تهاجم فرهنگی مؤلفه‌های همسرگزینی امروزی را با چالش روبه‌رو کرده است
کد خبر: 1456855
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵
کارشناس پژوهش حوزه‌های علمیه استان مرکزی:

تهاجم فرهنگی مؤلفه‌های همسرگزینی امروزی را با چالش روبه‌رو کرده است

گروه اجتماعی: متأسفانه با تهاجم فرهنگی گسترده‌ای که به‌صورت جنگ نرم از طریق رسانه‌های صوتی و تصویری در حال انجام است، تضاد عمیقی بین اجرای دستورات الهی با فعالیت‌های اجتماعی کنونی ایجاد شده و مؤلفه‌های امروز همسرگزینی با الگوهای مورد نظر قرآن و اسلام هیچ‌گونه تطابق و همخوانی ندارد.

نفیسه آشتیانی، کارشناس پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: متأسفانه با تهاجم فرهنگی گسترده‌ای که به‌صورت جنگ نرم از طریق رسانه‌های صوتی و تصویری در حال انجام است تضاد عمیقی بین اجرای دستورات الهی و فرامین خداوند متعال با فعالیت‌های اجتماعی کنونی ایجاد شده و مؤلفه‌های امروز همسرگزینی با الگوهای مورد نظر قرآن و اسلام هیچگونه تطابق و همخوانی ندارد.

وی افزود: امروزه در حوزه ازدواج و همسرگزینی شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که اگر فردی بخواهد بر طبق اصول و عقاید دینی و سبک زندگی اسلامی رفتار کند همگان به دیده تعجب و بعضاً تمسخر به او نگاه کرده و برخورد می‌کنند.

الگوهای ازدواج آسان از منظر اسلام و قرآن

آشتیانی با اشاره به الگوهای ازدواج آسان از منظر اسلام و قرآن، اظهار کرد: خداوند متعال در سوره نور خطاب به انسان‌ها می‌فرمایند، در امر ازدواج از فقر و تنگدستی نهراسید چراکه خداوند از فضل و رحمت خویش شما را غنی می‌کند.

کارشناس پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان، ادامه داد: بسیاری از والدین امروزه با تجمل‌گرایی ازدواج فرزندان خود را دچار مشکل ساخته‌اند که این امر در دین مبین اسلام بسیار مورد مذمت قرار گرفته و ائمه معصوم(ع) همواره انسان‌ها را به میانه‌روی و قناعت سفارش کرده‌اند.

وی با اشاره به حدیثی از ائمه معصوم(ع) که فرموده‌اند شخص قانع بی‌نیاز است، اظهار کرد: اگر تجملات از زندگی انسان‌ها حذف شود، قطعاً ازدواج‌ها بسیار آسان می‌شوند.

الگودهی و تربیت فرزندان جهت الگوهای برتر ازدواج

آشتیانی با اشاره به نقش خانواده‌ در معرفی الگوهای برتر ازدواج و همسرگزینی، بیان کرد: خانواده به‌عنوان اولین اجتماعی که انسان در آن پرورش پیدا می‌کند در این راستا نقش بسیار زیادی به‌عهده دارد، لذا والدین باید از دوران کودکی آموزش‌های لازم را برای الگودهی و تربیت فرزندان در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه در امر ازدواج داشته باشند.

کارشناس پژوهش مرکزمدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان در پایان، اظهار کرد: مشاوره قبل از ازدواج نیز اگر به نحو صحیح و دلسوزانه انجام شود، قطعاً کمک بسیار زیادی به جوانان در انتخاب همسر ایده‌آل داشته و سبب تغییر دیدگاه‌های بسیار سطحی جوانان به ویژه دختران در انتخاب همسر می‌شود.

captcha