استاد مولایی؛ الگوی جامعه قرآنی/ نظم و وقت‌شناسی از ویژگی‌های برجسته استاد مولایی بود
کد خبر: 1461606
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
نخبه قرآنی کشور اظهار کرد:

استاد مولایی؛ الگوی جامعه قرآنی/ نظم و وقت‌شناسی از ویژگی‌های برجسته استاد مولایی بود

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد مولایی از قدیمی‌‌ترین اساتید قرآنی کشور و از جمله اساتید بزرگ علم قرائت بودند که به‌عنوان یک الگو و سمبل برای جامعه قرآنی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، درگذشت استاد ابراهیم پورفرزیب معروف به استاد مولایی، استاد‌الاساتید کشور و معلم پیشکسوت آموزش قرائت و تلاوت قرآن برای همگان به‌ خصوص جامعه قرآنی کشور ضایعه‌ای دردناک است.

استاد مولایی که از سوی مقام معظم رهبری به اکبرالقراء ایران لقب گرفت، از اساتید برجسته قرآن کریم و معلم بسیاری از قاریان برجسته کشورمان بود و هر یک از قاریان مطرح کشور که امروز در قرائت تبحر و حرفی برای گفتن دارد زمانی شاگرد استاد بوده و در مکتب ایشان درس ادب و احترام آموخته است.

استاد مولایی سال‌های بسیاری از عمر خویش را در راه فراگیری و آموزش علوم و فنون قرائت سپری کرده و به عنوان الگوی تمام عیاری برای شاگردان و جامعه قرآنی مبدل شدند.

در‌ پی درگذشت استاد ابراهیم پورفرزیب به سراغ حبیب‌الله صابری‌نسب، نخبه قرآنی کشور و یکی از شاگردان استاد می‌رویم و ایشان در این گفت‌وگو ضمن تسلیت درگذشت استاد مولایی به جامعه قرآنی کشور، خانواده  و شاگردان ایشان، گفت: با درگذشت استاد ابراهیم پورفرزیب که اینجانب نیز افتخار شاگردی ایشان را داشتم، جامعه قرآنی یکی از بزرگ‌ترین اساتید خود را از دست داد.

استاد مولایی از قدیمی‌‌ترین اساتید قرآنی کشور

وی بیان کرد: استاد مولایی از قدیمی‌‌ترین اساتید قرآنی کشور و از جمله اساتید بزرگ علم قرائت بودند که از دوران گذشته افتخار شاگردی ایشان را داشتم و همواره در کلاس‌های درس این استاد حضور داشتم.

صابری‌نسب اظهار کرد: مرحوم استاد مولایی از شاخص‌ترین اساتید کشور بودند که در تمام طول عمر خویش به فراگیری و آموزش علوم قرائت و همچنین، تربیت اساتید قرآن اهتمام بسیاری داشتند و آثار ارزشمندی از ایشان به‌جای مانده است.

نخبه قرآنی کشور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: استاد ابراهیم پورفرزیب به‌عنوان یک الگو و سمبل برای جامعه قرآنی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ایشان شاگردان بسیاری داشتند و بسیاری از قاریان مطرح کشور که دارای رتبه بین‌المللی هستند در مقطعی از زمان از شاگردان استاد مولایی بودند.

آثار استاد مولایی

صابری‌نسب بیان کرد: استاد مولایی در دوران حیات خویش آثار ارزشمندی از جمله تجوید القرائه و تهذیب القرائه را برای شاگردان خویش به رشته تحریر درآورده‌اند که بسیار جامع و کامل بوده و در آن روش‌های قرائت و اختلاف قرائت‌ها با استناد و نوع قرائت به خوبی ترسیم شده است.

وی گفت: در مرحله کشوری یکی از مسابقات قرآن اوقاف که چند سال پیش در اراک برگزار شد ایشان به‌عنوان داور بخش تجوید مسابقات حضور داشتند و این افتخاری برای استان بود.

ویژگی‌های استاد مولایی که موجب محبوبیت وی شد

نخبه قرآنی کشور با اشاره به برخی از ویژگی‌های استاد مولایی که باعث محبوبیت ایشان در بین جامعه قرآنی شده بود اظهار کرد: مرحوم استاد مولایی به علوم معقول و منقول و تمام منابع و مسائل تسلط بسیار زیادی داشتند و انسانی پرمطالعه، دقیق و جدی بودند که این جدیت از امتیازات بارز ایشان بود.

صابری‌نسب افزود: استاد مولایی به علوم قرآنی علم و دانش بسیاری داشتند و در دوران شاگردی ایشان تنها استادی که جواب قانع کننده و علمی به سؤالات اینجانب نسبت به دیگر اساتید می‌دادند استاد مولایی بود و به همین خاطر همیشه از داشتن استادی با این وقار علمی و قرائتی لذت می‌بردم.

وی بیان کرد: استاد مولایی از اخلاق پسندیده‌ای برخوردار بوده و رفتار بسیار خوبی با شاگردان داشتند و همواره متواضعانه و با صبر و بردباری به سؤالات شاگردان پاسخ می‌داند و پاسخ‌های استاد مستدل، کوتاه و مناسب بود و هیچ زمانی در پاسخ‌ها افراط و تفریط ایجاد نمی‌کرد و بسته به ظرفیت شاگردان جواب می‌دادند.

نخبه قرآنی کشور با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و علمی مرحوم استاد مولایی، افزود: یکی از ویژگی‌های برجسته استاد مولایی نظم و وقت‌شناسی ایشان بود و در برگزاری جلسات قرآنی، سبک و سیاق و روش‌های تدریس استاد همواره نظم به فراخور به چشم می‌خورد.

شاگرد‌پروری؛ شاخصه استاد مولایی

مدرس دانشگاه‌های اراک در ادامه شاگردپروری را از دیگر شاخصه‌های استاد مولایی عنوان کرد و گفت: استاد در تربیت شاگردان، آموزش صحیح و سالمی داشتند به طوری که هر یک از شاگردان استاد مولایی خود یک استاد همطراز ایشان بودند و عمیقاً دانسته‌های خود را به شاگردان آموزش می‌دادند و این یکی از اصول اعتقادی استاد در تربیت شاگردان بود.

صابری‌نسب بیان کرد: توجه به منویات مقام معظم رهبری و تحقق آنها از دغدغه‌های این استاد گرانقدر بود و تاحد اعلایی نیز سعی داشتند تا در راستای تحقق منویات رهبری از جمله در حوزه ترویج فرهنگ قرآنی و تربیت جامعه‌ قرآنی گام بردارند.

نخبه قرآنی کشور در پایان یاد و خاطره این استاد فرزانه را گرامی داشت و ضمن تسلیت به جامعه قرآنی و خانواده بزرگوار استاد مولایی، اظهار کرد: امید است در آینده جامعه ما از وجود شاگردان ایشان نهایت بهره و استفاده را داشته باشد.

captcha