فعلا از انجمن قرآن‌پژوهی حوزه انتظار کار کلان نداریم/ سفر مکه؛ عامل حذف از هیئت مدیره انجمن
کد خبر: 1461656
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
مهدی رستم‌نژاد:

فعلا از انجمن قرآن‌پژوهی حوزه انتظار کار کلان نداریم/ سفر مکه؛ عامل حذف از هیئت مدیره انجمن

گروه حوزه‌های علمیه: قرآن‌پژوه و عضو انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه با اشاره به دلایل عدم حضور در هیئت مدیره انجمن قرآن‌پژوهی، گفت: من مکه بودم که انتخابات هیئت مدیره انجمن برگزار شد، لذا عضو هیئت مدیره جدید نیستم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، عضو سابق هیئت مدیره انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با اشاره به دلایل خود برای عدم حضور در هیئت مدیره انجمن قرآن‌پژوهی گفت: من مکه بودم که انتخابات هیئت مدیره انجمن برگزار شد، لذا عضو هیئت مدیره جدید نیستم.

وی در ارزیابی از فعالیت‌های انجمن و در پاسخ به این سؤال که آیا فعالیت‌های انجمن از دید شما در رکود نیست، اظهار کرد: اگرچه فعالیت‌های کنونی انجمن مانند گذشته نیست که همایش بزرگی درباره ترجمه قرآن برگزار شد، اما آقای علوی مهر که الان مسؤلیت را بر عهده دارد تلاش‌های خوبی را انجام داده است.

رستم‌نژاد عنوان کرد: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به برگزاری جلسات علمی مشترک با دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) و سخنرانی برخی بزرگان و مراجع در این جلسات اشاره کرد.

انتظار کارهای کلان زود است

وی با بیان اینکه هنوز زود است انتظار کارهای کلان از هیئت مدیره جدید و رئیس آن داشته باشیم، تصریح کرد: باید برای مشکلات مادی و اقتصادی سهم مهمی را باز کرد، زیرا حمایت حوزه از انجمن‌ها کمتر شده و علت آن هم قرارگرفتن در سال‌های رکود مالی است.

این محقق و قرآن‌پژوه بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم برای انجمن وجود تعداد قابل توجه اعضای پیوسته و غیرپیوسته آن است که بیشتر آنان مولف، نویسنده، مدیر و هیئت علمی هستند و به لحاظ کیفی برای کارهای قرآنی دستشان باز است.

وی در پاسخ به این سؤال که کاهش فعالیت‌های انجمن را به چه علت می‌دانید؟ بر وجود مشکلات مالی تاکید کرد و ادامه داد: انجمن‌های علمی عمدتا دچار مشکلات سخت‌افزاری و مالی هستند و حتی مشکل جا و مکان دارند و شایسته است که با مدیریت و تدبیر به کارها سرعت بیشتری بدهند و همت بیشتری داشته باشند.

لزوم پرهیز از موازی‌کاری

رستم‌نژاد بر لزوم پرهیز از کارهای موازی قرآنی در حوزه تاکید کرد و گفت: حوزه علمیه ضمن اینکه در درون خود باید از موازی‌‌کاری در زمینه امور قرآنی بپرهیزد، باید از کارهای قرآنی که در کشور خلق می‌شود، مانند تولید فیلم و نشریه و ... حمایت کند و حداقل اینکه بر آن‌ها اشراف داشته باشد و نقد و نظر بدهد؛ از انحرافات احتمالی جلوگیری و دخالت و نظارت کند.

این قرآن‌پژوه با بیان اینکه خلا حضور جدی حوزه در آثار خلق شده قرآنی مشهود است، بیان کرد: حضور حوزه در وزارت ارشاد و در عرصه فیلم‌سازی، چاپ کتاب و مجلات و حتی کتب درسی حضور جدی نیست و باید از ظرفیت حوزه بیشتر استفاده شود.

انتقاد از انتشار برخی ترجمه‌های دارای غلط از قرآن

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) ادامه داد: در همین عرصه ترجمه به نظر می‌رسد کنترلی وجود ندارد و بعضا ترجمه‌های غلطی منتشر می‌شود که بعدا مشکل ایجاد می‌کند.

وی افزود: جایی که بتواند به عنوان فیلتر علمی این مسائل را کنترل کند، وجود ندارد و حوزه می‌تواند این موضوعات را که ارتباط مستقیم با دین و ایمان مردم دارد، کنترل کند، البته بحث مچ‌گیری نیست، بلکه کمک گرفتن بیشتر از حوزه برای کنترل کیفی و محتوایی بر مسائل قرآنی مانند ترجمه و پژوهش‌ها و ... است.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صادق سماواتی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ - ۰۹:۴۲
0
0
به نظر من بعضی کارها اصلا باید موازی کاری هم بشه. چه ایرادی داره در مورد قرآن همه مشغول به کار بشوند؟
سرایی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ - ۱۳:۱۷
0
0
یه سوالی که پیش میاد اینه که پس حوزه دقیقا داره چی کار میکنه؟
یاری
|
-
|
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ - ۱۵:۵۹
0
0
متکیزاسیون همیشه جواب داده
captcha