وضعیت ارتباطات با بانک‌های اسلامی راضی‌کننده نیست
کد خبر: 1476381
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
ندیمی:

وضعیت ارتباطات با بانک‌های اسلامی راضی‌کننده نیست

گروه اقتصاد: نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، وضعیت ارتباطات با بانک‌های خارجی و مخصوصا اسلامی را ضعیف دانست و اظهار کرد: کلیت مجلس با افزایش سرمایه بانک توسعه اسلامی موافق است.

ابوذر ندیمی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزار بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی درباره افزایش سرمایه بانک توسعه اسلامی در هفته جاری عنوان کرد: ما اصل ارتباطات خارجی در بُعد اقتصادی را در هر شکلش می‌توانیم مورد توجه قرار دهیم؛ به این معنی که  استفاده از منابع پولی دیگران با توجه به سپرده‌گذاری‌ها یا ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاران با توجه به تجمیع منابع بانکی می‌تواند یک فرصت مهم تلقی شود.

باید از افزایش ارتباطات با بانک توسعه اسلامی استقبال کنیم

وی ادامه داد: باید از افزایش ارتباطات و همکاری‌ها با بانک‌ها به طور عام و بانک توسعه اسلامی به صورت خاص استقبال کنیم و دلیلش هم این است که ما کشوری رو به توسعه هستیم و به منابع پولی نیاز فراوانی داریم و هر اندازه بتوانیم این منابع را جذب کنیم این امکان را خواهیم داشت که کارآفرینان مشکل نقدینگی خود را کاهش دهند .از این رو رویکردهای فرامرزی و استفاده از فرصت بانکی دیگران برای ما فی‌النفسه مطلوب است.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی تأکید کرد: با وجود این مباحث و وجود دلایل کافی برای افزایش ارتباطات با بانک توسعه اسلامی اما اینکه روند این ارتباطات چگونه است و پیشرفت‌هایی که تاکنون اتفاق افتاده است به چه شکلی است؟ مباحثی است که در گزارش خواهد اما باید گفت که فرصت‌های بانکی مخصوصا اسلامی برای ما به عنوان مطلوب قابل دفاع  مورد توجه است.

وضعیت جذب سرمایه‌های خارجی راضی‌کننده نیست

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مراودات اقتصادی با بانک سرمایه اسلامی و دیگر بانک‌ها تاکنون راضی‌کننده بود است؟ اظهار کرد:  در موضوع جذب سرمایه‌گذاری خارجی و جلب بودجه از فرصت‌های بانکی دیگران با توجه به اینکه بنده از طراحان قانون جذب سرمایه‌های خارجی در مجلس ششم بودم ما موفقیت‌هایی داشته‌ایم اما وضعیت راضی‌کننده نیست؛ چراکه ما مطلوبیت‌هایی داریم که از جمله در قیاس با دیگران است که متأسفانه نسبت به کسانی دیگر که از این سرمایه‌ها استفاده می‌کنند ضعیف عمل می‌کنیم.

نماینده سیاهکل در خانه ملت ادامه داد: ما اساسا در موضوع استفاده از فرصت‌های پولی و بانکی و منابع اقتصادی دیگران از موفقیت قابل اعتنایی برخوردار نیستیم و امیدواریم بتوانیم با  اصلاح روابط خود با سایر بانک‌های دنیا یا بخشی از کشورها بتوانیم  فرصت‌های بیشتری را برای توسعه اقتصادی کشور فراهم کنیم.

کلیت مجلس با افزایش سرمایه بانک توسعه اسلامی موافق است

ندیمی در پاسخ به این پرسش که آیا کلیت مجلس با افزایش سرمایه بانک توسعه اسلامی موافق است؟ اظهار کرد: ما با هر موضوعی که بتواند فرصت جدیدی را برای ایرانیان فراهم کند موافقیم و وقتی افزایش سرمایه منجر به استفاده بیشتر از منابع می‌شود حتما رویکرد ما رویکرد حمایتی است، فقط نگرانی‌هایی  که عده‌ای دارند، این است که ما سرمایه‌گذاری کنیم اما برداشت نداشته باشیم و به تعبیری دیگر، منتقدان نمی‌گویند سرمایه را افزایش ندهید اما می‌گویند آیا به میزان افزایش سرمایه امکان استفاده از منابع را دارید؟

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان اظهار کرد: چون در این موضوع اندکی محل بحث وجود دارد تردیدهایی هم هست، وگرنه افزایش سرمایه‌ای که منجر به برداشت و استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی شود چرا باید مورد مخالف نمایندگان مجلس قرار گیرد؟ بنابراین مجموعه مجلس موافقند اما انتقاداتی هم از جهت اصل و فرع  این موضوع وجود دارد.

captcha