تلاوت قرآن، مناجات و استغفار؛ درس‌های مهم عاشورا
کد خبر: 1465710
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۳
حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد:

تلاوت قرآن، مناجات و استغفار؛ درس‌های مهم عاشورا

گروه فعالیت‌های قرآنی: دادستان کل کشور تلاوت قرآن، مناجات و استغفار را یکی از درس‌های مهم عاشورا دانست و گفت: در شب عاشورا امام حسین(ع) طی پیامی از طرف مقابل یک شب را مهلت خواست تا آن زمان را به استفغار بگذراند زیرا این موضوع، امری است که اولیای الهی همواره بدان مبادرت داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور و معاون اول قوه قضائیه شب گذشته، هشتم آبان‌ در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، تلاوت قرآن کریم، مناجات و استغفار را یکی از درس‌های مهم شب عاشورا دانست و اظهار کرد: در شب عاشورا امام حسین(ع) طی پیامی از طرف مقابل یک شب را مهلت خواست تا آن زمان را به نجوای خداوند و استفغار بگذراند زیرا این موضوع، امری است که اولیای الهی همواره بدان مبادرت داشته‌اند.

وی با بیان اینکه دعای عرفه امام حسین(ع) اوج عرفان و قرب به خداوند را نشان می‌دهد، درباره وجوهات استغفار ائمه اطهار(ع)، انبیاء و اولیای الهی گفت: نخستین وجه استغفار، متعلم بودن بشر و معلم بودن اولیای الهی است زیرا آنان اهل گناه نیستند و این ما هستیم که دارای لغزش هستیم، برای مثال امام علی(ع) به‌وسیله دعای کمیل و امام سجاد(ع) به‌وسیله دعای ابوحمزه ثمالی به بشریت یاد می‌دهند که اگر خواستند با خداوند نجوا کنند باید این‌گونه عمل کنند.

حجت‌الاسلام رئیسی درباره دومین وجوه استغفار ائمه اطهار(ع)، انبیاء و اولیای الهی اظهار کرد: وجود مقدس نبی یا امام معصوم(ع) هنگامی که از خداوند طلب بخشش دارند، این عمل برای خودشان نیست بلکه به معنای طلب استغفار برای گناهان امت آنان است.

وی با اشاره به سومین وجه استغفار اولیای الهی عنوان کرد: وقتی مقام قرب الهی رأفت می‌یابد، کارهایی که از نظر ما انجام‌دادن یا ندادش امری غیر مهم یا معمولی به نظر می‌رسد برای این دسته از افراد مهم می‌شود، برای نمونه برخی از این افراد اگر به نماز شب نمی‌رسیدند، گویی از توفیقات بزرگی محروم می‌‌شدند و یا برخی دیگر همچون علامه سیدمحمدحسین طباطبایی به درجه‌ای می رسیدند که قلم یا مدادی که با آن فقه می‌نوشتند برایشان مهم می‌شد.

معاون اول قوه قضائیه درباره چهارمین وجه استغفار اولیای الهی با استناد به آیه‌های سوره نصر تأکید کرد: استغفار فقط برای توبه از گناهان نیست بلکه خداوند انسان سالکی را که در مقابل درب خانه‌اش گریه می‌کند را دوست دارد، از آیات سوره نصر هم این‌گونه برداشت می‌شود که به هر موفقیتی در زندگی دست می‌یابیم، باید به درگاه خداوند استغفار داشته باشیم، همچنین در توصیه‌های افرادی همچون مرحوم آیت‌الله محمدتقی بهجت نیز تأکید شده است که در همه حالات، چه هنگامی که مشکلی داریم و چه هنگامی که مشکلی نداریم باید استغفار کنیم.

وی در ادامه ابراز کرد: استغفار ما به معنای طلب بخشش از خداوند به خاطر ارتکاب گناهان است اما انبیای الهی به خاطر آنکه هیچ گناهی را مرتکب نشده‌اند هر یک از استغفارهای آنان باعث ترقی‌شان می‌شود، برای نمونه زیارت امام رضا(ع) از ابتدا تا انتهایش استغفار است، طلب بخشش برای آن است که قلب‌ها و جان‌های ما از وجود گناهان پالایش شود تا به قرب الهی برسیم و علاوه بر این، گریه بر امام حسین(ع) نیز دارای چنین کارایی است و به ما قدرت تصمیم‌گیری برای دوری از گناهان می‌دهد.

حجت‌الاسلام رئیسی درباره شرایط استغفار به نقل از امام علی(ع) گفت: نخست داشتن احساس ندامت نسبت به تمام کژی‌ها و کاستی‌هاست. دوم، تصمیم‌گیری برای نرفتن به سراغ گناهان است. سوم، ادای حق الله است. چهارم ادای حق‌الناس هست و پنجم آب شدن گوشت‌های بدن، که از راه حرام تأمین شده است، به‌وسیله طاعت و مناجات خداوند.

وی در پایان سخنانش درباره ادای حق‌الناس اظهار کرد: شخصیتی به نام «معاذ»، فردی بود که در تمام غزوات پیامبر اکرم(ص) حاضر می‌شد، او در آخرین غزوه جانباز شد و پس از 80 روز به شهادت رسید و در تشییع وی، رسول‌الله(ص) به همراه 80 هزار ملک در تمام مراحل حاضر بودند، این موضوع موجب خشنودی مادرش شد اما حضرت(ص) پس از آنکه سنگ لحد را درون قبرش گذاشتند در جواب مادرش فرمودند: او کار برایش دشوار شده است زیرا او با اهالی خانه‌اش رفتار مناسبی نداشته است، هنگامی که خانواده‌اش از این موضوع مطلع می‌شوند به احترام رسول خدا(ص) از او می‌گذرند و عذاب از او برداشته می‌شود.

captcha