کودکی‌هایی در محضر کلام خدا و امیرالمؤمنین(ع)
کد خبر: 1458040
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۶
هم‌کلام با نونهال قرآنی به بهانه روز جهانی کودک/

کودکی‌هایی در محضر کلام خدا و امیرالمؤمنین(ع)

گروه چهره‌ها: «علی فیضی» که حفظ کل کلام‌الله مجید را در شش‌سالگی به پایان رسانده حالا در سن ۹ سالگی حفظ نهج‌البلاغه به همراه معانی را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «علی فیضی» از پدری اهل اسلام‌آباد غرب و مادری از شمال ایران، شهر رودسر به تاریخ 14 اردیبهشت‌ماه 1384 در شهر تهران متولد شد. علی در شش سالگی موفق به حفظ کل قرآن شد و هم‌اکنون نیز تمام نامه‌ها و حکمت‌های نهج‌البلاغه و نزدیک به 30 خطبه از نهج‌البلاغه را حفظ است و امید دارد تا پایان سال 93، نهج‌البلاغه را با معنی حفظ کند. در این گزارش به بهانه 16 مهر، روز جهانی کودک با این کودک حافظ قرآن کریم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

حفظ جزء 30 قرآن در 3 تا 4 سالگی
سه ساله بود که خواندن و نوشتن حروف الفبا را آموخته بود و زمانی که پدر و مادرش دیدند «علی» در خواندن حروف الفبا مشکلی ندارد یک نرم‌افزار قرآنی برای او تهیه کردند تا از طریق این نرم‌افزار تجوید را یاد بگیرد؛ علی که سه یا چهار سال بیشتر نداشت از طریق همان نرم‌افزار قرآنی و در حین اینکه با تجوید آشنا می‌شد سوره‌های کوچک قرآن را هم حفظ می‌کرد تا جایی که بدون اطلاع پدر و مادرش جزء 30 قرآن را از طریق همان نرم‌افزار حفظ کرده بود.
زمانی که پدر و مادر علی، متوجه استعداد فرزندشان در زمینه حفظ قرآن شدند او را در یکی از کلاس‌های موسسه جامعةالقرآن که حفظ آیات قرآن در آن به روش اشاره انجام می‌شد، ثبت نام کردند و پس از آن نیز در کلاس روخوانی و روان‌خوانی قرآن حضور یافت.
کلاس‌ روخوانی که علی در آن ثبت نام کرده بود با آموزش روخوانی سوره «نبأ» آغاز شد؛ در لحظاتی از کلاس روخوانی که خردسالان در تلاش برای یادگیری روخوانی سوره نبأ بودند، علی علاوه بر یادگیری روخوانی، سوره نبأ را بدون اینکه معلم او بداند و از طریق تکرارهای زیادی که در کلاس روخوانی انجام می‌شد حفظ کرده بود. زمانی که معلم او متوجه شده بود علی در پس آن تکرارها سوره را نیز حفظ کرده است به پدر و مادر علی گفت: فرزند شما روخوانی قرآن را بلد است و شما باید او را در کلاس حفظ ثبت نام کنید.

ورود به کلاس حفظ بزرگسالان در خردسالی
اواخر اسفند 1389 بود که پدر و مادر علی، پسرشان را در واحد بزرگسالان جامعه‌القرآن ثبت نام کردند؛ طی قراری که با مربی قرآن گذاشته بودند بنا بود علی از اول فروردین به موسسه برود و حفظ قرآن را آغاز کند، مربی گفته بود آموزش حفظ قرآن را برای همه بچه‌های کلاس از ابتدا شروع می‌کنیم اما پدر و مادر علی که از توانایی فرزند خود در حفظ قرآن آگاه بودند به مربی قرآن گفتند: علی توانایی زیادی در حفظ دارد و می‌تواند تا اول فروردین یک جزء از قرآن را حفظ کند؛ هر چند که برای مربی علی، غیر قابل باور بود که یک پسر پنج‌ساله بتواند یک جزء از قرآن را در طول چند روز حفظ کند اما قبول کرد.

