رستگاری خانواده و جامعه در گرو توسل به ارزش های دينی و اخلاقی است
کد خبر: 2008527
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۴

رستگاری خانواده و جامعه در گرو توسل به ارزش های دينی و اخلاقی است

خانم دكتر شكوه نوابی نژاد يگانه راهكار خروج از بحران خانواده را در جوامع امروزی از طريق تبعيت از ارزش های اخلاقی و همزمان بهره گيری از علوم مختلف ميسر خواند.

به گزارش ايكنا، دكتر نوابی نژاد كه در هفتمين نشست گفتگوی دينی اسلام و كليسای ارتدكس روسيه سخن می گفت، به موضوع نقش برجسته دين در تحكيم بنياد خانواده پرداخت و از ارزش های اخلاقی به عنوان مهمترين عامل تضمين سلامت و پايداری خانواده ياد كرد .

وی با اشاره به آمار تكان دهنده طلاق در جوامع كنونی و ظهور رقبای جديد برای خانواده از قبيل رسانه های مختلف، دستورات اسلام را راهكاری بسيار ارزشمند به منظور رويارويی با اين چالش جهانی توصيف نمود و به ذكر پاره ای از تعاليم قرآن در زمينه محافظت از جايگاه ممتاز خانواده پرداخت كه در ذيل مختصر به آنها اشاره می شود :
تشويق به ازدواج به منزله يكی از نعمت های خداوند و مايع آرامش و دوستی مهربانی ( روم- 21 )
تحريم ازدواج اجباری، رفتار محبت آميز با زن ( نحل- 72 )، (نساء- 19 )
نكوهش همسرآزاری و پرهيز از خشم و غضب در برابر او (نساء- 15)، (بقره – 229)، (آل عمران- 24)
نيكی احترام به والدين و رعايت حقوق آنان (اسری – 23 )
نعمت شمردن فرزندان و تاكيد بر عدم تبعيض ميان دختر و پسر
اجتناب از سوء ظن و بدگمانی (حجرات - 12)
سخن گفتن به آرامی و عدالت در رفتار (نحل – 91)، (مايده – 8)
عفو و بخشش، مشورت، اميدواری، صبر و شكيبايی، ذكر و ياد خدا

مشاور و روان درمانگر خانواده در ادامه افزود،« خانواده نهادی ارزش گراست كه وظيفه دارد اين ارزش های انسانی را به نسل آينده منتقل نمايد. هر اندازه يك خانواده كارامدتر باشد از استحكام بيشتری برخوردار خواهد بود ». سپس وی به اهميت انتخاب همسر شايسته و پارسا تاكيد كرد و به حديثی از پيامبر اسلام اشاره نمود كه حسن خلق و دين داری را دو اصل انتخاب همسر معرفی می فرمايند.

دكتر نوابی نژاد هدف تشكيل خانواده را از ديدگاه اسلام پرورش عواطف و احساسات عالی و همچنين تبادل مهر و محبت ميان اعضا خواند گفت،« تحقيقات اخير حاكی از آن است كه هيچ چيز نمی تواند از منظر فرزندان جايگزين ازدواج پايدار والدين شود. وی شناسايی آسيب ها و رفع آنها را در كانون خانواده خواستار شد و برای تحقق اين امر احيای مجدد اعتقاد و عمل دينی را راهكاری مناسب بيان نمود.

در پايان سخنرانی اين استاد دانشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار ايكنا مبنی بر نقش قرآن در سلامت معنوی انسان اضهار نمود،« معنويت و آموزه های دينی اخلاقی منبعث از قرآن همچون بستری است كه قادر است تمام افكار ، رفتار و احساسات آدمی در زندگی و در ارتباط با اعضای خانواده و جامعه تحت پوشش قرار دهد. به عنوان مثال، اگر مفهوم معنوی عفو و بخشش كه در قرآن كريم آمده در روابط همسران به كار گرفته شود، نه تنها می تواند بسياری از مشكلات روان شناختی مانند نفرت، انتقام، خصومت را كه گريبانگير خانواده ها است از ميان بردارد، بلكه روحی تازه را در كالبد آ ن می دمد كه منجر به سلامت و عملكرد بهتر خانواده و در نهايت جامعه خواهد شد».

captcha