استاد مولایی در جمع دانشجویان دانشکده ادبیات تهران دهه ۳۰ + آلبوم تصاویر
کد خبر: 1476194
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
برشی از سه دهه زندگی استاد در قاب تصویر/

استاد مولایی در جمع دانشجویان دانشکده ادبیات تهران دهه ۳۰ + آلبوم تصاویر

گروه چهره‌ها: استاد مولایی(۱۳۹۳-۱۳۰۶)، متخصص در علم تجوید و اختلاف قرائات با بیش از ۷۰ سال تلاش در جهت آموزش و تربیت قاریان بی‌شمار و توجه به حفظ قرآن، توانست به حق عنوان اکبرالقراء و استادالاساتید را از آن خود کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، استاد ابراهیم پورفرزیب،(مولایی) در سال 1306 هجری ـ شمسی در منطقه سنگلج تهران دیده به جهان گشود، دوران ابتدایی را در دبستان عنصری تهران و دوره متوسطه را در دبیرستان ایرانشهر خیابان سعدی تهران گذراند و در رشته ادبیات فارسی وارد دانشگاه تهران شد و در همین رشته هم فارغ التحصیل گردید.


نزدیکی دبیرستان با مسجد لاله‌زار تهران فرصت مناسبی را برای او ایجاد کرد تا از محضر مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمد میرحجازی معروف به «عرب» بهره‌مند شود و بعد از ادای فریضه ظهر و عصر در جلسات قرآن وی شرکت کند.


وی در فاصله همین سالها در جلسات صبح‌های جمعه استاد احمد نصرالله مازندرانی شرکت کرد و تحت تعلیم‌های سخت‌گیرانه وی به مراتبی از پختگی در علوم و فنون قرآنی رسید.


استاد مولایی، سال‌های دانشجویی را در رشته ادبیات دانشگاه تهران سپری کرد و با آن که ازدواج کرده بود و با مشکلات مالی هم دست و پنجه نرم می‌کرد اما حاضر به پذیرش شغل دولتی و تدریس رسمی به عنوان معلم نشد و به همین دلیل به بازار رفت و به قول خودش «میرزا» شد.

وی به دعوت هیئت‌های سنگلجی از سال 1327 به اداره جلسات ایشان نیز پرداخت. همچنین استاد در شب‌های دوشنبه در مسجد اکباتان جلسه‌ای داشت، همچنین صبح‌های جمعه در مسجد حجت ابن الحسن(عج) میدان سهروردی حضور داشتند. جلسات ایشان در ماه رمضان هم در مسجد شیخ فضل الله نوری(یونس‌خان) پشت پارک شهر برقرار می‌شد که نصف این جلسه مربوط به قرائت حفص و بقیه جلسه مربوط به قرائت‌های دیگر بود.


لازم به ذکر است که بسیاری از قاریانی که دارای رتبه بین‌المللی هستند با اذعان خودشان در مقطعی شاگردی ایشان را کرده‌اند که از آن میان می‌توان به اساتید شهریار پرهیزکار، سیدعباس میرداماد، محمدحسین سبزعلی، عباس امام‌جمعه، حسن رضائیان، محسن بادپا و هادی فروزان و تعداد کثیری از قراء بین‌المللی اشاره کرد.


ایشان برای رفع اشتباه شاگردان و آگاهی درست آنها از اختلاف شیوه قرائت، اقدام به تألیف کتابی به نام «تهذیب القرائه» در دو جلد کرد که این کتاب همچنان مورد استفاده قاریان قرار می‌گیرد.


استاد در این کتاب اختلاف قرائات را جدول‌بندی کرده تا به آسانی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین وی به خواست دانشگاه تهران کتاب «تجوید جامع» را نوشت که انتشارات سمت آن را چندین بار تجدید چاپ کرده است.


جلد اول این کتاب به قرائت عاصم نوشته شده است، عاصم عبارت است از حفص و شعبه که برخی حتی قرائت شعبه را بر حفص اتقن می‌دانند، همچنین استاد به تدریج درباره قرائت‌های دیگر مثل «نافع و ابوعمر و یعقوب» نیز نوشته و جلد چهارم این مجموعه به قرائت «عاصم و حمزه و کسایی و خلف» اختصاص دارد.

وی در سال‌های دهه 50 «صندوق اندوخته نیکان» را با مبلغ 100 هزار تومان قرضی راه‌اندازی کرد و به برکت رفع نیاز مستمندان و محتاجان هم اکنون به مبلغ زیادی تبدیل شده است.

استاد مولایی به تاریخ 22 مهرماه سال 93 پس از گذراندن دوره سخت بیماری در سن 86 سالگی دار فانی را وداع گفت.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

این تصاویر توسط سعید پورفرزیب فرزند ارشد استاد مولایی در اختیار ایکنا قرار گرفت.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۴
مجید یاری
|
-
|
۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۱۰:۳۱
0
0
احسنت ، به این همه حسن سلیقه
واقعا کار خارق‌العادهای انجام داده‌اید/ رسالت اطلاع‌رسانی را به حد عالی انجام داده و گوی سبقت را از دیگر رسانه‌هایی که ادعای تکامل دارند ربوده‌اید.
به معنای واقعی تخصصی بودن خبرگزاری خود را به نمایش گذاشته‌اید.
مشتاق
|
-
|
۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۱۳:۰۷
0
0
خیلی خوب به معررفی استاد پرداختید
فتانه
|
-
|
۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۱۶:۲۹
0
0
چه عکسای قشنگی حتما اغلبشون فوت کردند یعنی ایشون معلم قرآن بودند تصورش سخته چه جوری دور جور محیط و فضارو تو زندگیش تلفیق کرده پدرم میگه برخی دانشجوهای زمان قبل از نماز خواندن جلوی جمع خجالت می کشیدند و اظهار نمازخونی نمی کردند جالبه که این آقا معلم قرآن هم شده است روحش شاد
افخم
|
-
|
۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۱۶:۳۲
0
0
جوونی شادی شور امید خلاصه همه چیز
captcha