حفظ کل قرآن در کمتر از یک سال
اولین هفته فروردین 1390 بود که علی به همراه پدر و مادر خود به موسسه رفت و یک جزء از قرآن که حفظ بود، تحویل داد و زمانی که معلم قرآن توانایی او را در حفظ قرآن دید، تصمیم گرفت وقت بیشتری برای علی بگذارد. پس از شروع کلاس، یک ربع زودتر از بچه‌های دیگر به کلاس می‌آمد تا نکات لازم برای حفظ را از زبان معلم قرآن بشنود و علاوه بر آن در طول هفته یک روز بیشتر از بقیه قرآن‌آموزان به موسسه می‌رفت تا قرآن را با سرعت بیشتری حفظ کند و در آن یک جلسه اضافه به مرور محفوظات خود بپردازد.
پس از گذشت شش ماه از سال 1390 و آغاز فصل پاییز که همزمان با بازگشایی مدارس بود، علی حفظ خود را به نیمه رسانده بود و پدر و مادر علی که نمی‌خواستند فرزندشان حفظ قرآن را نیمه‌تمام بگذارد از مدیر مدرسه خواسته بودند تا اجازه دهد که علی آن سال به مدرسه نرود و فقط در امتحان پایان سال شرکت کند که مدیر هم با آگاهی از اینکه این مرخصی یکساله برای حفظ قرآن است، پذیرفته بود.

مرور 3 جزء از قرآن در روز برای تثبیت محفوظات
در شش‌ماهه دوم سال، روزی سه تا چهار صفحه از قرآن را حفظ می‌کرد و سرعت او در حفظ قرآن به قدری بالا رفته بود که اواخر بهمن سال 90 یعنی در کمتر از یک سال حفظ کل قرآن را به پایان رساند و به گفته پدر و مادر و مربیانش، علی در زمان حفظ به قدری عمیق حفظ کرده بود که دیگر زمان زیادی برای تثبیت محفوظات خود نگذاشت و کل قرآن کریم به راحتی در حافظه او به ثبت رسید اما برای اینکه همواره مروری هم داشته باشد روزی سه جزء از قرآن را می‌خواند.

آغاز حفظ نهج‌البلاغه پس از حفظ کل قرآن
علی فیضی درباره روزهای بعد از پایان یافتن حفظ قرآن می‌گوید: بعد از مدتی که حفظ کل قرآن را به پایان رساندم تصمیم به حفظ نهج‌البلاغه گرفتم و حفظ کلام امیرالمومنین علی(ع) را نیز اواسط سال 91 آغاز کردم.
علی که تمام نامه‌ها و حکمت‌های نهج‌البلاغه و نزدیک به 30 خطبه از نهج‌البلاغه را حفظ است، می‌گوید: در امتحانات پایه اول دبستان شرکت کردم و همه درس‌ها را قبول شدم و به دلیل آغاز حفظ نهج‌البلاغه کلاس دوم هم به مدرسه نرفتم. زمانی که حفظ نهج‌البلاغه را در منزل انجام می‌دادم، کتاب‌های درسی‌ پایه دوم دبستان را هم می‌خواندم و با کمک پدر و مادرم همواره درس‌هایم را مرور می‌کردم؛ هر چند که هفته یک بار به مدرسه می‌روم تا معلمم اشکالاتم را رفع کند.

حفظ کل نهج‌البلاغه با معانی را تا پایان سال به اتمام می‌رسانم
وی ادامه می‌دهد: کلاس سوم دبستان را به مدرسه رفتم و در حین تحصیل، نهج‌البلاغه را نیز حفظ می‌کردم؛ طی سال گذشته هر روز یک صفحه از کلام امیرالمومنین(ع) را به همراه ترجمه حفظ می‌کردم و قصد دارم تا پایان امسال که البته در کلاس چهارم دبستان تحصیل می‌کنم کل نهج‌البلاغه و معنای آن را حفظ کنم و پس از حفظ نهج‌البلاغه به کلاس مکالمه زبان عربی و علوم قرآنی بروم.
علی فیضی که از سال 90 شرکت در مسابقات قرآن را تجربه کرده است در مسابقات قرآن سال 90 و 91 جامعه‌القرآن رتبه اول را کسب کرده و سال گذشته در مسابقات قرآن شکوفه‌ها جزء هشت نفر اول مرحله مقدماتی شد و امسال در مرحله مقدماتی سی و ششمین دوره مسابقات قرآن شکوفه‌ها که در استان البرز برگزار شد نیز رتبه دوم را کسب کرد اما به دلیل عدم اطلاع از رتبه خود در مرحله مقدماتی از مرحله نهایی جاماند.

