تکرار نام امام علی(ع) در خطبه غدیر، نشان تأکید بر ولایت است
کد خبر: 1457280
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴

تکرار نام امام علی(ع) در خطبه غدیر، نشان تأکید بر ولایت است

گروه اجتماعی: مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تکرار نام امام علی(ع) در خطبه غدیر نشان تأکید بر ولایت حضرت است، گفت: به‌عنوان مثال در خطبه غدیر نقل شده که علی(ع) دارای صفت صبر و شکر است، علی(ع) اوامر خدا را انجام داده و نواهی را ترک می‌کند.


حجت‌الاسلام محمدرضا خوشخو، مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با اشاره به تکرار 40 باره نام امام علی(ع) در خطبه غدیر گفت: تکرار نام امام علی(ع) در خطبه غدیر نشان تأکید بر ولایت حضرت است.



وی بیان کرد: به‌عنوان مثال در خطبه غدیر نقل شده که علی(ع) دارای صفت صبر و شکر است، علی(ع) اوامر خدا را انجام داده و نواهی را ترک می‌کند، علی(ع) برادر من است، من نبی و علی(ع) وصی است و این‌گونه فضیلت‌های ایشان تبیین شده است.



مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی اظهار کرد: علاوه بر تکرار نام امام علی(ع)، حدود 200 مرتبه به شکل ضمیر، اسم اشاره و توصیف از امام علی(ع) یاد شده است.



خوشخو ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که در خطبه غدیر به آن اشاره شده، بحث ضرورت پیروی از امام علی(ع) است به‌گونه‌ای که در این خطبه بیان شده که هر کس این عهد(عهد ولایت) را بشکند در حقیقت به خودش ظلم کرده است.



وی عنوان کرد: رسول الله(ص) در روز عید بزرگ غدیر مطرح کرد که فضایل علی(ع) در قرآن بیش از آن است که من بشمارم و تمام سخنان ایشان در خطبه غدیر نشان می‌دهد که پیامبر(ص) از کلمه ولایت معنای دیگری غیر از دوستی را مد نظر داشته‌اند.



نقل حدیث غدیر توسط 110 نفر از صحابه رسول الله(ص)



مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی گفت: حدیث غدیر را 110 نفر از صحابه رسول الله(ص) و همچنین، 80 نفر از تابعین به صورت متواتر نقل کرده‌اند و به همین جهت می‌توان گفت خطبه غدیر به لحاظ سندی بسیار محکم است.



خوشخو بیان کرد: نمی‌توان پذیرفت که رسول الله(ص) 124 هزار نفر از مسلمانان را منتظر نگه‌داشتند و فرمودند آنانی که جلوترند برگردند و منتظر باشید تا کسانی که نرسیده‌اند، ملحق شوند تا بفرمایند هر کس که من دوست او هستم علی دوست اوست.



وی افزود: از طرف دیگر باید به این نکته اشاره داشت که رابطه خویشاوندی امام علی(ع) با رسول الله(ص) به عنوان پسر عمو و داماد خود نشان دوستی میان ایشان است و نیازی به تأکید مجزا در روز غدیر خم نداشته است.



مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی یادآور شد: مسئله دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که بر اساس گفته امام خمینی(ره) ولایتی که در غدیر مطرح است به معنای حکومت است نه اینکه صرفاً یک مقام معنوی برای حضرت باشد.

captcha