قاری عراقی: تعقل در قرآن مهم‌تر از حفظ و قرائت آن است
کد خبر: 1805260
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۴

قاری عراقی: تعقل در قرآن مهم‌تر از حفظ و قرائت آن است

گروه بين‌الملل: فعاليت حافظان و قاريان قرآن كريم فقط به حفظ و قرائت محض آيات محدود نشود، بلكه تدبر و تعقل در مفاهيم آيات و عمل به آموزه‌ها و مبانی اين كتاب ارزشمند الهی، مهم‌تر از قرائت و حفظ آن است.

«علی عبدالسلام» قاری جوان عراقی و حائز رتبه نخست مسابقات سراسری قرآن عراق در چندين دوره پياپی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اعلام اين مطلب گفت: قرائت قرآن و حفظ اين كلام الهی، اگر چه اقدم ارزشمند و مهمی است، اما آنچه اهميت دارد، فهم مفاهيم و مبانی قرآن و آگاهی اقشار مختلف جامعه با پيام اين كتاب الهی است.
اين قاری عراقی، برگزاری نمايشگاه محصولات قرآنی و همايش‌های علمی تخصصی قرآنی در حاشيه مسابقات را ابتكاری جالب از سوی برگزاركنندگان بيست‌وششمين دوره مسابقات بين‌المللی قرآن ايران دانست و گفت: اين نشست‌های تخصصی قرآنی باعث می‌شود كه حضور قاريان و حافظان قرآن فقط به حفظ و قرائت قرآن محدود نشود، بلكه قاريان بتوانند به تبادل تجربيات در زمينه مفاهيم و موضوعات مختلف قرآنی بپردازند.
علی عبدالسلام در ادامه اين گفت‌وگو به نمايشگاه جنبی مسابقات اشاره كرد و گفت: تأليفات و آثار قرآنی، محققان و قرآن‌پژوهان ايرانی به‌ويژه به زبان عربی و تابلوهای هنری عرضه‌شده در اين نمايشگاه بسيار غنی و ارزشمند است و نشانگر اهتمام جامعه ايران به فرهنگ قرآنی است.
وی به برگزاری برنامه‌ها و دوره‌های قرآنی در عراق اشاره كرد و گفت: اگر چه فعاليت قرآنی هنوز در عراق به حد مطلوبی نرسيده است، اما عراق در سال‌های اخير پيشرفت چشمگيری در زمينه فعاليت‌ها و برنامه‌های قرآنی داشته است و جوانان علاقه‌مند زيادی در دوره‌های حفظ و قرائت قرآن كريم شركت می‌كنند و مراكز قرآنی زيادی در اين زمينه تأسيس شده است كه مركز حفظ قرآن بغداد مهم‌ترين مركز قرآنی عراق است.
«علی عبدالسلام» سطح قرائت قاريان ايران و مالزی در اين مسابقات را بسيار پيشرفته ارزيابی كرد و گفت: متسابقين كشورهای مختلف از حضور در اين محفل قرآنی عظيم ابراز رضايت می‌كنند و اميدوارم جهان اسلام از دستاورد عظيم قرآنی ايران در زمينه برگزاری مسابقات و فعاليت‌های قرآنی استفاده كنند.
«علی عبدالسلام» دانشجوی مركز قرآنی در بغداد و حافظ شش جزء قرآن است و تاكنون در بسياری از مسابقات قرآنی سراسری در عراق شركت كرده است كه رتبه‌های نخست را كسب كرد. او برای نخستين بار است كه در مسابقات بين‌المللی قرآن كريم ايران و در رشته قرائت قرآن شركت می‌كند و الگوی وی در قرائت قرآن كريم «شيخ مصطفی اسماعيل» از مشاهير قرائت مصر است.
captcha