کسب رتبه دوم مرحله مقدماتی مسابقات قرآن شکوفه‌ها و جاماندن از مرحله فینال
علی می‌گوید: در سی‌و‌ششمین دوره مسابقات قرآن شکوفه‌ها که در استان البرز برگزار شد، همراه با پدر و مادرم، یک شب در کرج، جایی را اجاره کردیم تا من در رقابت‌های مقدماتی حضور داشته باشم، زمانی که رقابت‌های مقدماتی تمام شد هیچ خبری نشد و نتایج را به ما اعلام نکردند و پدر و مادرم هم که فکر می‌کردند در مقدماتی رتبه‌ای به دست نیاوردم مرا به تهران بازگرداندند تا اینکه فردای آن روز که رقابت‌های فینال آغاز شده بود با منزل ما تماس گرفتند و گفتند که علی دوم شده و چرا او را برای رقابت‌های فینال نمی‌آورید؟
وی ادامه می‌دهد: زمانی که شنیدیم در مرحله مقدماتی اول شدم به همراه پدر و مادرم به سمت کرج حرکت کردیم تا در رقابت‌های فینال شرکت کنیم اما زمانی که به محل برگزاری مسابقات رسیدیم رقابت‌های فینال رشته حفظ تمام شده بود و به دلیل حساسیت‌های رشته حفظ، مسئولان اجازه ندادند که من مسابقه دهم، اما گفتند که سال آینده می‌توانم بدون شرکت در مرحله مقدماتی رشته حفظ در مرحله فینال رقابت‌ها حضور داشته باشم و همچنین در فهرست کسانی که به مسابقات قرآن سایر کشورها اعزام می‌شوند قرار بگیرم.

والیبال و فوتبال دستی از فعالیت‌های اوقات فراغت

این کودک حافظ قرآن که رتبه نخست مسابقات قرآن و عترت وزارت ارشاد در سال 90 را نیز به دست آورده علاوه بر حفظ قرآن و نهج‌البلاغه، والیبال را نیز به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند، فوتبال دستی بازی می‌کند، تابستان‌ها با همسن و سالان و همبازی‌های خود به پارک می‌رود و البته از طرفداران پروپا قرص شبکه پویا نیز به شمار می‌آید.
علی فیضی دو سال پیش، پس از پایان یافتن حفظ کل قرآن در آزمون سراسری حافظان قرآن شرکت کرد تا مدرک رسمی کارشناسی علوم قرآن و حدیث بگیرد و پس از آن به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بپردازد اما در آن آزمون قبول نشد و پس از آن نیز دیگر در آن آزمون شرکت نکرد تا تحصیلات مقطع ابتدایی خود را پشت سر گذاشته و با آمادگی کامل در این آزمون شرکت کند.

