عزاداری امام حسین(ع) تبدیل به یک فرهنگ فراگیر شده است
کد خبر: 1463143
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
حجت‌‌الاسلام عباسی:

عزاداری امام حسین(ع) تبدیل به یک فرهنگ فراگیر شده است

گروه اجتماعی: مسئول امور فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی با ابراز خرسندی از اینکه عزاداری امام حسین(ع) تبدیل به یک فرهنگ فراگیر شده است، بیان کرد: عشق و ارادت به سیدالشهدا(ع) زمان و مکان نمی‌شناسد به گونه‌ای که هر جا اسم امام حسین(ع) برده شود، اشک‌ها سرازیر می‌شود

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، پنجمین همایش مسئولان استانی ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی با حضور مسئولان شهرستان‌های این استان صبح امروز، یکم آبان‌ماه با تلاوت آیات یکم الی پنجم سوره ملک توسط محمدرضا دهنوی، قاری نوجوان و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

سپس حجت‌الاسلام حسین عباسی، مسئول امور فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی با طرح سؤال شرعی در خصوص حضور در جلسات عزادرای اباعبدالله(ع)، گفت: اغلب مراجع گفته اند حضور در مجالس عزاداری اهل بیت(ع) مستحب است ولی اگر به مقدار لازم افرادی در این مجلس حضور نداشتند، حضور در این مجلس واجب کفایی است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه عزاداری امام حسین(ع) تبدیل به یک فرهنگ فراگیر شده است، بیان کرد: عشق و ارادت به سیدالشهدا(ع) زمان و مکان نمی‌شناسد لذا هر جا اسم امام حسین(ع) برده شود، اشک‌ها سرازیر شده و اگر حرف از کربلا شود، دل‌ها شکسته می‌شود زیرا همه مشتاق سفر به کربلا هستند.

حجت‌الاسلام عباسی خطاب به مسئولان ستادهای بازسازی عتبات عالیات شهرستان‌ها، با اشاره به فرارسیدن ماه محرم‌الحرام گفت: این ماه فرصت مناسبی است تا مردم را به همکاری در امر خداپسندانه بازسازی، مرمت و توسعه عتبات عالیات ترغیب کنید زیرا دل‍‌ها آماده شده و وجدان‌ها بیدار است.

به گفته مسئول امور فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی، باید از کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی کمال استفاده را ببریم زیرا مردم با شرکت در این بازسازی‌ها، از ثواب و منفعت این کار بهره‌مند خواهند شد.

وی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) مبنی بر اینکه «هر گاه ماه محرم فرا مى‌رسید، پدرم موسى بن‏ جعفر(ع) دیگر خندان دیده نمى‌‏شد و غم و افسردگى بر او غلبه مى‌‏یافت تا آن که ده روز از محرم مى‏‌گذشت، روز دهم محرم که مى‌‏شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود»، اظهار کرد: باید از پتانسیل ماه محرم به خوبی بهره‌مند شد و از شادی‌های کاذب در ماه محرم‌الحرام دوری کرد.

وی همچنین با استناد به روایت ریان بن شبیب که روز اول محرم خدمت امام رضا(ع) رسید و امام(ع) به او فرمودند «ای پسر شبیب، روزه داری؟» عرض کردم نه، بیان کرد: پس امام(ع) فرمودند «بدرستی که این روز، روزی است که زکریا پروردگارش را خواند و گفت پروردگارا فرزند پاکیزه ای به من عطا کن که تو شنونده دعایی، پس خدا دعایش را اجابت فرمود و به امر پروردگار فرشته ها زکریا را که در محراب عبادت ایستاده بود مخاطب قرار داده و گفتند که خدا ترا به یحیی(ع) مژده می دهد، پس کسی که در این روز روزه بدارد و سپس دعا کند خدا دعایش را مستجاب می فرماید چنانکه دعای زکریا را مستجاب کرد».

مسئول امور فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه امام رضا(ع) نیز فرمودند «پسر شبیب، اگر برای حسین(ع) چنان گریه کنی که اشک‌هایت بر گونه‌هایت جاری شود خداوند همه گناهان کوچک و بزرگ ترا می‌آمرزد؛ اندک باشد یا بسیار»، عنوان کرد: خدا اشک را برای عزای امام حسین(ع) خلق کرده است زیرا اگر اشک برای غیر سیدالشهد(ع) مثلا برای مرگ عزیزی ریخته شود مؤاخذه خواهد شد چون برای این مصیبت امر به صبر شده است.

حجت‌الاسلام عباسی اضافه کرد: احیای شب اول محرم، خواندن نماز و دعا و گرفتن روزه از جمله اعمال این شب و روز به شمار می‌رود زیرا هر کس این روز را روزه بگیرد، خدا هر حاجتی که داشته باشد دعای او را به استجابت خواهد رساند.

در ادامه این همایش جعفر دهنوی، رئیس ستاد بازسازی عتاب عالیات خراسان رضوی با استناد به آیه 110 سوره بقره که می‌فرماید «وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ وَمَا تُقَدِّمُواْ لأَنفُسِکُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللّهِ إِنَّ اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ، و نماز را به پا دارید و زکات را بدهید و هرگونه نیکى که براى خویش از پیش فرستید آن را نزد خدا باز خواهید یافت آرى خدا به آنچه می‌کنید بیناست»، گفت: خداوند در قرآن امر به نماز و پرداخت زکات کرده است یعنی با نماز ارتباط خود را با خدا محکم کرده و با دادن زکات همبستگی اجتماعی خود را تقویت کنید که این دو از شرایط اصلی پیروزی بر دشمن است.

یادآور می‌شود، با انجام قرعه‌کشی 10 پرچم گنبد امام حسین(ع) طی سه دهه محرم در شهرستان‌ها گردانده می‌شود تا با این کار مشارکت‌های مردمی برای بازسازی، مرمت و توسعه عتبات عالیات صورت گیرد.

captcha