حجاب محدودیتی برای حضور بانوان ورزشکار در میادین بین‌المللی نیست
کد خبر: 1461844
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶
آرستی:

حجاب محدودیتی برای حضور بانوان ورزشکار در میادین بین‌المللی نیست

گروه اجتماعی: رئیس امور بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان مرکزی با بیان اینکه بانوان ورزشکار با حجاب اسلامی پیام‌رسان عفت و پاکدامنی بانوان نظام هستند، گفت: حضور این عزیزان در میادین بین‌المللی نشان‌دهنده این است که حجاب محدویتی برای آنان ایجاد نکرده است.

بیتا آرستی، رئیس گروه هماهنگی امور بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان مرکزی همزمان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، ضمن تبریک فرارسیدن هفته ورزش و تربیت بدنی به تمامی ورزشکاران و فعالان این حوزه، فرمایش رهبر فرزانه انقلاب که فرمودند همانطور که با ورزش قوای جسمانی خویش را تقویت می کنید قوای روحی را نیز تقویت کنید و همانطور که کوشش می‌کنید جسمتان قوی باشد در قدرت بخش به روحتان نیز کوشا باشید.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی نیز تندرستی و سلامت را تنها در سلامتی جسم و ضعف بدنی افراد تعریف نمی‌کند، اضافه کرد: این سازمان جهانی تندرستی را در قالب سلامتی روحی، جسمی و ذهنی گنجانده و برای تمامی این عبارات تعاریفی دارد.

ورزش به‌عنوان راهکاری جهت دستیابی به کمال معنوی

آرستی با اشاره به این مطلب که ورزش مرگ را به تأخیر انداخته و از بروز و ظهور بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می کند، اظهار کرد: ورزش عمر انسان را به عمر ژنتیکی نزدیک می‌کند چراکه برخی از افراد از ورزش به‌عنوان راهکاری برای دستیابی به کمال معنوی استفاده می‌کنند؛ ازاین رو این مهم در ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای که نمادی از فروتنی و تواضع است معنا پیدا می‌کند.

وی همچنین، به آیه 60 از سوره مبارکه «غافر» که می‌فرماید «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ؛ بخوانید تا اجابت کنم شما را» اشاره کرد و گفت: ورزشکاران به این آیه شریف شریف اعتقاد وافر داشته و ایمان کامل دارند زمانی که خداوند را با حضور قلب و نیتی الهی بخوانند پاسخ توکل خویش را خواهند گرفت.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که در وزارتخانه ورزش و جوانان با ارائه برنامه‌های مدون و راهبردی به مسائل معنوی و دینی ورزشکاران پرداخته می‌شود، اظهار کرد: در این وزارتخانه برنامه‌های حوزه عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی از منکر و ... دارای کمیته‌های خاص هستند و به فعالیت‌ها در حوزه‌های دینی با جدیت هرچه تمامتر دنبال می‌شود.

ضرورت اجرای برنامه‌های دینی ـ عقیدتی در کنار انجام حرکات ورزشی

آرستی در ادامه بر لزوم و ضرورت اجرای برنامه‌های دینی و عقیدتی در کنار انجام حرکات ورزشی تأکید کرد و افزود: جوانان ورزشکار باید خود را برای صحنه‌های قوی‌تر از جمله مبارزه با هواهای نفسانی و وسوسه‌های شیطانی آماده کنند، ازاین رو حرکت در مسیر اسلام و رعایت اخلاقی آنان را در این مسیر هدایت می‌کند.

وی در بخش دیگر از سخنان خویش به رعایت حجاب اسلامی توسط بانوان ورزشکار در میادین ورزشی در سطوح آسیایی و بین‌المللی اشاره کرد و افزود: دختران ورزشکار با پوششی که برگرفته شده از اسلام ناب محمدی است در صحنه حضور و نمادی از حقانیت اسلام را به منصه ظهور می‌رساند.

آرستی حضور بانوان ورزشکار در مسابقات ورزشی بین‌المللی را راهکاری مناسب برای ترویج فرهنگ ناب اسلام خواند و اظهار کرد: خوشبختانه موفقیت و درخشش بانوان در مسابقات کره جنوبی حاکی از عزت و شرف نظام مقدس جمهوری اسلامی بود؛ تا جایی که این مهم بر داور کره ای این دوره از مسابقات تأثیر گذارد و به بانوی ایرانی برای حفظ حجاب اسلامی و دور ماندن از نگاه نامحرم کمک کرد.

وی با بیان این نکته که بانوان ورزشکار با حجاب اسلامی پیام‌رسان عفت و پاکدامنی سایر بانوان نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند، تصریح کرد: حضور این عزیزان در میادین بین‌المللی با حجاب کامل بانوان سایر ملل را براین باور می‌رساند که حجاب هیچگونه محدویتی برای آنان ایجاد نکرده است و این تفکرات نادرست زائیده ذهن جوامع غربی برای ضربه وارد کردن بر پیکره اسلام است.

 آرستی در بخشی از سخنان خویش با اشاره به اینکه تأثیرات اجتماعی ورزش بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: جوانان ورزشکار با حضور در اجتماع آداب و معاشرت جمعی را آموخته و در زندگی می‌آموزند تا فردگرایی و خودمحوری را از خویش دور و با دیگران تعامل برقرار کنند.

وی در ادامه یکی از اصول نهفته در ورزش را نشاط و شادمانی عنوان کرد و گفت: افرادی که با اشتیاق و رغبت کافی به ورزش روی می‌آورند از ترشح ماده نشاط برخوردار می‌شوند و این در صورتی است که ماده نشاط در افرادی که به اجبار ورزش می کنند ترشح نمی‌شود.

اخلاق و منش پهلوانی در میادین ورزشی

آرستی با بیان اینکه اخلاق و منش پهلوانی از دیرباز از شاخصه‌های اخلاقی ایرانیان بوده است، اضافه کرد: با مراجعه به تاریخ گذشته در می‌یابیم که مردم سرزمین پارس فرزندان خویش را به راستی و درستی ترغیب و تشویق کرده و به ورزش‌هایی همچون تیراندازی و سواکاری هدایت می‌کردند.

وی ادامه داد: نبی مکرم اسلام(ص) نیز جوانان را به سوارکاری، شنا و تیراندازی امر فرمودند و از آنان خواستند حتی‌الامکان از این ورزش‌ها خود را محروم نکنند و از طرف دیگر خانواده را با تربیت فرزندانی شجاع و متعهد توصیه فرمودند.

رئیس گروه هماهنگی امور بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان  در پایان بیان کرد: جوانان ورزشکار نظام مقدس جمهوری اسلامی نماینده مردم شریف ایران در تمامی صحنه‌ها بوده و در همه حال هویت دینی ـ ملی خویش را حفظ کرده و از ملل مظلوم و بی‌گناه فلسطین با عدم حضور در مقابل ورزشکاران رژیم غاصب اسرائیل دفاع می‌کنند.

captcha