علاقه‌مندی به ادامه تحصیل در رشته پزشکی
وی که در کلاس‌‌های قرآن اساتیدی از جمله محمدحسین سبزعلی و حسن ربیعیان در امامزاده پنج تن(ع) حضور داشته و حفظ کل قرآن را نزد محمدمهدی بحرالعلوم، استاد حفظ قرآن ارائه کرده است، می‌گوید: در کنار مرور محفوظات خود، دوست دارم در رشته پزشکی تحصیل کنم. پس از اینکه مدرک رسمی کارشناسی را از طریق آزمون سازمان سنجش و سازمان اوقاف گرفتم خود را برای شرکت در کنکور پزشکی آماده می‌کنم.
علی فیضی ادامه می‌دهد: هرچند که تغییر رشته از علوم قرآن و حدیث به پزشکی به ویژه برای من که تحصیلات مدرسه‌ای و دانشگاهی نداشته‌ام دشوار است، ان شاء‌الله قصد دارم پس از پایان مقطع ابتدایی در کلاس‌های خصوصی زیست‌شناسی و دروس مربوط به پزشکی شرکت کنم تا آمادگی کامل برای کنکور پزشکی را به دست آورم و در آینده پزشک شوم.
مادر علی که قبل از تولد علی آرزو داشت فرزندش حافظ کل قرآن باشد، می‌گوید: این آرزو همواره با من بود اما تصورش را هم نمی‌کردم که واقعیت پیدا کند و یک روز فرزند من حافظ کل قرآن باشد. یک سال در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی یکی از دوستانم را دیدم که می‌گفت پسرش را برای حفظ جزء 30 قرآن به کلاس فرستاده است و زمانی که تلاوت پسر او را دیدم، گفتم: چقدر زیبا می‌خوانی، ای کاش پسر من هم حافظ قرآن می‌شد!


وی ادامه می‌دهد: همیشه این تصور را داشتم که کار حفظ قرآن خیلی سخت است و به همین دلیل اگر خیلی بلندپروازی می‌کردم، می‌گفتم که پسر من شاید بتواند جزء 30 قرآن را حفظ کند و به همین دلیل زمینه حفظ قرآن را برای پسرم فراهم کردیم که به دلیل علاقه شخصی پسرم، در مدت کمتر از یک سال، کل قرآن را حفظ کرد.
مادر علی با بیان اینکه تمام وقتم را در این سال‌ها برای علی گذاشته‌ام، می‌گوید: طی یک سال که علی به حفظ قرآن می‌پرداخت شب قبل از کلاس، آن بخشی که می‌خواست فردا در کلاس ارائه کند را با هم روخوانی می‌کردیم؛ یک آیه من می‌خواندم، یک آیه علی می‌خواند و دوباره جابه‌جا می‌کردیم.
حافظ شدن علی بر روی خواهر کوچکش «زینب» که سه ساله است نیز تأثیر زیادی داشته است. زینب 20 سوره از قرآن را حفظ کرده است و پدر و مادرش نیز قصد دارند که زینب خانم سه ساله نیز، روزی همانند برادرش، علی‌آقا حافظ کل قرآن شود.

گزارش از لیلا محمدی

گزارش تصویری از علی فیضی

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سحرخیز
|
-
|
۱۳۹۳/۰۷/۱۶ - ۱۰:۵۶
0
1
ما شاء الله
ناشناس
|
-
|
۱۳۹۳/۰۷/۱۶ - ۱۱:۳۵
0
1
احسنت به اینکه یک کودک حافظ قرآن جدید را معرفی کردید و از معرفی کردن افراد تکراری پرهیز کردید و آفرین به اینهمه دقت نظر که به مناسبت کار می‌کند
میلاد
|
-
|
۱۳۹۳/۰۷/۱۶ - ۱۲:۲۸
0
1
درود بر شما
elyas
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۰۹:۲۸
0
1
ماشاالله .به ستاره قرآنی اقای علی آقا فیضی...چرا تا حال نشناختیم.ممنون از سایت ایکنا که ایشون رو معرفی کردید.کاش بیشتر ببینیم و بشناسیم و از محضرشون فیض ببریم.و کودکان ایشون رو الگو قرار بدن.چه چهره معصوم.و مظلومی دارد.خدا حفظشون کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۱۱:۳۷
0
1
ماشاالله .به ستاره قرآنی اقای علی آقا فیضی...چرا تا حال نشناختیم.ممنون از سایت ایکنا که ایشون رو معرفی کردید.کاش بیشتر ببینیم و بشناسیم و از محضرشون فیض ببریم.و کودکان ایشون رو الگو قرار بدن.چه چهره معصوم.و مظلومی دارد.خدا حفظشون کنه
captcha