قرار نیست بخشی از مشکلات بین دستگاه‌ها را رسانه‌ای کنیم بلکه قصد داریم در نشست‌های کارشناسی به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

انتخاب و معرفی دستگاه برتر قرآنی برای سال 94
وی ادامه داد: تصور می‌کنم برای پایش سال 94 بتوانیم دستگاه برتر قرآنی کشور را انتخاب و معرفی کنیم. اگر که در جلسات پایش سال 93 هم به نتیجه مشخصی برسیم ممکن است دستگاه‌ برتر قرآنی سال 93 را نیز معرفی کنیم.
انجم‌شعاع با بیان اینکه نتایج کار گروه پایش و عملکرد دستگاه‌های قرآنی بهمن‌ماه اعلام خواهد شد، گفت: به این دلیل که رویکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی یک رویکرد حمایتی است، عمده اشکالات هر یک از دستگاه‌های قرآنی به مسئولان دستگاه تذکر داده می‌شود.
وی گفت: به این دلیل که ما قرآنی هستیم و نظارت ما هم باید قرآنی باشد، نتایج بررسی عملکرد دستگاه‌ها را به خود دستگاه‌ها و مدیران آنها اعلام می‌کنیم و اصحاب رسانه هم نباید پی‌گیر نتایج عملکرد دستگاه‌های قرآنی باشند.

اعلام نتایج ارزیابی‌ها بعد از نظارت بر تمامی دستگاه‌های قرآنی
در این بخش از برنامه افق، رضا سلامت‌پناه، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی میهمان تلفنی برنامه با بیان اینکه نتایج ارزیابی دستگاه‌های قرآنی بعد از نظارت تمامی دستگاه‌ها اعلام خواهد شد، گفت: یکی از وظایف شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطابق با منشور در حوزه سیاست‌گذاری، هماهنگی، تسهیل و نظارت و ارزیابی است که این نظارت و ارزیابی همان پایش و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های قرآنی است.
وی افزود: کار نظارت و پایش که به تازگی آغاز شده در جهت راهبری مهندسی توسعه فرهنگ قرآنی است که امیدواریم با عزم و اراده جدی مدیران و دستگاه‌های قرآنی مواجه شود.

captcha