خريد و فروش عروسك محجبه درتونس ممنوع‌شد
کد خبر: 1498302
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۶

خريد و فروش عروسك محجبه درتونس ممنوع‌شد

گروه بين‌الملل: نيروهای امنيتی« تونس» هم‌زمان با آغاز سال تحصيلی در عملياتی غافلگير‌كننده، عروسك محجبه «فولا» را از بازار جمع‌آوری و مانع خريد و فروش آن شدند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) وبه نقل از پايگاه اطلاع‌‌رسانی«اسلام‌آن‌لاين»، نيروهای امنيتی تونس به اماكنی كه اقدام به فروش اين عروسك محجبه و يا لوازم‌التحريری كه عكس آن بر رويشان چاپ شده‌است، هجوم برده؛ و از خريد و فروش آن ممانعت به‌عمل آوردند.
نيروهای امنيتی با عنوان اين‌كه عروسك فولا پوشش ملی و اسلامی ويژه‌ای را تبليغ می‌كند، اين عروسك و تمامی لوازمی را كه به نوعی عكس آن بر رويشان چاپ شده‌است، مصادره كردند.
فروشندگان و تاجران لوازم‌التحرير در گفت‌و‌گو با خبرنگار« اسلام‌آن‌لاين»، متذكر شدند: نيروهای امنيتی به بهانه اين‌كه فولا لباس ملی و اسلامی ويژه‌ای را به نمايش گذاشته‌است، مانع خريد و فروش آن شدند.
اين تاجران با اشاره به خسارت زيادی كه طی اين عمليات به آن‌ها وارد شده‌است، گفتند: اين اقدام نيروهای امنيتی كاملا نابخردانه است، چراكه آن‌ها بايد تحقيق كنند و ببينند كه چرا باعث نارضايتی شهروندان، مدرسان و روزنامه‌نگاران تونس شده‌اند.
يك خبرنگار تونسی نيز در اين‌باره گفت: من نگران اين هستم كه دانش‌آموزانی كه عكس فولا روی كيف و يا لوازمشان چاپ شده‌است نيز مانند فروشندگان توبيخ شوند و مورد بازرسی قرار بگيرند.
وی با اشاره به اين‌كه فولا تنها عروسك محجبه در اين كشور است، يادآورشد: ممكن است طبق ماده 108 قانون تونس كه زنان را از پوشيدن لباس شرعی بازمی‌دارد، بچه‌ها و دانش‌آموزان مدارس نيز به اتهام تروريست دست‌گير و مورد بازجويی قرار بگيرند.
«سحيرة» مدرس تونسی در اين‌باره به خبرنگار اسلام‌آن‌لاين گفت: مصادره شدن عروسك فولا خيلی عجيب به نظر می‌رسد، چراكه آزادی شخصی و عقيده، مفهوم خود را از دست می‌دهد.
وی افزود: آيا همين حجاب كه طبق ماده 108 قانون تونس ممنوع شده؛ همان پوششی نبوده است كه همسر رئيس جمهور و دخترانش در مراسم حج به تن‌داشتند.
«محمد – ع»، فروشنده اسباب‌بازی می‌گويد: مهم‌ترين ويژگی اين عروسك مقابله آن با عروسك‌های غربی است. اين عروسك لباس‌های پوشيده، عبا، پيراهن بلند، مانتو، روسری سفيد و حتی روبند و چادرنماز دارد. به علاوه مو و چشمان اين عروسك تيره‌رنگ است، درست برخلاف عروسك باربی.
فكر توليد عروسك فولا در سال 1992در سوريه و با طراحی شركت «نيوبوی ديزاين استاديو»، با هدف ارتباط بچه‌ها با هويت شرقی‌ خود و مبارزه با غرب‌زدگی ساخته‌شد.
يادآوری می شود، در اين گزارش آمده‌است: عروسك فولا با پوشش اسلامی در بازار رواج بسياری يافته و با موج استقبال كودكان به ويژه دختران مواجه شده‌است، اين ‌در حالی‌است كه با وجود فولا، فروش عروسك غربی «باربی» كه چندی پيش بازار تونس را پركرده بود، از رونق افتاده است.
از سوی ديگر و هم‌زمان با آغاز سال تحصيلی، قانون‌گذاران تونس كشف حجاب دختران را شرط ورود به مدارس و دانشگاه‌ها اعلام كردند.
بر اساس اين قانون، ورود دختران باحجاب به مدارس و دانشكده‌ها ممنوع است، همچنين پسرانی كه ريش دارند نيز حق ورود به دانشگاه را ندارند.
«سعيده عكرمی» عضو انجمن بين‌المللی كمك به زندانيان سياسی در گفت ‌و‌گو با «اسلام آن لاين» تصريح كرد: عادلانه نيست كه خانواده‌های تونسی آغاز هر سال تحصيلی را در حالتی از آشفتگی و پريشانی سپری كنند.
وی همچنين افزود: قوانين تونسی حق مسلم زنان را در انتخاب لباس شخصی سلب‌ كرده‌است.
سعيده عكرمی در پايان سخنان خود با اشاره به غير شرعی بودن برخی قوانين تونس گفت: چهارسال گذشته به خاطر عدم دخالت حكومت در انتخاب لباس افراد، اقامه دعوی كردم اما دادگاه‌های تونس تاكنون در اين زمينه ترتيب اثر نداده‌اند.
«فاطمه» يكی از دانشجويان محجبه تونس در گفت‌و‌گو با خبرنگار اسلام‌آ ن‌لاين گفت: كادر اداری دانشگاه، كشف حجاب را، شرط ورود به دانشگاه اعلام كرده؛ و زمانی كه بر حفظ حجاب خود پافشاری كردم، به بدترين وجه ممكن مورد تهديد قرار گرفتم.
فاطمه همچنين افزود: فكر كردن در اين‌باره من و خانواده‌ام را به مرز ديوانگی كشانده است. اما در هر صورت حجاب را كه يك واجب دينی است كنار نخواهم گذاشت.
يادآوری می‌شود، طبق ماده 108 قانون اساسی تونس كه در سال 1981 در زمان «حبييب بورقيبه» رئيس جمهور وقت تونس صادر شد؛ حجاب، لباس قومی عنوان شد نه يك واجب دينی. براين اساس حجاب در دانشگاه‌ها و مدارس ممنوع‌شد كه صدور اين حكم، مخالفت عده كثيری از مردم تونس را به‌دنبال داشت.
captcha