کسب روزی حلال از مهم‌ترین زمینه‌های تقویت دینداری است
کد خبر: 1452413
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲

کسب روزی حلال از مهم‌ترین زمینه‌های تقویت دینداری است

کانون خبرنگاران نبأ/ منوچهر جلیلی: حجت‌الاسلام سجاد نوری گفت: بر اساس آیات و روایات اسلامی کسب روزی حلال یکی از مهم‌ترین زمینه‌های تقویت دینداری شمرده شده است؛ به‌گونه‌ای که امام صادق(ع) به یکی از یارانش فرمود «کسب روزی حلال را رها مکن، چراکه تو را در دینت کمک می‌کند».

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام سجاد نوری در دوره آموزش تخصصی «اخلاق و احکام کسب و کار» که با حضور صنوف مختلف در شهرستان رباط‌‌کریم برگزار شد، با اشاره به این موضوع از منظر اسلام، گفت: در فقه اسلامی برای هر امری شرایطی بیان شده که در آن خیر و صلاح دنیا و آخرت فرد نهاده شده است و هم اثرات بسیار مثبتی برای جامعه دارد. یکی از مشاغلی که دین مبین اسلام اهمیت ویژه‌ای به آن داده تجارت است و به همین دلیل برای تاجر شرایطی قرار داده که اولین قدم در تجارت راست‌گویی است.

وی افزود: حضرت علی(ع) در حدیثی فرمودند «راست‌گویی سرچشمه ایمان و زینت انسان است» و در جایی دیگر فرمودند «راست‌گویی بهترین دلیل برای پیروزی است». بر اساس آیات و روایات اسلامی کسب روزی حلال یکی از مهم‌ترین زمینه‌های تقویت دینداری شمرده شده است؛ به گونه‌ای که امام صادق(ع) به یکی از یارانش فرمود «کسب روزی حلال را رها مکن، چراکه تو را در دینت کمک می‌کند».

استاد این دوره آموزشی اظهار کرد: یکی از زمینه‌های کسب روزی و شرایط کسب حلال، شناخت دستورالعمل‌های دین و مسائل خرید و فروش است، همان‌گونه که امام صادق(ع) در بیان راهکار مناسب برای کسب روزی حلال می‌فرمایند «کسی که می‌خواهد تجارت کند، باید شناختی در دینش داشته باشد تا حلال را از حرام باز شناسد و کسی که شناخت دینی ندارد و به احکام تجارت ناآشنا است ولی تجارت می‌کند، خود را در شبهات افکنده است».

وی یادآور شد: بررسی و پیشنهاد راهکارهای عملیاتی برای نهادینه کردن اخلاق اسلامی تجارت با استفاده از نهادهایی چون نظام آموزش و پرورش و همچنین رسانه‌هایی همانند صدا و سیما و مطبوعات می‌تواند به کاربردی‌تر کردن اخلاق اسلامی تجارت کمک کند.

captcha